تابش مهر وقف بر آلام بیماران نیازمند

به گزارش ایکنا، مؤسسه محب‌مهربه عنوان مؤسسه‌ای غیر انتفاعی تاکنون موقوفات فراوانی را در حوزه درمانی ایجاد کرده است که یکی از این موقوفات بیمارستان محب‌مهردر منطقه ونک تهران است و روزانه افراد بسیار زیادی به آن مراجعه می‌کنند. ایجاد اولین دهکده سلامت ایران نیز یکی دیگر از دستاوردهای وقفی این مؤسسه است که در منطقه برقان کرج واقع شده است.

روز گذشته ۱۵ مهرماه، گروهی رسانه‌ای متشکل از خبرنگاران و مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه عازم موقوفات مؤسسه محب‌مهرشدند. یکی‌ از عرصه‌هایی که شاید کمتر بدان پرداخته شده، بیمارستان‌های وقفی در کشور است. امروزه بیش از سه هزار مجموعه بیمارستانی و درمانی در حوزه موقوفات وجود دارد. لذا بیش از ۲۵ درصد مراکز درمانی کشور در حوزه موقوفات قرار دارند که تعداد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. 

سازمان اوقاف و امور خیریه طی سال‌‌های اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه توسعه موقوفات درمانی در کشور انجام داده است. این سازمان به ویژه در حوزه تجهیزات پزشکی ورود چشمگیری داشته و طی سال‌های اخیر با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان گام‌های مهمی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و جلوگیری از خروج ارز از کشور برداشته است.

مرکز درمانی و بیمارستان محب‌مهر

مرکز درمانی غیرانتفاعی محب‌مهردر سال ۱۳۸۳ به منظور حمایت از بیماران تأسیس شد. این مرکز با نگرش مشارکت بین بخش دولتی و خصوصی با بهره‌گیری از نقاط قوت هر دو بخش، بستر مناسبی برای ارائه خدمات درمانی مطلوب فراهم کرده است. تعالی در مدیریت درمان بیماران و کاهش میانگین روزهای بستری بیمار در بیمارستان بدون کاهش کیفیت خدمات و همچنین عقد قرارداد با همه شرکت‌های بیمه پایه و مکمل مقدمه‌ای برای ایجاد بیمارستان محب به صورت مستقل شد. 

این بیمارستان فعالیت خود را در بخش VIP مرکز آموزشی درمانی هاشمی‌نژاد با ۱۶ تخت ویژه در اواخر سال ۱۳۸۳ آغاز کرد، اما پس از مدتی با توجه به کیفیت بالای خدمات ارائه شده در این مرکز و پایین بودن هزینه‌ها در مقایسه با دیگر مراکز خصوصی طولی نکشید که بیماران زیادی علاقه‌مند شدند دوره درمانی خود را در این مرکز سپری کنند. استفاده از اساتید مجرب دانشگاهی از یک سو و مدیریت خدمات هتلینگ بخش خصوصی از سوی دیگر توانسته است در جلب رضایت بیماران گام مؤثری بردارد. در همین راستا کلنگ ساختمان بیمارستان در خرداد ۱۳۸۷ در مساحت زمینی حدود ۱۲۰۰ متر مربع به زمین زده شد. 

ساخت این مرکز منحصراً با سرمایه‌گذاری مؤسسه محب و با استفاده از تسهیلات بانکی ۱۸ ماه به طول انجامید که در نوع خود بی‌سابقه بوده و در تاریخ هشتم آبان‌ماه ۱۳۸۸ مصادف با ولادت امام رضا(ع) با حضور رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد. این ساختمان دارای چهار طبقه پارکینگ با گنجایش ۱۲۰ دستگاه اتومبیل و شش طبقه که شامل بخش‌های مختلف بستری و اداری در متراژ حدود ۱۳ هزار متر مربع، بنا شده است.

بیمارستان محب‌مهر در سال ۱۳۸۹ جایزه کارآفرین برتر در بخش خدمات را به خود اختصاص داده است. این بیمارستان هیچ سهامداری ندارد و از هیچ‌کدام از سازمان‌ها و نهادهای دولتی بودجه و یا کمکی دریافت نمی‌کند و تنها با اتکا به اصل تقابل درآمدها با هزینه‌ها اداره می‌شود.

محمدابراهیم معراجی، مدیرعامل و عضو هیئت امنای مؤسسه محب سلامت ضمن ارائه گزارشی از نحوه احداث و عملکرد بیمارستان محب‌مهر بیان کرد: مؤسسه محب در حقیقت نوعی هلدینگ‌ سلامت بوده و تاکنون نیز توانسته خوشه‌هایی را ایجاد کند. اولین فعالیت این مؤسسه، احیای بیمارستان هاشمی‌نژاد و دومین فعالیت آن نیز احداث بیمارستان محب بوده است. مؤسسه محب مجموعه‌ای غیر انتفاعی است و از ابتدای فعالیت، هیچ‌گونه بودجه‌ای از جایی دریافت نکرده است و احدی نمی‌تواند ادعا کند که به مؤسسه محب کمکی کرده باشد. تسهیلات بانکی و بودجه خیران باعث ایجاد این مراکز درمانی شده است. 

وی افزود: برای ایجاد این بیمارستان اولین وام و تسهیلات با مبلغ ۲۱ میلیارد تومان دریافت شده و همه این مبلغ نیز هزینه احداث بیمارستان محب شد. بیمارستان محب کوثر در یوسف‌آباد نیز از سوی مؤسسه محب ایجاد شده و به دانشگاه علوم پزشکی ایران هبه شده است.‌ لذا تمامی هزینه‌ها و خرج‌کرد این مراکز درمانی از سوی خود مؤسسه محب تأمین شده است. همچنین، بیمارستان محب مهدی (مهدی کلینیک) نیز از سوی مؤسسه محب راه‌اندازی و احیا شد که در ۲۶ هزار مترمربع از سوی خیران و با استفاده از تسهیلات بانکی ایجاد شد. البته ساخت این مرکز بعد از سه سال وقفه و با تلاش‌های مؤسسه محب به پایان رسید. 

معراجی بیان کرد: از جمله کارهای دیگر مؤسسه محب، ایجاد مرکز تهیه غذا برای بیماران است که در ۱۷ هزار مترمربع با عنوان سفره سلامت در گرمدره ایجاد شد و روزانه بیش از ۳۰ هزار پرس غذا برای بیمارستان‌های تحت پوشش تهیه می‌کند. همچنین، اقدام مهم دیگر مؤسسه محب از بین بردن خلأ موجود بین خانه و بیمارستان برای بیماران است که در این زمينه اولین دهکده گردشگری در ایران با عنوان دهکده گردشگری محب سلامت از سوی مؤسسه ایجاد شد. لذا در این راستا اولین دهکده گردشگری سلامت در ایران در کردان (جاده برقان) ساخته شد. 

وی بیان کرد: مؤسسه محب سلامت کاشان نیز از سوی مؤسسه عمران کاشان راه‌اندازی شده است. این‌ مؤسسه تحت زعامت مرحوم آیت‌الله یثربی، نماینده ولی فقیه در کاشان ایجاد شده است. این مؤسسه در ابتدای کار قراردادی را با دانشگاه علوم پزشکی کاشان برای ساخت یک‌ بیمارستان در کاشان با عنوان بیمارستان آیت‌الله یثربی منعقد کرد که مؤسسه محب در ادامه کار وارد شد و با همکاری مؤسسه محب سلامت کاشان، تجهیزات این بیمارستان را کامل کرد. این بیمارستان هم‌اکنون بیمارستانی فوق تخصصی با ۱۰۵ تخت است که به بیماران خدمت‌رسانی می‌کند. شعار مؤسسه محب، ارائه خدمات درمانی مطلوب با هر توان پرداخت است.

معراجی در رابطه با تاریخچه تأسیس بیمارستان محب‌مهر بیان کرد: این بیمارستان در سال ۱۳۸۳ با همت دکتر مسعود اعتمادیان در کنار مرکز فوق تخصصی شهید هاشمی‌نژاد که ۸۰ سال پیش وقف شده، ایجاد شد. برای ایجاد این مرکز ابتدا واقف یک قرارداد با شرکت بیمه برای ساخت بیمارستان انجام می‌دهد که این کار انجام می‌شود. در زمان شکل‌گیری دانشگاه ملی قرار بر این می‌شود که شرکت بیمه بیمارستان را به دانشگاه ملی واگذار کند که با پیروزی انقلاب و زمانی که دانشگاه ملی به دانشگاه شهید بهشتی تبدیل می‌شود، در تقسیم‌بندی این بیمارستان موقوفه سهم بیمارستان علوم پزشکی به عنوان بیمارستانی که تعرفه دولتی دارد، می‌شود. 

وی افزود: در ادامه و طی سال‌های بعد این بیمارستان متأسفانه غیر قابل استفاده شد که دکتر مسعود اعتمادیان از پدرشان به عنوان یه خیر نیک‌اندیش دعوت کرد تا این بیمارستان را بازسازی کند. در این بیمارستان به دلیل وجود متخصصان و گروه پزشکی مجرب بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری به خوبی درمان می‌شد که از نظر علمی جزو بهترین بیمارستان‌های کشور بود. البته در ادامه و پس از بازسازی بیمارستان از سوی مرحوم اعتمادیان و با کمک خیران، جمعیت بانیان خیری که نسبت به بازسازی این بیمارستان فعالیت کرده‌ بودند، در نهایت مؤسسه محب را برای حمایت از بیماران شکل دادند و در نتیجه این مؤسسه به عنوان موقفه‌ای زیر نظر سازمان اوقاف ایجاد شد.

وی بیان‌ کرد: بخش اعیانی این بیمارستان طبق یک قرارداد با سازمان اوقاف بعد از ۱۰ سال به این سازمان سپرده شد و در سال ۱۴۰۱ یک وقف‌نامه در این زمینه تنظیم شد. طبق قرارداد واقفان این بیمارستان جزو هیئت‌مدیره بیمارستان هستند یعنی تولیت بیمارستان به حاج محمدحسین رضایی تنفیذ و ناظر آن نیز دکتر مسعود اعتمادیان است. همچنین، رقبات‌ وقف نیز شامل اعیان و تجهیزاتی است که به نام مؤسسه محبت بوده و اکنون در حال خدمت است. 

وی با بیان اینکه این مجموعه از خیریه به موقوفه تبدیل شده است، گفت: این بیمارستان یک موقوفه خودکفاست و با ۵۰ بیمه و مکمل بیمه قرار دارد و درآمد حاصل شده در جهت اداره بیمارستان و الباقی درآمد نیز هزینه نگهداری ساختمان و بیماران نیازمند می‌شود. 

هزینه‌های بالای درمان

همچنین در ادامه، رضایی، تولیت بیمارستان محب نیز اظهار کرد: سلامت به دلیل اینکه مهمترین موضوع مردم است، باید کاری کنیم که وقف در بخش بیمارستانی بیشتر شود که البته در تاریخ ایران چنین وقف‌هایی وجود داشته است. موضوع سلامت برای مردم با وضعیت درآمدی امروزی دشوار شده است. اگر بیمارستانی وقفی نباشد و یا کمک بیمه‌ها نباشد، مردم امکان هزینه برای درمان ندارند. من شخصا آرزو داشتم در این عرصه چنین فعالیتی داشته باشم. 

رضایی با بیان اینکه فرهنگ وقف باید تغییر کند، گفت: وقف در حوزه مدرسه و مسجدسازی آغاز شده است ولی تغییر سبک و فرهنگ باید به پژوهش‌های مملکت وصل شود. باید وقف برای پژوهش و کارهای نو و دانش‌بنیان صورت گیرد. امروز در دنیا بحث هوش‌مصنوعی مطرح است، در این شرایط فرهنگ وقف باید به‌ سمت جاهایی برود که خیلی نیاز است. باید وقف به‌ سمت اختراعات و پژوهش‌های جوانان برود تا این اتفاقات رقم بخورد. 

وی با اشاره به تنوع وقف در حوزه‌های مختلف همچون وقف مرزبانی برای مرزبانان اشاره کرد و گفت: وقف برای ایجاد سفره‌های مختلف جهت جلوگیری از فقر بوده است اما امروزه نیازهای جامعه تفاوت کرده است. من هرجا می‌نشینم بحث تغییر فرهنگ را مطرح می‌کنم که خیلی وقف‌ها به‌سمت کارهای پژوهشی و حتی هوش‌مصنوعی رفته است. 

همچنین، حجت‌الاسلام شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف نیز در سخنانی گفت: در حوزه موقوفات درمانی امروز ۱۱۲۶ مرکز درمانی موقوفه یا خیریه داریم که ۱۶۹ مرکز بیمارستان هستند. همچنین ۴۷۳ درمانگاه، ۵۴۸ مرکز بهداشتی و ۴۷ مرکز شامل سایر واحدهای درمانی و بهداشتی هستند که از ۱۶۹ بیمارستان، ۵۳ بیمارستان عرصه و عیان آن‌ها موقوفه بوده و بخشی از بیمارستان‌ها نیز عرصه وقفی دارند. 

وی با بیان اینکه بیمارستان محب فوق‌تخصصی است، افزود: این بیمارستان در ابتدا ویژه بیماری‌های کلیه و مجاری اداری بوده است اما بحث قلب و جراحی و داخلی قلب و بخش ارتوپدی بدان اضافه شده است.

شرفخانی با اشاره به اینکه این بیمارستان در ۱۱ هزار متر مربع بنای موقوفه ایجاد شده، اظهار کرد: بیمارستان محب‌مهر هم‌اکنون با ۱۵۰ تخت مشغول ارائه خدمت است. امروز تعداد تخت‌های کل کشور ۱۵۶ هزار تخت بیمارستانی است که ۲۴ هزار و ۶۵۶ تخت جز تخت‌های خیریه است یعنی ۱۶ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور موقوفه و نزدیک ۳۰ درصد مراکز درمانی موقوفه و خیریه هستند. 

وی بیان کرد: امروز پروژه‌های زیادی در کشور در دست اقدام داریم که ۲۷ پروژه درمانی در کشور در حال اجراست و برخی از آن‌ها ۲۷ درصد پیشرفت ساخت داشته‌اند و اکنون ۷۱ نیت جدید برای احداث موقوفه داریم که از کسانی که دغدغه توسعه دارند درخواست کمک می‌کنیم که این پروژه‌ها انجام شود.

همچنین، علی‌اکبر یزدانی، مشاور رئیس بیمارستان محب نیز در بازدید خبرنگاران از بخش‌های‌ مختلف بیمارستان محب‌مهر به تشریح هر یک از این بخش‌ها پرداخت و اظهار کرد: تمامی کارکنان این بیمارستان طبق نیت واقفان و مؤسسان آن، همواره در تلاش هستند تا جنبه‌های معنوی و باقیات صالحات فعالیتشان حفظ شود. 

وی با اشاره بخش‌های مختلف طبقه پنجم بیمارستان محب‌مهر گفت: بخش اداری و آموزش‌های ضمن خدمت برای کارکنان، بخش آی‌تی و واحد بین‌الملل بیمارستان در این طبقه قرار دارد. در حوزه بین‌الملل بیمارانی از کشورهای همجوار در بیمارستان پذیرش شده و می‌شوند و در واقع بیمارستان محب‌مهر جز اولین بیمارستان‌هایی است که حوزه گردشگری سلامت را راه‌اندازی کرده و تعداد زیادی بیمار از کشورهای مختلف را پذیرش و درمان کرده است. 

جراحی رایگان بیماران نیازمند

وی با بیان اینکه در طبقه چهارم این بیمارستان بخش آفتاب قرار دارد که بخش فوق تخصصی جراحی قلب بزرگسالان و اطفال است، اظهار کرد: در این بخش بیماران با دفترچه بیمه و بیمه پایه و مکمل پذیرش می‌شوند و هزینه مازاد را خود بیماران پرداخت می‌کنند. همچنین، بیمارانی که نیازمند باشند را نیز به صورت رایگان جراحی می‌کنیم. هدف مجموعه ما کمک به بیماران است و سعی می‌شود در هزینه‌ها به بیماران کمک شود. در بخش یاس این طبقه نیز که ویژه ارتوپدی است، عمل‌های تخصصی ارتوپدی انجام می‌شود. 

یزدانی با اشاره به اینکه حدود ۵۵۰ نفر شامل ۳۵۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک در این بیمارستان مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: ما در این مجموعه سهامداری نداریم و کل مجموعه غیر انتفاعی است. لذا بیمارستان باید هزینه‌های خود را تأمین کند و با آنچه مجموعه به دست می‌آورد، باید اقساط خود را در رابطه با تسهیلات دریافتی، پرداخت کند.‌ همچنین مازاد درآمدها نیز به مصرف احداث مراکز درمانی و بیمارستان‌های جدید خواهد رسید. 

یزدانی بیان کرد: مجموعه بیمارستان محب در عین حال کمک‌های ویژه‌ای به بیماران ارائه می‌کند و حتی کمک‌های جانبی همچون پرداخت هزینه رفت و آمد بیماران و … نیز در اختیار برخی بیماران قرار داده شده است. یکی‌ از رشته‌هایی که از روز اول در بیمارستان محب‌مهر بدان پرداخته شد، رشته اورولوژی بود که در بخش‌های مهر و وفای بیمارستان و در طبقه سوم قرار دارد که تمامی جراحی‌های کلیه در این مرکز انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: در طبقه دوم این بیمارستان نیز بخش آنژیوگرافی و آنژیو پلاستی وجود دارد که در این بخش‌ها تمامی امور مربوط به بیماران در حوزه آنژیو انجام می‌شود. در این بخش مراجعان زیادی وجود دارند که اغلب از بازنشستگان هستند. همچنین، بخش آی‌سی‌یو جنرال نیز در این طبقه واقع شده است و زمانی که بیماران جراحی می‌کنند ۲۴ تا ۴۸ ساعت در این بخش بستری شده و از اینجا به بخش‌های مربوطه منتقل می‌شوند.

یزدانی افزود: در طبقه اول بیمارستان محب‌مهر نیز اتاق‌های عمل ۱۰ گانه بیمارستان قرار دارد و تمامی عمل‌های جراحی بیمارستان در این طبقه انجام می‌شود. می‌توان گفت که روزانه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ عمل جراحی در این بخش‌ انجام می‌شود. همچنین، آی‌سی‌یو دیگری در این بخش وجود دارد که بیماران پس از جراحی به صورت مستقیم به آن منتقل شده و سپس‌ به بخش‌های مختلف انتقال پیدا می‌کنند.

وی اظهار کرد: در طبقه همکف بیمارستان محب نیز بخش‌های مختلفی همچون لابی بیمارستان، پذیرش، اورژانس بیمارستان، درمانگاه، بخش تصویربرداری اعم از رادیولوژی، سی‌‌تی‌اسکن و ام‌آرآی قرار دارد.‌ در حال حاضر تعداد ۱۵۰ تخت در بیمارستان موجود است و‌ روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ بیمار در آن‌ها بستری می‌شوند. همکاران ما در مجموعه درمانگاه بیمارستان از صبح تا شب نسبت به ارائه خدمات به بیماران اقدام می‌کنند. همچنین، داروخانه، واحد ترخیص، آزمایشگاه، آندوسکوپی، پزشکی هسته‌ای و سنگ‌شکن نیز از دیگر بخش‌های این قسمت از بیمارستان است.

یزدانی در پایان تصریح کرد: مجموعه بیمارستان‌های محب و هاشمی‌نژاد با همدلی یکدیگر مدل جدیدی را با عنوان مشارکت بخش خصوصی، بخش دولتی و خیران ارائه کرده و اجرا می‌کنند تا خدمات بهتر و شایسته‌تری از لحاظ مادی و معنوی به بیماران ارائه شود. از روز اول تأسیس بیمارستان محب‌مهر، تمامی بیمارانی که از سازمان اوقاف معرفی شده‌اند، به صورت رایگان درمان شده و خدمات دریافت کرده‌اند.

اولین دهکده سلامت ایران

مؤسسه گردشگری حمایت از بیماران (محب)، مؤسسه غیر انتفاعی در حوزه درمان است. این موسسه با هدف سلامتی برای همه از روش‌های نوین، به توسعه خدمات درمانی مطلوب برای جامعه ایرانی می‌پردازد. از این مؤسسه به عنوان سازمان نمونه غیر دولتی حامی پژوهش و کارآفرین برتر ملی تقدیر شده است.

در ساليان اخير، بيمارستان‌ها از مكانی هولناک به محلی شناخته شده و بسيار حرفه‌ای در همياری به پزشكان از طريق توجه به طبيعت، به منظور مقابله با بيماری‌های روحی و تنش‌های آزاردهنده بيماران و همراهان آنان، تغيير چهره داده‌اند. از سوی دیگر امروزه اولویت سلامت از امور درمانی به امور پیشگیری نظیر چکاپ، ماساژ، آب درمانی و … تغییر یافته است. مؤسسه محب در راستای رسالت خود، اقدام به احداث نخستین دهکده سلامتی کشور در منطقه خوش آب و هوای برقان کرده است. 

دهکده سلامت 

دهکده سلامت مکانی برای آرامش خانواده‌هاست. محیط آرام و طبیعی دهکده پناهی برای گریز از هیاهوی شهر است. اتاق‌ها و سوییت‌های دلباز، فضاهای پزشکی و ورزشی، سالن همایش، فضاهای طبیعی و رستوران و کافه از جمله امکانات دهکده سلامت هستند. همچنین، سود این دهکده صرف بیماران نیازمند می‌شود. 

دهکده سلامت دارای ۵۰ اتاق دو تخته، هشت سوئیت و چهار اتاق یک‌ تخته است. تمامی اتاق‌ها دارای تلویزیون، چای‌ساز، سرویس خواب، صندوق امانات، پنل هوشمند سرویس‌های داخلی، مبلمان کمد و کشو، اینترنت پرسرعت، روم سرویس ۲۴ ساعته، چشم‌انداز کوه و نورگیری عالی هستند. 

پس‌ از سپری کردن یک دوره بیماری و برای بازگشت به زندگی عادی، مکانی آرام در دل طبیعت با امکانات پاراکلینیکی مجهز، می‌تواند خیال بیماران را بابت تکمیل پروسه درمان راحت کند. دهکده سلامت تنها دهکده‌ای است که سونوگرافی، رادیولوژی، آزمایشگاه، فیزیوتراپی، اکوکاردیوگرافی و آمبولانس را در دسترس بیماران قرار می‌دهد. 

در کنار تجهیزات پزشکی و خدمات پزشکی، ورزشی، دو سالن ورزشی با تجهیزات کامل ورزش‌های هوازی و بدنسازی به صورت مجزا ویژه آقایان و بانوان نیز در طبقه اول هتل قرار دارد. هر دو سالن مجهز به رختکن، کمدهای لباس و دوش‌های حمام هستند. 

طبقه زیرین دهکده سلامت به جانمایی استخر اختصاص یافته است. در کنار استخر مجموعه که با تأکید بر آب‌درمانی طراحی شده است، اتاق‌های سونای خشک و بخار و حوضچه‌های درمانی نیز قرار دارند. تخت و صندلی‌های ماساژ، اتاق یوگا، اتاق‌های ویژه نمک و سنگ داغ نیز از دیگر امکانات همجوار استخر است.

رستوران، کافی‌شاپ و سفره‌خانه سنتی دهکده سلامت در طبقه همکف و فضای باز مجموعه بنا شده‌اند. رستوران با دو سالن، جمعاً به ظرفیت ۱۰۰ نفر نفر آماده پذیرایی از مسافران و میهمانان دهکده است. منوی رستوران شامل غذاهای متنوع ایرانی و فرنگی است. غذاهای دهکده از بهترین و تازه‌ترین مواد اولیه تهیه شده است که به صورت روزانه خریداری می‌شود. در آخرین طبقه دهکده، ‌یک سالن کنفرانس با ظرفیت ۱۳۰ نفر آماده برگزاری کنفرانس‌ها همایش‌های علمی تخصصی و سایر برنامه‌های گروهی است. این سالن به ویدئو وال، صفحه نمایش و سیستم‌های صوتی باکیفیت مجهز است. در سوی دیگر این طبقه، یک‌ اتاق جلسات با ظرفیت ۱۴ نفر پذیرای گروه‌های کوچکتر است. 

مزیت شاخص دهکده سلامت قرارگیری این مجموعه در دل طبیعت است. امکان استراحت زیر درختان یا صرف غذا در کنار رودخانه، فرصت مطالعه در آلاچیق یا کوهپیمایی در مسیر طراحی شده مجاور دهکده از این جمله هستند. همچنین، یک زمین فوتبال با پوشش چمن مصنوعی نیز در محوطه دهکده طراحی شده است.

منطقه گردشگری برقان در ۲۵ کیلومتری شهر کرج به سبب برخورداری از اقلیم مناسب و آب و هوای معتدل همواره مورد توجه بوده است. مؤسسه محب برای ایجاد این فضای به دور از محیط بیمارستانی این نقطه را جهت احداث نخستین دهکده سلامت کشور برگزیده است. دهکده گردشگری سلامت علاوه بر تولید دانش در بخش مراقبت از بیمارانی که عمل قلب، ارتوپدی و … را انجام داده‌اند، فضایی را جهت نقاهت و درمان آن پدید می‌آورد. امروزه شاهد مراجعه بیماران به کشورهای خارجی جهت دریافت خدمات بازتوانی هستیم که در این خصوص می‌توان به بیمارهای خاص و … اشاره کرد. دهکده سلامت توانایی ارائه چنین خدماتی را به بیماران داخلی و خارجی به خوبی دارد.

مسعود اعتمادیان، متولی دهکده گردشگری محب سلامت در رابطه با ایجاد این مرکز سلامت در کشور اظهار کرد: در این مرکز دو اتفاق بدیع رخ داده که تاکنون وجود نداشته است. اولین ابداع، احداث اولین دهکده سلامت در کشور است که دارای بخش اقامتی و بخش سلامت است. ابداع دوم این مرکز نیز وقف سهام شرکت است. از سال ۹۷ طرح این مرکز آغاز شده و سال گذشته به پایان رسید. 

وی بیان کرد: امروز و در این مرحله، پارک سلامت نیز آماده شده و به بهره‌برداری رسیده است. همه دست به دست هم داده‌ایم که مرکز گردشگری سلامت به جامعه شناخته شود. گروه‌های مختلفی برای ایجاد این مرکز تلاش کرده‌اند و امیدواریم نظیر چنین مراکزی در کشور بیشتر ایجاد شود. همچنین درآمد این مرکز پس از رفع هزینه‌های جاری، برای بیماران هزینه خواهد شد.

اعتمادیان تصریح کرد: این مجموعه در زمینی به مساحت ۱۱ هزار متر مربع ایجاد شده و وقف دهکده گردشگری سلامت شده است. همچنین، برای تأمین سلامت مراجعان به این مرکز نیز زمینی به مساحت پنج هکتار در کنار مرکز از سوی منابع طبیعی در اختیار دهکده قرار گرفته تا بتوانیم در آن نسبت به ایجاد پارک سلامت برای بیماران و تبدیل آن به جنگلی طبیعی و گردشگری اقدام کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه