مراکز درمانی موقوفه احیا می‌شوند/ نیازمند وقف جدید با نیت ساخت مراکز درمانی هستیم

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه برای احداث مراکز درمانی، نیازمند وقف جدید با نیت ساخت مراکز درمانی هستیم، گفت: در حال حاضر تعداد ۲۷ پروژه ساخت مراکز درمانی در سطح کشور در دست انجام است و ۷۱ مورد زمین موقوفه نیز با نیت احداث مراکز درمانی که نیازمند وقف جدید با نیت ساخت مراکز درمانی است، در دسترس قرار دارد.

به گزارش رسامدیا، حجت الاسلام احمد شرفخانی با اشاره به موضوع احیا و ساماندهی مراکز درمانی موقوفه و خیریه، اظهار کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته، تعداد مراکز درمانی موقوفه و خیریه که مشغول فعالیت و خدمات‌رسانی هستند شامل ۱۶۹ بیمارستان، ۴۷۳ درمانگاه، ۵۴۸ مرکز بهداشت و ۴۷ مورد سایر واحدهای بهداشتی و درمانی است که از تعداد ۱۶۹ بیمارستان، ۵۳ مورد عرصه و اعیان وقفی و ۱۰۰ مورد عرصه وقفی و ۱۶ بیمارستان خیریه هستند که به عبارتی از تعداد ۱۵۶ هزار تخت بیمارستانی در سطح کشور تعداد ۲۴ هزار و ۶۵۶ تخت (معادل ۱۶ درصد)  وقفی یا خیریه است. همچنین، در حال حاضر تعداد ۲۷ پروژه ساخت مراکز درمانی در سطح کشور در دست انجام است و ۷۱ مورد زمین موقوفه نیز با نیت احداث مراکز درمانی که نیازمند وقف جدید با نیت ساخت مراکز درمانی است، در دسترس قرار دارد.
رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف ادامه داد: در قالب احیا و ساماندهی مراکز درمانی موقوفه و خیریه و پیرو تفاهم‌نامه منعقده فی مابین، مذاکرات و جلسات متعددی با مسئولان وزارت بهداشت انجام شد که منتج به نتایجی همچون اصلاح تعرفه مراکز درمانی موقوفه و خیریه (طی مصوبه اصلاح تعرفه‌ها، نسبت تعرفه‌های مراکز بهداشتی و درمانی موقوفه و خیریه به بخش خصوصی از ۶۹ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۸۴ درصد در سال ۱۴۰۱ تغییر کرد)، پیگیری عضویت در شورای عالی بیمه، یکسان‌سازی اطلاعات مراکز درمانی موقوفه و خیریه (در قالب مصوبه یکسان‌سازی اطلاعات مراکز درمانی از تعداد ۱۶۹ بیمارستان و ۴۷۳ درمانگاه وقفی کشور، ۳۶ بیمارستان و ۷۱ درمانگاه  پس از راه‌اندازی مرکز امورخیریه و اقدامات انجام شده، شناسائی و احیاء شد)، پیگیری اصلاح پروانه مراکز درمانی موقوفه و خیریه (در راستای اصلاح پروانه فعالیت مراکز درمانی، طی استعلام وزارت بهداشت از مرکز امور خیریه، صرفاً در استان تهران از مجموع ۲۱ استعلام، پروانه فعالیت ۱۷ مرکز درمانی از خیریه به موقوفه تغییر کرد) و پیگیری موضوعات اختلافی سازمان با وزارت بهداشت در قالب هیئت حل اختلاف است.
حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به احیا و ساماندهی مراکز نگهداری ایتام و سرپرستی موقوفه نیز بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۶۰ مرکز نگهداری ایتام و سرپرستی موقوفه در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۹ مورد در دست احداث و ۱۶ مورد غیر فعال و فقط ۲۵ مرکز نگهداری موقوفه، فعال است که تعداد ۱۰۲۳ نفر شامل ۴۳۶ دختر و ۵۷۸ پسر را تحت پوشش دارد. مرکز امور خیریه پس از شروع به کار اقدام به فعال‌سازی مراکزی کرد که به دلایل مختلف غیر فعال بودند.
وی در این زمینه به موقوفه دارالایتام ایرانمنش اشاره و اظهار کرد: این موقوفه پس از پنج سال تعطیلی، بازسازی و تبدیل به اردوگاه فرهنگی و ورزشی شده است. همچنین، موقوفه حاج خلیل زالی(شیراز) نیز در حال حاضر ظرفیت ۴۰ نفر را داراست، اما با توجه به ظرفیت ارتقا و توسعه موقوفه، مطالعات و طراحی مجتمع فرهنگی، ورزشی ایتام به مساحت ۵۰ هزار متر مربع در سه فاز از سال ۱۴۰۰ آغاز و فاز یک ۳۰ درصد پیشرفت عمرانی داشته است. این مجموعه ظرفیت نگهداری از ایتام را خواهد داشت.
رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف گفت: موقوفه موسویان تهران نیز پس از ۲۰ سال مخروبه بودن و تعطیلی، در سال ۱۳۹۹ پس از تصویب بازسازی و آغاز مطالعات طراحی پروژه، عملیات عمرانی آن آغاز شده و ۵۰ درصد پیشرفت داشته است. موقوفه دارالایتام تهرانچی نیز پس از ۲۰ سال به علت قدمت مخروبه و تعطیل بودن، در سال ۱۴۰۱ بازسازی و تبدیل به اردوگاه فرهنگی ورزشی شد. در موقوفه لیستر کرج نیز به علت قدمت بنا و عدم رسیدگی لازم، وضعیت نگهداری از ایتام قابل قبول نبود که با تصویب بازسازی و آغاز مطالعات طراحی پروژه احداث ساختمان جدید، ساختمان دیگری اجاره شد تا در جهت نیت واقف خیراندیش از ایتام نگهداری شود.
حجت الاسلام شرفخانی بیان کرد: در رابطه با خانه سالمندان حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) دامغان نیز ساخت پروژه در چهار طبقه و چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع زیربنا از سال ۱۳۸۹ آغاز شد. این پروژه پس از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی از سال ۹۱ تعطیل شد و از سال ۱۴۰۱ با پیگیری تکمیل پروژه، طبقه اول در سال ۱۴۰۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ادامه عملیات عمرانی در حال پیگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه