بزرگترین مجموعه سلامتی را وقف بر عهده دارد

بر اساس آمار ۱۱۲۶ مرکز درمانی موقوفه و خیریه ساخته شده است و این رقم نشان دهنده این است که بزرگ‌ترین مجموعه سلامتی را وقف بر عهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به سنت وقف بیان کرد: وقف یکی از سنت‌های حسنه‌ای است که رسول اکرم بر آن تأکید داشتند و امضا کردند. این در حالی است که برخی احکام امضا می‌شوند، اما ترویج نمی شوند و در خصوص وقف نیز همین‌گونه است. اما رسول گرامی وقف را بالاترین و جامع‌ترین احسان می‌دانستند تا جایی که ایشان بسیار وقف می‌کردند. بنابراین، وقتی سیره رسول اکرم (ص) را ببینیم متوجه خواهیم شد که خدمات ارزنده‌ای در این راستا داشتند. 

وی ادامه داد: رسول گرامی اسلام دارالایتام و دارالشفا نیز تأسیس کردند و از همان زمان، کمک به فقرا و نیازمندان را اصل کار خود دانستند در حالی که برخی فکر می‌کنند پیامبر فقط به نماز خواندن و عبادت و دعا کردن مشغول بودند. این در حالی است که پیامبر(ص) بیشتر وقت خود را صرف کمک به مظلومان و نیازمندان می‌کردند.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: ما بعضی مواقع ابعاد اجتماعی دین اسلام را تبیین نکردیم. چه اتفاقی رخ می‌دهد که رسول گرامی اسلام به محض حفر چاه درخواست کردند به سرعت وقف نامه آن را هم امضا کنند که این نشان می دهد وقف در این حد برای رسول اکرم (ص) مهم بود.

 رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: بحث وقف یک بعد اجتماعی دارد و از نظر ساختاری در دین اسلام از نوع انسان دوستی و اجتماعی به شمار می آید. مثلاً در گوشه شهرمان فردی به خاطر ۱۰ میلیون تومان جانش را از دست می‌دهد در صورتی که در همان زمان فردی در حال استفاده از گران‌ترین وسایل و لباس‌ها است.

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: ما دو نوع انسان دوستی داریم که یک نوع آن ناشی از حس و عاطفه است و مربوط به زمانی است که فرد فراتر از این موضوع را پیش می‌برد و دست به اقدامی ماندگار می‌زند که آن فرد واقف است. 

وی افزود: واقفان کسانی هستند که نگاهشان‌ انسان دوستانه و نوع دوستی صرف نیست، چون اموالشان را برای کسانی وقف می‌کنند که آن‌ها را ندیده اند. مانند آیت الله نجم آبادی اموالش را برای بیمارستان و آیندگان وقف کرد و همچنان هم، دیگران از این اقدامش بهره می‌برند یا آیت الله فیروز آبادی هم، به همین صورت بود. مرحوم نمازی یکی از افرادی بود که اموالش را وقف کرد و این نشان می دهد عرصه وقف سلامت برای اسلام بود. 

حجت الاسلام شرفخانی گفت: ۱۱۲۶ مرکز درمانی موقوفه خیریه داریم و ۱۶ درصد تخت بیمارستان ها هم، موقوفه هستند این آمار نشان دهنده این است که بزرگ‌ترین مجموعه سلامتی را وقف بر عهده داشت. 

وی با اشاره به برخی آسیب‌ها در عرصه بهداشت، سلامت و درمان بیان کرد: امروز، یک سری آسیب‌های جدی در عرصه بهداشت، سلامت و درمان ما وجود دارد و گرفتاری کشورمان در بحث بهداشت و سلامت این است که وزارت بهداشت باید توجه بیشتری به مسئله درمان داشته باشد و به جای این که بیشتر به بهداشت بپردازند باید پیشگیری کنند تا کار به درمان نرسد. 

حجت الاسلام شرفخانی افزود: دومین اشتباه در راستای سلامت این است که جذب سرمایه گذاری اعم از داخلی و خارجی را به درستی انجام نمی‌دهیم. 

وی بیان کرد: در جهان در بخش بهداشت و سلامت الگو هستیم و اتفاقات بزرگی که با ساختار بسیج عمومی شکل گرفته است، باید تغییر نوع نگرش در زندگی در عرصه سلامت و بهداشت باشد و باید سبک زندگی را تغییر دهیم، وقتی فقط در بخش درمان هزینه می‌کنیم دلیلش این است که برای بهداشت پیشگیری صورت نگرفته است.

حجت الاسلام شرفخانی اظهار کرد: بخش دارو و تجهیزات پزشکی به نوعی خودتحقیری است و یک اپیدمی شده است. چون دارو‌هایی در کشورمان تولید می‌شود. این در حالی است که در کشوری هستیم که منابع بسیاری در عرصه داروی گیاهی داریم، اما به آن توجهی نمی‌شود و به همین خاطر، یکی از کار‌هایی که در سازمان اوقاف و امور خیریه انجام می‌دهیم حمایت از مجموعه دانش بنیان‌ها مخصوصاً در عرصه دانش و پزشکی است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: سه سال پیش، یک مجموعه شتاب دهنده دستگاه سنجش تراکم استخوان را تولید و تمام مجوز‌ها را دریافت کرد، ولی به دلیل نداشتن یک بخش کوچک نتوانستیم آن را راه اندازی کنیم. اکنون خارج از کشور از ما خواسته که محصول را به آن‌ها بدهیم و خودشان ضعف کوچک را برطرف می‌کنند، چون دستگاهش را داشتند و علتش این است که ما می توانیم به خیلی از دانش بنیان‌ها و مراکز دانشی که تولیداتی دارند کمک کنیم.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این که مجموعه وقف مسئولیت خود در عرصه درمانی را به طور کامل ادا کرده است، گفت: وضعیت بیماری‌های خاص در کشور نیاز به تغییر رویکرد در عرصه سلامت را می‌طلبد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در بحث سلامت هفت سرفصل کلی در کشور داریم که یک سابقه قابل توجهی در موقوفات است و یکی از موارد بحث خیریه و اجتماعی مربوط به موضوعات دارو و درمان است که بسیار مهم و پیشینه کارهایمان است.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف سلامت در وقف افزود: در عرصه وقف سلامت بسیار تلاش شده و دستاورد‌های خیلی خوبی تا کنون به دست آمده است و همایش‌های مختلف و متعددی در حوزه وقف از جمله وقف سلامت برگزار شد تا جایی که سال گذشته همایش مشترکی با دانشگاه علوم پزشکی داشتیم که عنوان آن امام حسین (ع) و سلامت بود و در ایام کرونا نیز، در امامزادگان و موقوفات کار‌های خاصی داشتیم که افراد در کادر پزشکی و سلامت برای برنامه‌های سلامت به امامزادگان اعزام می‌شدند و خدمات ارائه می‌دادند از این بابت سال گذشته برای تجلیل از کادر پزشکی و درمان ۹۰۰ نفر به مشهد و ۳۵۰ نفر به کربلا مشرف شدند.

حجت الاسلام عادل گفت: موضوعات خیلی زیادی در عرصه وقف وجود دارد که برای لیست کردن آن‌ها کمیته‌های تخصصی فراوانی را باید تشکیل شود. 

وی ادامه داد: خیلی از بیماران برای درمان از شهرستان‌ها و استان‌های دور به تهران می‌آیند و مشقت فراوانی را متحمل می‌شوند و به همین خاطر، این زمینه و ظرفیت خوبی است که برای مناطقی از کشور مانند تهران در چنین شرایط مشابهی بستر لازم را فراهم کنیم که افراد در محل زندگی خودشان خدمات وقف سلامت را ببینند. مثلاً ده استان پرجمعیت را در نظر بگیریم و این کار را گسترش دهیم. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ضرورت پیشگیری در عرصه درمان ادامه داد: بهتر است بحث گسترش بهداشت و پیشگیری را بیشتر مورد توجه قرار دهیم تا بحث به درمان بیماری نکشد و از مشکلات افراد جلوگیری شود.

 وی افزود: این کار وقف سلامت نتایج خوبی را در صورت همکاری همه افراد در این زمینه داشته است و خواهد داشت.

به گزارش روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع، نشست تخصصی وقف و سلامت عصر سه‌شنبه 18 مهر 1402 با حضور دکتر رامین رحیم نیا معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در آستان مقدس امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) برگزار شد.

این نشست تخصصی به‌منظور تقدیر و قدردانی از مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در راستای ارائه خدمات به سازمان‌های دیگر و همکاری‌های مخلصانه صورت گرفت. 

دکتر رامین رحیم نیا معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران در همایش تخصصی وقف و سلامت از خدمات ماندگار حجت‌الاسلام احمد شرفخانی رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اهدا لوح تقدیر قدردانی کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه