کنشگران امر خیر به سمت پیمایش و تحقیق بروند

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی:
کنشگران امر خیر به سمت پیمایش و تحقیق بروند


رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر اعتقاد داریم در امر مشارکت مردمی در امور خیریه موفق نیستیم، دلیلش این است که پژوهش انجام نداده ایم، بنابراین مجموعه ها و نهادهایی که کنشگر اصلی امر خیر هستند باید به سمت پیمایشها بروند.
نشست ضرورت بررسی انجام پیمایش‌های ملی در حوزه نیکوکاری و نقد و بررسی نخستین موج پیمایش ملی «گرایش مردم ایران به نیکوکاری»، امروز 22 آذرماه با حضور حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه؛ غلامرضا غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛ حمزه نوذری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی؛ مجید فولادیان، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر علمی پیمایش و حجت‌الاسلام علی ملانوری، مدیر مرکز خیر ماندگار به همت مرکز خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با همکاری اطلس خیر ایران در سالن جلسات ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار ‌شد.
حجت الاسلام شرفخانی در این نشست با بیان اینکه سیاستگذاری ،قانونگذاری و برنامه ریزی بدون پژوهش کاربردی موفق نخواهد بود و اثربخشی سیاست‌گزاری نیازمند پژوهش های کاربردی است، گفت: یکی از مهمترین روش  پژوهش های کاربردی، پیمایش است. اگر اعتقاد داریم در امر مشارکت مردمی موفق نیستیم، دلیلش این است که پژوهش کاربردی انجام نداده ایم.
در زمینه امور خیریه، مجموعه هایی مانند کمیته امداد، فراجا، هلال احمر، اوقاف و امور خیریه و دیگر نهادهایی که کنشگر اصلی امر خیر هستند باید به سمت پیمایشها بروند. مجموعه های حاکمیتی باید صدای مردم را از طریق پیمایش ها بشنوند، و از این طریق نظام مسائل را استخراج کرده و  راهبرد ،راهکار و برنامه طراحی کنند.
وی این پیمایش را برای سطح بندی تشکل‌های خیریه بسیار ارزشمند دانست و بیان کرد: پیمایشی که انجام شده در رابطه با گرایش مردم به نیکوکاری در این دوره است.‌ در کشور ما از قبل از اسلام مردم گرایش به امر خیر داشتند و در ادبیات قبل از اسلام دیده می شود که موضوعات امر خیر وجود داشتهتا جایی که در تاریخ برخی استانها می بینیم که در شهری همه زمین‌ها وقف شده بوده، همچنین گرایش به امر خیر در ائمه معصومین(ع) دیده می شود. رسول خدا(ص) هم خیر بوده اند و هم تشویق به امر خیر می کردند. با نگاه به بعد اجتماعی زندگی ایشان متوجه می شویم پیامبر(ص) در ایام زندگانی خود، ۹ عدد سد ساخته اند و همچنین چاه‌هایی برای کشاورزی و وضو و … حفر کرده اند. دارالشفا و دارالایتام ایجاد کرده و در کنار مسجد کودکستان دایر کرده اند. در ایران نیز وقف و امور خیریه یک فرهنگ عمومی شده است. کاروانسراها، درمانگاه‌ها و توسعه علمی و پژوهشی مدیون امر خیر است و بسیاری از مباحث آموزشی و علمی بر اساس امر خیر توسعه یافته و امروز هیئت‌های مذهبی و اربعین یک حرکت خیرخواهانه است. در کشور ما نزدیک به ۳۰ درصد مراکز درمانی و ۱۶ درصد تختهای بیمارستانی خیریه هستند و بخشی از مدارس و دانشگاه‌ها خیریه هستند و بسیاری از بازارهای قدیم موقوفه و خیریه هستند و این موارد تنها برای کمک به فقرا نبوده بلکه آینده نگرانه بوده است. حال در پیمایشی که صورت گرفته در نظر داریم نگاه نسل جدید به امر خیر را مورد بررسی قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه