یکی از ماموریت های اصلی رسانه ها فرهنگ سازی وقف

تحقق بسیاری از از اهداف و سیاست های معاونت فرهنگی از جمله ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف، توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن و عترت ، تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و از همه مهم تر اعتلا و گسترش ارزش های انقلاب اسلامی بر پایه مکتب فکری و سیاسی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری ، با بهره گیری از ظرفیت ها و تکنیک های تخصصی حرفه روابط عمومی ، ثمر بخشی مضاعفی دارد . معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با گستره وسیعی از ماموریت ها و رسالت هایی که برعهده دارد ، همواره در ارتباطی منسجم و هماهنگ با روابط عمومی به ایفای نقش های ارزنده خود می پردازد ، گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی حاوی نکات ارزنده ای است که بازتاب اندیشه ها و نگرش های وی را در مورد روابط عمومی ، پیش روی مخاطب قرار می دهد.

 

 

ارزیابی شما از نقش و سهم روابط عمومی و رسانه های جمعی برای توسعه فرهنگ وقف چیست؟

وقف به عنوان یک فرهنگ متعالی، از جمله مفاهیم عالی الهی و یکی از برترین و پردوام ترین مظاهر احسان و نیکوکاری است که اگر بخواهیم همانند سایر موضوعات فرهنگی ودینی به موضوعی فراگیر تبدیل و در جامعه فرهنگ سازی شود تردیدی نیست که باید به مقوله رسانه توجه جدی داشته باشیم چرا که رسانه نقشی تعیین کننده در فرهنگ سازی جامعه داشته و دارد.

 

 

رسانه های ارتباط جمعی ، در کنار عواملی همچون خانواده ، آموزش و پرورش ، گروه دوستان و همسالان ، محیط های شغلی و … نقش اساسی و ویژه ای در اجتماعی کردن و وارد کردن مفاهیم به فرهنگ عمومی مردم دارد. به این دلیل که عصر حاضر « عصر سلطه ارتباطات و رسانه » است و رسانه های گروهی نقش بسیار مؤثری در مقوله اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و شکل دهی به افکار عمومی دارند. رسانه ها دارای کارکردهای متنوعی هستند. نهادینه کردن نظام ارزشی و باورهای اعتقادی و دینی به عنوان برنامه ریزی سازمانی در این عرصه باید اهداف و مقاصد متنوع وقف، آثار، برکات و نتایج عملی به موقوفات و نیازهای جامعه را ترویج و زمینه گسترش آن را فراهم آورند.

حقیقت امر آن است که روابط عمومی در فعال نمودن رسانه های جمعی و افکار سنجی و در معرفی ابعاد وقف علی الخصوص آثار وقف برای مردم می تواند زمینه ساز فرهنگی این سنت حسنه باشد.

 

 

وضعیت فعلی اطلاع رسانی سازمان را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا نسبت به سنوات گذشته در این زمینه تحولی ایجاد شده و چقدر این اطلاع رسانی در توسعه و تبلیغ وقف موثر واقع بوده است؟

در رابطه با اطلاع رسانی سازمان باید از دو بعد ستاد سازمان و استانها را ارزیابی کرد . به نظر می رسد با توجه به اهتمام و توجه نماینده محترم ولی فقیه و سرپرست سازمان حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج محمدی و دغدغه ارزشی مدیر کل محترم روابط عمومی سازمان و قرار دادن اطلاع رسانی در اولویت برنامه های سال 89 -90 سازمان اطلاع رسانی در ستاد رشد و ارتقاء چشمه گیری داشته تا جایی که نمی توان فعالیت این حوزه را با سالهای قبل مقایسه کرد، چرا که رویکرد و حرکت عرصه اطلاع رسانی در ستاد سازمان رشد قابل توجهی داشته است . اما اگرچه اطلاع رسانی در استانها رشد خوبی نسبت به سالهای قبل داشته ولی با حرکت ستاد سازمان آنچنان همراه نیست و آن هم بخاطر عدم وجود ساختار مناسب سازمانی در استانها و شهرستانهاست. این در حالی است که بخش عمده اجرای نیت واقفین و آثار و برکات وقف و نمونه های وقف جدید در شهرستانها اتفاق می افتد.

در رابطه با تأثیرات اطلاع رسانی سازمان در توسعه و تبلیغ وقف جای تردید نیست چرا که اطلاع رسانی و استفاده از ابزارهای رسانه ای فرایند فرهنگ سازی را در جامعه ایفا نموده و در ساختار بندی مسائل فرهنگی سنت حسنه وقف نقش مهمی را به عهده دارد.

 

 

چه انتظاری از روابط عمومی در راستای فعالیت ها و عملکرد سازمان و رسالت های آن دارید؟

انتظار از مجوعه ای که تلاش ارزشمند و فعالی را ایفا می کند، ارتقاء و تعالی وقف در جامعه است لذا به نظر می رسد باید از تمام ابزارهای رسانه ای وفن آوری های نوین علی الخصوص رسانه های دیجیتالی برای مخاطبین مختلف برنامه ریزی شود و ذائقه های مخاطبین را با محتوای جذاب و بیان روزآمد در نظر گرفت. نکته دیگر اینکه باید در تولیدات رسانه ای گام های بلندی برداشت چراکه امروز تولید رسانه ای با فرمت های تأثیرگذار کوتاه می تواند در فرهنگ سازی و دربرگیری طیف وسیعی از آحاد جامعه نقش آفرینی کند.

 

 

چه انتظاری از رسانه های جمعی برای ارتقای سطح اطلاع رسانی در حوزه وقف دارید؟

رسانه های جمعی موضوع وقف را موضوع یک سازمان و یا یک نهاد نبینند چرا که وقف یکی از معارف غنی اسلامی و از احکام مترقی شیعه است که آثار و برکات آن تمام جامعه را در برمی گیرد. سازمان اوقاف به عنوان متولی شرعی در راستای این امر مهم نقش آفرینی می کند و نکته مهمتر اینکه یکی از مأموریت های مهم رسانه های جمعی ارتقای اطلاعات و آگاهی مردم، تبیین ، تبلیغ و اشاعه فرهنگ دینی به طور عام و گسترش ارزش های الهی است که یکی از مصادیق بارز و مهم این مأموریت ترویج فرهنگ وقف می باشد. لذا رسانه های ارتباط جمعی باید به عنوان بخشی از نهادهای مدنی و فرهنگی جامعه، مجری فرهنگ سازی این فرهنگ غنی الهی وقف باشند .

 

 

نگاه های مدیران رسانه های جمعی باید به وقف تغییر کند و درآمد موقوفات سبب نشود با نگاه تبلیغات و بازرگانی به این حوزه نگریسته شود. زیرا این درآمدها باید طبق شرع مقدس اسلام و نیت واقف خرج شود.

 

 

برگزاری همایش وقف و رسانه را چطور ارزیابی می کنید و این اقدام چه آثاری را به همراه خواهد داشت؟

برگزاری همایش وقف و رسانه در چند سال اخیر ایده ای متفکرانه بود تا اصحاب رسانه ، وقف را با نگاه علمی و ارزشی از افتخارات فرهنگ غنی اسلام و یکی از اهرم های مؤثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نارسایی ها و نیازمندی های جامعه در ابعاد مختلف و حرکت به سوی عدالت اجتماعی بدانند و با هم گرایی تمام حرکتی را به سوی فرهنگ سازی اهداف ارزشمند حکم الهی شروع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه