توجه به نيات واقفان از مهم‌ترين احكام شرعی و واجب است

گروه سياسی و اجتماعی: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه كشور، توجه به نيات واقفان در حوزه اجرای وقف را يكی از مهم‌ترين احكام شرعی و واجب عنوان كرد.

حجت‌الاسلام «احمد شرفخانی» معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امورخيريه

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در مراسم اختتاميه كنگره بين‌الملی امام حسين(ع) كه شنبه، 24 دی‌ماه در آستان مقدس امام‌زاده محمد عابد(ع) مشهد ميقان اراك برگزار شد، گفت: همه می‌دانيم كه زمانی كه انسان از اين دنيا می‌رود ارتباط او با اين دنيای خاكی قطع می‌شود.

 

شرفخانی با بيان اينكه توجه به نيات واقفان در حوزه اجرای وقف يكی از مهم‌ترين احكام شرعی و واجب بوده و اينگونه نيست كه همه بتوانند از آن استفاده كنند، گفت: در استان مركزی برخی شهرها و مكان‌ها موقوفه بوده و افراد مستاجران آن‌ها هستند و اين افراد خود را ملزم به دادن حق و حقوق موقوفه نمی‌دانند، در حالی‌‌كه اوقاف نماينده ولی فقيه محسوب می‌شود و اذن شرعی از سوی ايشان صادر شده كه هزينه‌ها را دريافت كند و اگر كسی در ادای حقوق مكان موقوفه سهل‌انگاری كند درآمد حاصل از آن مكان موقوفه برای وی حرام بوده و نماز و روزه وی نيز باطل است.

 

وی با بيان اينكه بر طبق روايات به فرموده پيامبر(ص) اين ارتباط پس از مرگ از سه طريق ممكن می‌شود، ادامه داد: اولين راه برخورداری از فرزند صالح است به اين صورت كه وقتی آن فرزند اعمال شايسته‌ای در اين دنيا انجام می‌دهد ثواب و بهره آن به والدين می‌رسد.

 

حجت‌الاسلام شرفخانی تصريح كرد: دومين راه ارتباط با دنيا، پس از مرگ اين است كه انسان يك عمل يا حركت علمی را از خويش به يادگار بگذارد و مردم از آن علم بهره برده و همين اثر ماندگار سبب ارتباط با دنيا می‌شود.

 

اين مقام مسئول با اشاره به اينكه دو عامل مذكور از عوامل معنوی ارتباط انسان از دنيا رفته با اين دنيا است، تأكيد كرد: آنچه كه يك روش مادی بوده و خداوند متعال به بشر هديه كرده و هديه‌ای الهی است كه حتی پس از مرگ هم مديريت مالی به عهده خودمان باشد، وقف است.

 

وی با بيان اينكه هرآنچه كه به عنوان مال و منال و ملك ياد می‌شود در دنيای آخرت برای ما سودی ندارد و به تعبير قرآن همه زينت دنياست، افزود: خداوند متعال عنايتی به انسان كرده و فرموده روشی برای شما طراحی می‌كنم كه با اين روش پس از مرگ نيز بتوانيد با دنيا ارتباط برقرار كنيد و آن هم چيزی نيست به جز وقف.

 

حجت‌الاسلام شرفخانی اظهار كرد: وقف يك نوع احسان است و تفاوت آن با صدقه در اين است كه اگر انسان مالی را صدقه می‌دهد همان روزی كه اين عمل را انجام داد در صفحات زندگی فقط همان روز به‌عنوان عمل صالح ذكر می‌شود، اما اگر آن مال را تبديل به وقف كنيد و بيان كرديد كه عوايد حاصل از اين مال برای موضوعات مادی يا معنوی صرف شود ثواب آن تا روز قيامت بر شما ساری و جاری است.

 

وی ابراز كرد: در ايام محرم و صفر در سراسر كشور مراسم عزاداری و تعزيه‌داری و اطعام عزاداران انجام می‌شود كه بخش عمده برگزاری اين مراسم از درآمد حاصل از موقوفات است، موقوفاتی كه واقف آن بعضاً تا 200 سال پيش از دنيا رفته و فرزندان و حتی نوادگان وی نيز از دنيا رفته‌اند، ولی هنوز آن واقف خود زنده بوده و از سر سفره اهل‌ بيت(ع) بهره می‌برد.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه با تأكيد بر اينكه خداوند متعال در قالب فرهنگ وقف روشی را تدوين كرده كه انسان تا روز قيامت ماندگار می‌شود و از دنيا نيز بی‌نصيب نمی‌ماند، تصريح كرد: برگزاری بسياری از كنگره‌های فرهنگی و مذهبی و برگزاری محافل قرآن در ماه مبارك رمضان نيز از سر سفره واقفان خيرانديش تأمين می‌شود.

 

وی عنوان كرد: هم‌چنين بسياری از بزرگان و علما كه به مقامات عاليه رسيده‌اند بر سر سفره وقف بوده‌اند و بخش عمده‌ای از حوزه‌های علميه و كتابخانه‌ها از موقوقات است.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه در پايان خاطرنشان كرد: وقف فقط مختص به متمكنان و ثروتمندان نبوده و همه می‌توانيم حتی با يك جلد قرآن يا يك كتاب واقف باشيم و اميد است همه جزو واقفان خيرانديش بوده و حق و حقوق موقوفات را به جای آوريم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه