حركت اوقاف به سمت سرمایه گذاری در شركت‌های دانش بنیان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، حجت الاسلام احمد شرفخانی رئیس مركز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور در برنامه « گفتگوی اجتماعی»‌ در مورد كاركردهای اجتماعی وقف گفت: تعداد موقوفاتی كه صرفا برای عرصه دانش بنیان سرمایه گذاری شود محدود و به تعداد انگشتان دست است ولی اوقاف در راستای توسعه ظرفیت‌های وقف در زمینه كسب و كارهای دانش‌بنیان و نوآور سرمایه گذاری انجام می‌دهد.

وی با بیان اینكه طی سالیان گذشته همواره اغلب مردم در عرصه‌های مختلف بر اساس نیاز روز جامعه مانند آب انبار، حمام، تحكیم خانواده، تجهیزات رایانه، رسانه، مطبوعات، محیط زیست و… نیات وقف داشته‌اند بیان كرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار موقوفه در كشور وجود دارد كه این تعداد موقوفه نشان از نگاه نوع دوستانه و مهر و محبت مردم نسبت به نیازهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مذهبی، كالبدی و.. دارد.

*** به طور متوسط سالانه ۲ هزار و ۲۰۰ وقف در كشور ثبت می‌شود

شرفخانی در ادامه با بیان اینكه اكنون به طور متوسط تعداد وقف‌های جدید در سال حدود ۲ هزار و۲۰۰ وقف است اظهار داشت: از اوایل انقلاب تا سال ۸۸، تعداد وقف‌ها در سال حدود ۲۰۰ وقف بوده است كه با ترویج فرهنگ وقف در سال‌های گذشته تا ۵ هزار وقف هم در سال انجام شده است.

وی با بیان اینكه برخی موقوفاتی كه در شهرهای مختلف اعم از قزوین و اصفهان وجود دارد از لحاظ قدمت قابل توجه هستند بیان داشت: یك موقوفه در شهر قم وجود دارد كه قدمت بیش از ۱۲۰۰ سال دارد.

رئیس مركز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه اذعان داشت: در حال حاضر ۲ هزار مدرسه در سطح كشور موقوفه هستند و حتی برخی از دانشگاه‌های علوم پزشكی نیز زیر ساخت وقف دارند.

شرفخانی با اشاره به اینكه در حال حاضر ۳۰ درصد مراكز درمانی كشور موقوفه و خیریه هستند بیان داشت: در عرصه درمانی یك هزار و ۱۲۷ مركز درمانی در كشور وجود دارد كه به صورت خیریه اداره می‌شود.

*** ضرورت تغییر نیت وقف‌ها از سنتی به مدرن

وی با تاكید بر ضرورت تغییر نیت وقف‌ها از ساختارهای سنتی به مدرن برای بهره مندی بیشتر مردم اذعان داشت: وقف دهكده سلامت از وقف‌های بسیار خوبی است كه اخیرا انجام شده و ساختار وقف آن به گونه‌ای است كه سهام این شركت در عرصه‌های سلامت و گردشگری هزینه شود.

شرفخانی اظهار داشت: موقوفات در كشور ما به سه شكل اداره می‌شود، بخشی از موقوفات متولی خاص و تولیت خاص دارند و عملكرد آن سال به سال ارائه و مفاصا حساب انجام و گزارش آن ارائه می‌شود كه در حال حاضر حدود ۱۵ هزار موقوفه خاص در كشور وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی موقوفات نیز تولیت آن از طرف مقام معظم رهبری تولیت خاص داده شده مانند آستان قدس رضوی، آستان حضرت معصومه (س)، آستان شاهچراغ، آستان شاه عبدالعظیم حسنی و.. كه تعداد این موقافات نیز ۶ مكان است و اداره آن مانند موقوفات خاص بوده و گزارش عملكرد و مفاصا حساب آن در پایان سال اعلام می‌شود.

رئیس مركز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: سومین ساختار، موقوفات عام و فاقد تولیت است كه بخشی از این موقوفات مانند مساجد و حسینیه‌ها انتفاعی بوده و درآمدی ندارند و اداره آن‌ها در اختیار سازمان اوقاف می‌باشد كه سازمان اوقاف و امور خیریه نیز این موقوفات را به دو شكل یا توسط ادارات اوقاف به عنوان امین و یا توسط هیات امنا و استفاده از ظرفیت مردمی اداره می‌كند.

وی با تاكید بر اینكه سازمان اوقاف در اداره موقوفه‌ها امین است بیان داشت: وقف تنها ساختار انفاق و نوع دوستی، باقی الصالحات، ماندگار و مانا است.

رئیس مركز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: وقف از احكام الهی و سنت اهل بیت است كه قبل از اسلام ساختار آن از معابد بوده و بعد از اسلام نیز ساختار آن از وقف و ساخت مساجد شروع شده و رفته رفته كاركرد آن به سمت رفع نیاز‌های اجتماعی مردم پیش رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه