نهادینه کردن فرهنگ وقف بااستفاده ازابزارهای رسانه ای/حج و زیارت و وقف از مناسک الهی هست

آیین آغاز به کار رسمی صفحه اختصاصی « وقف و حج و زیارت » رسانه تی وی عصر دیروز دوشنبه 16 بهمن ماه با حضور حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریهرونمایی شد.

حجت‌الاسلام شرفخانی در این دیدار اظهار داشت: شاید در اذهان، تنها حج به عنوان مناسک شناخته شود، در حالی که زیارت در کنار وقف هم یکی دیگر از مناسک است، از آنجایی که وقف به عنوان افضل عبادات شناخته شده و در روایات آمده است باز کردن گره‌ای از کار مردم (فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی و… ) عبادت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای نهادینه کردن این موضوعات در جامعه باید از ابزارهای رسانه‌ای استفاده کنیم، افزود: مسئله حج و زیارت در فرهنگ کشور نهادینه شده و براساس آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مقام نخست گردشگری مربوط به گردشگری زیارت است و گردشگری‌های دیگر در مقام‌های بعدی قرار دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه حساسیت اجتماعی برای مسئله وقف زیاد است، گفت: خداوند متعال نهاد وقف را برای حل برخی مسائل اجتماعی پایه‌ریزی کرده است.

وی در خصوص آثار اجتماعی حج در جامعه گفت: حج امری اجتماعی است که به عنوان بزرگترین تجمع مسلمانان شناخته می‌شود، اما در مورد مفهوم زیارت باید بگویم، زیارت اهل‌بیت و خاندان عصمت و طهارت از تأکیدات بزرگان دینی است که باعث سلامت اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و روان جامعه می‌شود که می‌توان هر 3 این مناسک را آرام‌بخش روان جامعه خواند.

وی با بیان اینکه براساس آمار 75 درصد مردم بعد از زیارت احساس آرامش می‌کنند، گفت: زیارت قبور ائمه اطهار و خاندان اهل‌بیت از آنجا که محل ظهور ملائک و تجلی خداوند متعال است، آرامش‌بخش است. این مسئله در مورد مناسک حج نیز صدق می‌کند،
چرا که انسان پس از حضور در مراسم حج، مانند انسان تازه‌ متولدشده، پاک و آرام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه