تلاش برای حکمرانی اخلاق اسلامی در فرایند انتخابات

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی سازمان اوقاف گفت: ایجاد گفتمان اخلاق اسلامی فراگیر در برگزاری انتخابات، تبیین موانع اسلامی در تبلیغات، رقابت‌ها، و پذیرش نتیجه انتخابات بر اساس مردم سالاری دینی از اهداف برگزاری همایش اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری همایش اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی که به همت دبیرخانه گسترش اخلاق اسلامی برگزار می‌شود امروز یکشنبه 29اردیبهشت‌ماه با حضور احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام شرفخانی در ابتدای این نشست خبری به علت تشکیل دبیرخانه گسترش اخلاقی اسلامی اشاره کرد و گفت: نهاد و سازمان‌هایی که تحت اشراف دفتر مقام معظم رهبری قرار دارند جلسات مستمری در دفتر رهبری برگزار می‌کنند که با هدف‌گیری مجموعه‌ها موضوعاتی که در جامعه باید به آن پرداخته شود برای تبیین و سازمان‌ها و اجرایی شدن پیگیری می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود افزود: با توجه به ضرورت گسترش اخلاق اسلامی در جامعه، سیاست‌ها، راهبردها و اهدافی طراحی که به تشکیل دبیرخانه منجر شد. سال گذشته دبیرخانه این طرح به سازمان اوقاف و امور  خیریه کشور واگذار شد؛ از همان سال گذشته فعالیت‌های متعددی در جهت گسترش اخلاق اسلامی انجام شد. اولین همایش اخلاق اسلامی نیز سال پیش برگزار شد. از جمله کارهای انجام شده در این مدت می‌توان به راه‌اندازی سایت خُلُق و انتشار کتب متعددی با مباحث اخلاقی اشاره کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به نام‌گذاری سال92 توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و توضیح داد: امسال نیز با توجه به نامگذاری سال 92 به عنوان حماسه سیاسی حماسه اقتصادی ضرورت‌هایی وجود داشت که در عرصه مباحث اخلاقی و ترویج مکارم اسلامی با اهداف در نظر گرفته شده اقدامی مثبت در این راستا در دبیرخانه انجام شود.

حجت‌الاسلام شرفخانی در این بخش از سخنان خود تصریح کرد: از آنجایی که برخی آسیب‌های ایام انتخابات قابل پیش بینی است برای کاهش این آسیب‌ها و ایجاد فضای سالم و حکمرانی اخلاق اسلامی در فرایند انتخابات دبیرخانه گسترش اخلاق اسلامی با همکاری صدا و سیما اولین همایش انتخاباتی خو درا برگزار می‌کند.

وی همایش انتخاباتی اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی را دارای اهداف متعددی معرفی کرد و در توضیح اهداف این همایش گفت: ایجاد گفتمان فضای اخلاق اسلامی فراگیر در برگزاری فرایند انتخابات، تبیین اصول موانع اسلامی در تبلیغات، رقابت‌ها، حمایت‌ها و انتخاب کاندیدای اصلح و پذیرش نتیجه انتخابات بر اساس مردم سالاری دینی، تبیین و ترویج اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در موضوع معیارهای انتخاباتی و ایجاد فضای سالم و ملاک‌های اصلح را از اهداف این همایش معرفی کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هدف غایی و نهایی «همایش اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی» را ایجاد انتخاباتی پر شور و حماسی به عنوان تجلی‌گاه حماسه سیاسی که همان تجلی مردم سالاری دینی در کشور معرفی کرد.

حجت‌الاسلام شرفخانی با بیان اینکه این همایش روز سه‌شنبه 31اردیبهشت‌ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود تأکید کرد: پیام ویژه آیت‌الله نوری همدانی برای این همایش به همراه گزیده‌ای از پیام‌های دیگر مراجع طی وقت برگزاری قرائت می‌شود. این همایش با حضور شخصیت‌های حوزوی، دانشگاهی، سیاسی و اساتید اخلاق برگزار می‌شود که حجت‌الاسلام محمدی نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، حجت‌الاسلام قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز، حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، محمدی‌ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم و رئیس سابق بعثه مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام عالی، حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام پناهیان، حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران و آیت الله حائری شیرازی در این همایش سخنرانی خواهند کرد.

وی افزود: در کنار این همایش نمایشگاه با عناوین محتوایی و اخلاقی برگزار می‌شود که برگرفته از بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است. کتابی با عنوان اخلاق اسلامی در انتخابات و کتاب دیگری با عنوان به سوی دولت طراز اسلامی که برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری است، تدوین شده و همراه با کلیپ‌های صوتی و دومین ویژه‌نامه اسوه در اختیار مردم قرار می‌گیرد. 10جلد اخلاق اسلامی که در سال اخیر به صورت گسترده در نهادها و سازمان‌های مختلف کشور توزیع شده است؛ در قالب کتاب‌های تدوین شده به مردم ارائه می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در راستای امور انجام شده برای برگزاری این همایش تصریح کرد: تمام سخنرانی‌های همایش اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی از صدا و سیما پخش خواهد شد و متن بیانات در نشریات و ویژه‌نامه‌ها منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام شرفخانی در بیان آسیب‌های انتخاباتی که قرار است در این همایش مورد بررسی قرار گیرد گفت: پرهیز از تخریب چهره کشور و زیر سوال بردن جامعه، پرهیز از تشویش اذهان عمومی، جلوگیری از کینه و کدورت در تبلیغات، پرهیز از اسراف و روش‌های غربی مسرفانه، پرهیز از سوء استفاده ابزاری از عواطف جامعه و جوانان کشور، پرهیز از رواج بی‌انصافی در جامعه و جنجال آفرینی، پرهیز از اغتشاشات طرفداران نامزدها و پرهیز از عدم پذیرش نتیجه انتخابات در این همایش بررسی می‌شود.

وی در معرفی موضوعات اصلی این همایش متذکر شد: نقش اصول اخلاقی در انتخاب فرد اصلح، رعایت اصول اخلاقی در منافع ملی و تعصبات حزبی، شیفتگان خدمت تشنگان قدرت، پیامدهای بی‌اخلاقی در برگزاری انتخابات، رعایت اصول اخلاقی در برنامه‌های نامزدهای انتخابات، نقش مساجد و اماکن متبرکه در ایجاد حماسه سیاسی، رابطه اخلاق مردم و زمام‌داران حکومت و رابطه اخلاق مردم با دولت‌ها از موضوعات اصلی این همایش است که با سخنرانی اساتید و شخصیت‌های علمی، حوزوی و سیاسی مورد پردازش و بررسی قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: امیدواریم معیارهای مد نظر مقام معظم رهبری در فضای انتخابات و پرشور بودن آن تحقق یابد و بتوان معیارهای انتخاب فرد اصلح را در این همایش مورد تبیین و ترویج قرار داد. تدین که رکن اصلی صلاحیت کاندیدا و انتخاب اصلی است در این همایش بررسی می‌شود؛ موضوعات دیگری همچون اعتقاد به اسلام، انقلاب و توانایی‌های ملی، امانت‌داری و صداقت، صمیمیت با مردم، دوری از اشرافیت و فساد اقتصادی، ارزش خط امام و ولایت‌مداری به عنوان رکن اصلی نامزدها، پرهیز از کسب رضایت، قدرت‌های غربی، لزوم مرزبندی شفاف با دشمنان اسلام، اخلاص شجاعت و نشاط و اعتقاد به الگوی پیشرفت اسلامی مورد بررسی می‌شود.

 

گزارش تصویری نشست…….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه