طرح تابستانه نشاط معنوی در ۷۲۰ شهرستان كشور اجرا می‌شود

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه صبح امروز در تشريح برنامه‌های فرهنگی سازمان اوقاف و اورخيريه اعلام كرد برنامه طرح تابستانه «نشاط معنوی» در 270 شهرستان كشور اجرا خواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) نشست خبری حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه با هدف تشريح طرح تابستانی «نشاط معنوی» صبح امروز 24 خرداد ماه در ساختمان امام خمينی (ره) اين سازمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام شرفخانی در اين نشست خبری با تأكيد بر اينكه رويكرد سازمان اوقاف در سال جاری مبتنی بر انجام اقدامات فرهنگی است، اولويت‌های كاری سال جاری سازمان اوقاف را برشمرد و گفت: يكی از تدابير و اولويت‌های اصلی اين سازمان فرهنگ‌سازی و ترويج فرهنگ وقف در جامعه است كه در 2 رويكرد، يكی برای عموم مردم و ديگری برای اصحاب وقف از جمله متوليان، واقفان، مستأجران و … در نظر گرفته شده است.

وی اولويت‌های بعدی اين سازمان را سياست‌گذاری و برنامه‌ريزی انجام برنامه‌های فرهنگی در بقاع متبركه و امامزادگان و تبديل اين اماكن را به قطب فرهنگی ، توسعه فرهنگ قرآن و عترت، ساماندهی كمی و كيفی مسابقات قرآنی در تمام بخش‌ها، تقويت شعائر اسلامی به منظور تعميق فرهنگی كشور، اعزام مبلغ و روحانيان به بقاع و مناطق محروم، اعتلاء ارزش‌های انقلاب اسلامی بر پايه انديشه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) اعلام كرد.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه:
كارويژه شاخص و فرهنگی در سال جاری از سوی سازمان اوقاف و امور خيريه اجرا خواهد شد كه اولين آنها سوگواره ياس نبوی بود كه در 270 شهرستان و 800 امامزاده كشور برگزار شد

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه در ادامه نشست خبری عنوان كرد: 5 كارويژه شاخص و فرهنگی در سال جاری از سوی سازمان اوقاف و امور خيريه اجرا خواهد شد كه اولين آنها سوگواره ياس نبوی بود كه در 270 شهرستان و 800 امامزاده كشور برگزار شد.

وی دومين برنامه شاخص سازمان اوقاف را طرح تابستانه نشاط معنوی برای غنا بخشيدن به اوقات فراغت نوجوانان و جوانان عنوان كرد و افزود: اين برنامه با اهداف ايفای نقش معنوی و فعال بقاع متبركه باهدف تبديل اين بقاع به قطب فرهنگی، تقويت جنبه‌های مذهبی با استفاده از نشاط جوانان در فضای معنوی امامزادگان، اجرای صحيح نيت واقفان خيرانديش كه در رابطه با روخوانی، روان‌خوانی و قرائت اموالی را وقف كرده‌اند، طراحی شده است.

وی محورهای طرح تابستانه اوقات فراغت را آموزشی، تفريحی و فوق برنامه برای دوره‌های تحصيلی ابتدايی، راهنمايی و متوسطه اعلام كرد و سپس به تشريح هر كدام از اين محورها پرداخت.

شرفخانی در مورد برنامه‌هايی كه به صورت ويژه برای دوره ابتدايی طراحی شده است اظهار كرد: روخوانی قران كريم، روان‌خوانی، آموزش آداب اجتماعی، داستان زندگی ائمه، آموزش احكام با توجه به نيازهای سنی و آموزش خطاطی و طراحی باهدف ايجاد جذابيت در كلاس‌ها از جمله برنامه‌هايی است در امامزادگان و بقاع متبركه اجرا خواهد شد.

وی برنامه‌های ويژه دوره راهنمايی را قرائت، ترتيل، حفظ مفاهيم، اصول اعتقادی نبوت و امامت، قصه‌های قرآنی، آموزش هنجارهای اجتماعی و ارتباطی عنوان كرد.

حجت‌الاسلام شرفخانی:
سازمان اوقاف در سال جاری به راه‌اندازی 102 كتاخانه ديجيتال، 110 كتابخانه سنتی و تجهيز و تقويت 250 كتابخانه موجود در امامزادگان اقدام می‌كند

شرفخانی در تشريح برنامه‌های ويژه طرح اوقات فراغت برای دوره متوسطه گفت: آموزش مفاهيم و معارف قرآن كريم، اصول اعتقادای توحيد و امامت بارويكرد ولايت مطلقه فقيه و پاسخ به شبهات كلام جديد، برگزاری حلقه‌های معرفت، كلاس‌های ويژه بينش سياسی و امنيت اخلاقی و اجتماعی و حجاب و عفاف از جمله برنامه‌های سازمان اوقاف در سال جاری است.

حجت‌الاسلام شرفخانی با تأكيد بر اين مسئله كه اين كلاس‌ها به صورت كارگاهی برگزار خواهد شد و حالت كلاس‌های درس عمومی را نخواهد داشت، افزود: اولويت اصلی ما برای حضور نوجوانان و جوانان 10 تا 18 ساله در اين كلاس‌ها است مدت اين دوره‌ها از 10 تير ماه تا 15 شهريورماه خواهد بود كه علاقه‌مندان می‌توانند از تاريخ 25 خرداد ماه تا 5 تير ماه برای شركت در اين كلاس‌ها ثبت‌نام كنند. اين طرح در 195 شهرستان و 430 امامزاده برگزار می‌شود.

وی از راه‌اندازی 102 كتاخانه ديجيتال، 110 كتابخانه سنتی و تجهيز و تقويت 250 كتابخانه موجود در امامزادگان نيز خبر داد و گفت: نمايشگاه‌ حجاب و عفاف بابه نمايش گذاشتن 45 تابلو از سير، تاريخچه، جهانی شدن و مسائل مربوط به حجاب در 420 امامزاده برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام شرفخانی از تهيه شناسنامه فرهنگی برای بقاع متبركه نيز خبر داد و اعلام كرد: در سال جاری 116 برنامه فرهنگی برای بقاع متبركه در نظر گرفته شده است كه با توجه به امكانات و ظرفيت‌های هر بقعه در هر كدام از آنها اجرا خواهد شد.

وی به برگزاری بخش مقاله نويسی مسابقات قرآن كريم نيز اشاره كرد و گفت: در اين بخش به صورت هدفمند از اواخر بهمن ماه سال گذشته اعلام فراخوان صورت گرفته است كه تا كنون حدود 180 مقاله علمی از 16 كشور جهان به دبيرخانه ارسال شده است.

همچنين جشنواره انتخاب كتاب سال قصه‌های قرانی تا كنون هزارو600 اثر دريافت شده است و قرار است 22 تير ماه (يك روز مانده به پايان مسابقات قرآنی ) مراسم اختتاميه و اعلام نتايج ان برگزار شود.

در پايان اين نشست خبری حجت‌الاسلام شرفخانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با حجاب و برنامه‌های سازمان اوقاف در اين مورد گفت: امر به معروف و نهی از منكر يك وظيفه شرعی است كه هر كسی در جامعه مسئوليت بيشتری داشته باشد در مقابل اجرای اين فريضه نيست وظيفه بيشتری بر عهده دارد و نمی توان گفت كه مخصوص دولت و يا فرد خاصی است بلكه رسيدگی به مسئله حجاب يك وظيفه همگانی است.

وی اضافه كرد: سازمان اوقاف و امور خيريه در برنامه‌های تابستانی خود با توجه به برگزاری كلاس‌ها به صورت كارگاهی و اجرای برنامه‌های پرده‌خوانی برای عمق بخشی به اين مسئله تلاش خواهد كرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه