پرسش های امپراطور روم از امام حسن ع

معاویه مردی را به طور ناشناس نزد امیرالمومنین علیه السلام فرستاد تا سؤالاتی را که امپراطور روم از او پرسیده بود از امام علی علیه السلام بپرسد، چون آن مرد به کوفه وارد شد با امیرالموئنین علیه السلام صحبت کرد،حضرت او را ناشناس تشخیص دادند و به بازجویی او پرداختند و او به حقیقت امر اعتراف کرد. امیرالموئمنین فرمودند خداوند پسر هند جگر خواره را بکشد که چقدر خود را در گمراهی انداخته و یارانش را گمراه ساخته است.کنیزی را آزاد کرد که بهتر بود او را به همسری می گرفت(یعنی کنیزی را آزاد کرد و درست نمی دانست چگونه با او ازدواج نماید)خداوند میان من و این امت حکم نماید،اینان ارتباط خویشاوندی را با من قطع کردند و مقام و منزلت بزرگ مرا کوچک شمردند و روزگارم را بر باد دادند.آنگاه فرمودند:حسن و حسین و محمد را نزد من بیاورید،آنان را حاظر ساختند.سپس امام علی علیه السلام فرمودند:ای برادر شامی! این دو {حسن و حسین} پسران پیامبر هستند و این{محمد} پسر من است اینک از هر کدام خواهی سوال کن.

 

مرد شامی گفت: از این یعنی از امام حسن علیه السلام می پرسم.سپس شروع به طرح سوالات خود کرد:فاصله میان حق و باطل چقدر است؟فاصله میان آسمان و زمین چقدر است؟فاصله میان مشرق و مغرب چقدر است؟این لکه ماتی که در ماه دیده می شود چیست؟رنگین کمان چیست؟کهکشان چیست؟نخستین چیزی که بر روی زمین برآمد چیست؟نخستین چیزی که بر روی آن به جنبش درآمد چیست؟آن چشمه ای که ارواح مؤمنان و مشرکان در آن مأوی می گزینند کدام است؟ مادینه(خنثی) چیست؟ و آن ده چیز که یکی از دیگری سخت ترند،کدامند؟

 

امام حسن علیه السلام فرمودند:ای برادر شامی!

 

فاصله میان حق و باطل،چهار انگشت است؛آنچه به چشم خود بینی حق است و با گوش خود بیهوده و باطل بسیار شنوی.

 

 

فاصله بین آسمان و زمین به اندازه ی رسیدن دعای ستمدیده و دامنه ی دید اوست و هر که جز این گوید تکذیبش کن.

 

 

فاصله بین مشرق و مغرب یک روز پیوسته از حرکت خورشید است،به خورشید نگاه کن هنگامی که برآید و هم به آن بنگر هنگامی که غروب نماید و هر که غیر آن گوید باور مکن.

 

 

اما این کهکشان همان شکاف های آسمان است که جایگاه ریزش باران شدید بر نوح علیه السلام بوده است.

 

 

و اما قوس قزح{رنگین کمان}، قزح مگو،که آن شیطان است ولی آن قوس الله است و سبب امان از غرق می باشد.

 

 

اما آن لکه ها که در ماه است، همانا نور ماه مانند نور خورشید بود و خداوند محو و مات کرده و در قرآن فرموده”نشانه ی شب را تیره گون و نشانه ی روز را روشنی بخش گرداندیم”(سوره اسراء،آیه۱۲)

 

 

اما نخستین چیزی که بر روی زمین آمد و عیان شد،وادی ظلمت بود.

 

 

و اما نخستین چیزی که بر روی زمین به جنبش درآمد،درخت خرما بود.

 

 

و اما چشمه ای که ارواح مؤمنان در آن مأوی گزینند چشمه ای است که آن را”سلمی”گویند.و اما آن چشمه ای که ارواح کافران در آن مأوی گزینند چشمه ای است که آن را “برهوت “گویند.

 

اما مادینه{خنثی} انسانی است که هنوز مرد یا زن بودن آن معلوم نیست تا هنگام بلوغ منتظر باید ماند،اگر پستان درآورد زن باشد و اگر ریش درآورد مرد. و اگر هیچ یک در او ظاهر نگشت به او گفته می شود به دیوار ادرا کند اگر زهراب آن به دیوار رسید مرد باشد و اگر وا پس رود_همچون بول کردن شتر_او زن باشد.

 

اما آن ده چیز که هر یک از دیگری سخت ترند:پس چیزی که خداوند آن را سخت آفریده سنگ است و سخت تر از سنگ،آهن است و سخت تر از آهن،آتش است(سنگ را در خود ذوب میکند) و سخت تر از آتش،آب است و سخت تر از آب،ابر است و سخت تر از ابر،باد است و سخت تر از باد،فرشته است{که مأمور فرستادن باد است}و سخت تر از فرشته،فرشته مرگ است و سخت تر از فرشته مرگ،خود مرگ است {که فرشته مرگ را هم می میراند}و سخت تر از مرگ فرمان خدوند است.

 

مرد شامی گفت:گواهی می دهم که تو فرزند رسول خدایی و علی علیه السلام، وصی محمد صل الله علیه و آله است.سپس این پاسخ ها را نوشت و برای معاویه برد و او آنها را برای امپراطوری روم فرستاد.پس هنگامی که امپراطور روم آن نامه را دریافت کرد گفت:به نظر من این پاسخها از خود معاویه نمی تواند باشد و چنین پاسخ هایی جز از معدن نبوت و رسالت،امکان پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه