قلب خود را بشناسیم

۱ ) قلب دو معنا دارد:
الف. قلب جسمانى: در قسمت متمایل به سمت چپ قفسهٔ سینه واقع شده‌ که خون را به تمام اعضای انسان می فرستد وسالانه حدود دو میلیون لیتر خون انسان را پمپاژ می‌کند. 
ب . قلب روحانى: در قرآن “قلب” به مفهوم عقل و روح خيلى استعمال شده است.وهمچنین در روايات هم كلمه قلب زياد به این مفهوم بكار رفته است.

۲ ) بعضى از مردم بخاطر _ الذَّنْبُ عَلى‌ الذَنْبٍ_ گناه روی گناه که انجام می دهند و حریم خدا برایشان مهم نیست ، قلبشان می میرد و قلبشان مانند ظرف وارونه می شود كه چيزى از سعادت و خير و انوار الهى در آن جاى نمى‌گيرد حتّى اگر انبیا و اولیا موعظه کنند.

۳ ) بعضى از مردم بخاطر نقطه سیاه هایی که گناه ها در قلبشان می گذارد والبته اگه توبه کنند نقطه سیاهها پاک می شود واما اگر گناه ادامه پيدا كند اين نقطه وسيع مى‌شود و تمام قلب را مى‌پوشاند كه قرآن مى‌فرمايد: «وَأَحاطَتْ بِهِ خَطيئَتُهُ»؛ و آثار گناه، سراسر وجودشان را بپوشاند» در اینصورت گاهى اینها به سمت خير هستند و گاهى به سمت شرّ كه هر كدام از خير و شر كه نيرومندتر باشد بر ديگرى غلبه پيدا مى‌كند.
۴ ) بعضى از مردم بخاطر اینکه با خدا رفیقند، اهل راز و نیاز مستمر هستند و از گناه دوری می کنند و اهل تهذیب نفس هستند ، قلبشان گشاده و باز است نور خدا در آن مى‌درخشد و حقايق را درك مى‌كند و بر سر دوراهى مى‌تواند تصميم بگيرد.
حالا باید ببینیم کدام قلب در وجودمان هست ؟؟!!

روایت زیبایی از امام باقر عليه السلام نقل شده که فرموده اند :

«إنَّ الْقلب‌ها ثَلاثَةٌ:
قلبٌ مَنكوسٌ لا يَعِي شَيْئاً مِن الخَيْرِ وهو قلْبُ الكافرِ،
وقلْبٌ فِيهِ نُكْتَةٌ سَوداءٌ والخَيْرُ والشَّرُّ فيه يَعتَلِجانِ فَأيُّهُما كانَتْ مِنهُ غَلَبَ عليهِ،
وقَلْبٌ مَفْتُوحٌ فيهِ مَصابِيحٌ تَزْهَرُ لا يُطَفَى‌ءُ نُورهُ إلى‌ يومِ القيامةِ وَهُوَ قَلْبُ المُؤْمِنِ‌
؛ بدرستى كه قلب ها سه گونه است:
قلبی كه واژگون است، كه هيچ خيرى در آن نيست و آن قلب كافر است.
و قلبی كه در آن نقطه سياه وجود دارد، در اين قلب خوبى و بدى با يكديگر مى‌ستيزند و هر كدام نيرومندتر بود بر ديگرى چيره مى‌گردد، و قلب گشاده كه در آن چراغى مى‌درخشد، نورش تا روز قيامت خاموش نمى‌شود و آن قلب مؤمن است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه