وجود ۱۲۷ هزار موقوفه در کشور

 
حجت‌الاسلام احمد شرفخانی در حاشیه همایش رهروان زینبی زینبیه اعظم زنجان، اظهار کرد: عمل به نیات واقفین و احیای موقوفات از مهم‌ترین اهداف سازمان اوقاف است.
 

وی با اشاره به اینکه از دیگر اهداف مهم سازمان اوقاف احصاء دقیق موقوفات، اجرای امینانه واقفین خیر اندیش، احیای موقوفات، افزود: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف نیز از دیگر مهم‌ترین اهداف سازمان اوقاف و امور خیریه است.
 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در حال حاضر 127 هزار موقوفه در کشور وجود دارد، اضافه کرد: این تعداد شامل موقوفات انتفاعی و منفعتی است.

این مسئول با تاکید بر ترویج فرهنگ وقف در جامعه، بیان کرد: خانواده‌ها باید در زمینه ترویج فرهنگ وقف تلاش کنند.
 
شرفخانی با اشاره به آثار و نتایج مثبت وقف در جامعه ، افزود: وقف یکی از راهکارهای دین اسلام جهت رفع شکاف طبقاتی در جامعه است.
 

وی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف برای اعتمادسازی بیشتر بر اساس نیات واقفین خیراندیش نسبت به هزینه‌کرد موقوفات عمل می‌کند، افزود: بیش از 800 نوع نیت در موقوفات کل کشور وجود دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر موقوفاتی نیز در زمینه عزاداری برای امام حسین (ع) وجود دارد، تصریح کرد: برخی از موقوفات به صورت کامل و برخی نیز با درصد 20 یا 100 درصد برای هزینه‌کرد در این بخش و برای هزینه در زمینه تعزیه‌خوانی، اطعام و…. وقف شده‌اند.
 

وی با اشاره به اینکه برخی از موقوفات نیز در زمینه کمک به ایتام، در زمینه اجرای برنامه‌های قرآنی، کمک به بیماران و… وجود دارد، اضافه کرد: در این بخش نیز سازمان اوقاف بر اساس نیات واقفین عمل می‌کند.

این مسئول با ارائه گزارشی از برنامه‌های فرهنگی سازمان اوقاف طی سال، اضافه کرد: بر این اساس طی فصول مختلف سال طرح‌های فرهنگی از جمله آرامش بهاری، بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی و … اجرایی می‌شود.
 

شرفخانی با اشاره به اینکه از جمله برنامه‌های اجرایی اوقاف، طرح پیوند آسمانی است، تصریح کرد: این طرح با هدف تامین جهیزیه نوعروسان نیازمند اجرایی می‌شود.

وی اجرای طرح مهر تحصیلی را نیز از دیگر برنامه‌های اوقاف در کمک به دانش‌آموزان نیازمند اعلام کرد و گفت: در قالب اجرای این طرح 14 هزار دانش‌آموز نیازمند تحت پوشش قرار گرفتند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین با اشاره به اجرای طرح دست‌های مهربان، بیان کرد: این طرح نیز در کل کشور برای کمک به ایتام اجرا می‌شود.
 

این مسئول اجرای طرح مهر تندرستی در کمک به بیماران نیازمند را دیگر برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد و گفت: این طرح برای دومین سال در حال اجرا است.
شرفخانی در ادامه به اجرای طرح زائران حرم رضوی اشاره داشت و گفت: در قالب این طرح افراد بالای 40 سال که تاکنون به حرم مطهر امام رضا (ع) مشرف نشده‌اند، به این مکان مقدس اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه قبلا 700 نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: طی هفته‌های آینده نیز تعدادی از افراد در راستای اجرای واقفین به مشهد مقدس اعزام خواهند شد.
 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین با اشاره به اجرای طرح زائران حرم حسینی، افزود: در قالب این طرح نیز افرادی که به حرم امام حسین (ع) مشرف نشده‌اند، به این مکان مقدس و از محل موقوفات و بر اساس نیات واقفین اعزام خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه