همكاری سازمان اوقاف و جامعة‌القرآن به منظور افزايش تعداد حفاظ

گروه فعاليت‌های قرآنی: معاون فرهنگی سازمان اوقاف از امضای تفاهم‌نامه با مؤسسه جامعة‌القرآن الكريم خبر داد و گفت: چون اين مؤسسه خود از موقوفات است و به دليل داشتن تجربه در امر تربيت حفاظ و بيش از 600 شعبه در سراسر كشور، از سوی اين سازمان برگزيده شد تا مجری طرح افزايش حفاظ قرآن باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمين احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) درباره اقدامات اين سازمان در تربيت حفاظ قرآن از امضاء تفاهم‌نامه با مؤسسه جامعة‌القرآن الكريم قم خبر داد و گفت: دليل اين انتخاب اين است كه اين مركز بزرگترين مؤسسه‌ای قرآنی در كشور از نظر تعداد شعب و قرآن‌آموز است.

وی ادامه داد: اين مركز قرآنی طی اين سال‌ها، عملكرد قابل قبولی داشته است و فعاليت‌های متعدد و مختلفی را در زمينه حفظ قرآن انجام داده است و نكته مهم اينكه اين مؤسسه از موقوفات به شمار می‌آِيد و نماينده ولی‌ فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه از اعضای هيئت مديره آن است.

وی افزود: مؤسسه جامعةالقرآن الكريم بيش از 600 شعبه در سراسر كشور داير كرده است و در اين تفاهم‌نامه بر همكاری و كمك سازمان اوقاف و امور خيريه تأكيد شده است تا اين مؤسسه قرآنی تربيت حفاظ از ميان كودكان، نوجوانان و جوانان را با قوت و توان بيشتری ادامه دهد كه اين حفظ شامل حفظ چند جزء تا حفظ كل قرآن كريم است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه تصريح كرد: ترويج حفظ و تربيت حفاظ قرآن كه مقام معظم رهبری در ديدار اخير با جامعه قرآنی به آن اشاره كردند نكته قابل توجه‌ای است، اما بايد اين تربيت حافظ قرآن همراه با توجه به درك مفاهيم باشد، زيرا هدف از حفظ آيات قرآن اين است كه بتوانيم جامعه را قرآنی كنيم، چون معظم له مطرح كردند كه برای حافظ قرآن يقيناً تدبر در قرآن نيز رخ می‌دهد و چنين فردی در جامعه اثرگذار می‌شود.

وی اظهار كرد: سازمان اوقاف و امور خيريه برای اينكه در تربيت حفاظ قرآن، اقدامات مؤثر و دور از شعار را به اجرا گذارد، برنامه‌های متعددی را در نظر گرفته است، اما هنوز به جمع‌بندی نهايی نرسيديم، البته اين سازمان همچنان می‌تواند با توسعه مسابقات قرآن كه هر ساله برگزار می‌كند، مشوق‌‌هايی را در نظر گيرد تا برای حضور تعداد بيشتری از علاقه‌مندان به حفظ در مسابقات قرآن مؤثر افتد و نوجوانان و جوانان با انگيزه‌ بيشتری حضور يابند؛ ارتقای جوايز بخش حفظ نيز در دستور كار قرار گرفته است.

وی عنوان كرد: اعطای مدرك كارشناسی و كارشناسی‌ارشد علوم قرآن و حديث از سوی سازمان سنجش آموزش كشور با همكاری سازمان اوقاف و امور خيريه، مشوق بسيار خوبی است كه هرساله اجرا می‌شود و همچنان اين طرح را با جديت ادامه می‌دهيم.

شرفخانی تصريح كرد: خوشبختانه امسال مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای داشت با موضوع استفاده از تحصيلات رايگان در دانشگاه‌های غيردولتی ويژه حفاظ قرآن كه اين سازمان در حال پيگيری برای اجرای آن است. راه‌اندازی جلسات حفظ قرآن در بقاع متبركه در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است كه با توجه به اينكه راه‌اندازی مراكز فرهنگی ـ قرآنی بقاع را نيز در دستور كار قرار داده‌ايم اين نيز از ديگر مواردی است كه سازمان اوقاف و امور خيريه برای تحقق افزايش تعداد حفاظ در نظر گرفته است.

شرفخانی در پايان تأكيد كرد: به دنبال طرح‌ها و روش‌های اجرايی صحيح و دقيق برای تربيت حفاظ قرآن هستيم و اصلاً دنبال اين نيستيم كه طرحی شتاب‌زده داشته باشيم، متأسفانه برخی مراكز در اين امر شتاب‌زده وارد شده‌اند كه ممكن است با شكست مواجه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه