پایدار ماندن موقوفات منوط به نگاه اقتصادی به وقف است / وجود بیش از ۱۷۵ هزار موقوفه در کشور

حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در دوره آموزشی مبلغین که در سالن همایش های اداره اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد با اشاره به اهمیت مقوله پاسخ گویی به شبهات در عرصه وقف گفت: در حال حاضر بیش از 175 هزار موقوفه در کشور وجود دارد که بخش از این موقوفات هیچ گونه درآمدی ندارد و انتفاعی هستند.

وی افزود: همچنین70 هزار مسجد، در کشور وجود دارد علاوه بر این یک بخشی از مدارس و بیمارستانها هم هستند که مجموعه های خدماتی بوده ودرآمدهای چندانی ندارد و در واقع انتفاعی هستند.

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: یک بخشی ازموقوفات ما هم درآمد دارند و منفعتی هستند که چون در کشور ما نگاه اقتصادی نیست، درآمدشان جزیی و قابل بیان نیست .

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار داشت: ستون اصلی وقف مدیریت اقتصادی آن است چرا که اگر کسی وقفی داشته و خود متولی باشد اما نگاه اقتصادی به آن نداشته باشد آن وقف به مرور از اعتبار خارج می شود.

وی عنوان کرد: بیش از یک میلیون و 200 هزار رقبه در کشور داریم که اجاره می دهند و در اختیار مردم است که بر اساس نیت واقف هزینه می شود.

حجت الاسلام شرفخانی ابراز داشت: متاسفانه این نگاه در جامعه ما وجود دارد که مراکز وقفی را با هزینه کمتر در اختیار دیگران قرار دهیم، اما اگر ما بخواهیم این موقوفات را اقتصادی اداره کنیم، باید بر اساس قیمت عادله روز محاسبه و دریافت کنیم .
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یاد آور شد: شاهد ظلم های زیادی به موقوفات در کشور بوده ایم ،چنانچه برخی موقوفات در دوران پهلوی دارای اجاره نامه های 99 ساله شده اند و در برخی مواقع هم اجاره نامه هایی با قیمت پایین همان دوره برای مدت طولانی اجاره داده شده اند .

وی تاکید کرد :موقوفه باید اقتصادی اداره شود، چرا که باید اصل آن حفظ و مردم از منافع آن استفاده کنند به همین جهت برای پایدار ماندن موقوفات باید آنها را با نگاه اقتصادی مدیریت کنیم .

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یاد آور شد: حفظ عین موقوفه مهمتر از امور دیگر آن است، چرا که در خیلی جاها موقوفات به جهت اینکه نگاه اقتصادی نداشته مخروبه شده است.

وی اظهار داشت: تمام درآمد موقوفات باید برای خود موقوفه هزینه شود ونمی توان هزینه یک موقوفه رابرای موقوفه دیگر صرف کرد.

حجت الاسلام شرفخانی عنوان کرد: وقف امری ساری و جاری است و اولین پایه های مدیریت وقف داشتن نگاه اقتصادی و ایجاد پشتوانه اقتصادی برای پایدار نگه داشتن آنهاست تا بتوانیم آنها راحفظ و نگهداری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه