تربیت ۵۸۰۰ نفر مربی حفظ / ۵۵۰ حوزه امتحانی آماده برگزاری آزمون طرح حفظ

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در برنامه تلویزیونی و زنده «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» که از شبکه قرآن سیما پخش شد، با اشاره به آزمون طرح تربیت حافظان قرآن که 15 اسفندماه برگزار خواهد شد، اظهارداشت: مقام معظم رهبری در سال 90 در جمع قرآنیان، استراتژی کشور در زمینه حفظ قرآن را مشخص کرده و فرمودند که باید 10 میلیون حافظ قرآن در کشور داشته باشیم.
وی با بیان اینکه از همان سال سازمان اوقاف و امور خیریه تعهد کردکه طی چهار سال تربیت یک میلیون حافظ قرآن در کشور را دنبال کند؛ افزود : همان سال خیلی‌ها به مجموعه ما گفتند که یک میلیون در چهار سال امکان‌پذیر نیست، اما ما اعتقاد داشتیم که این کار می‌تواند انجام شود و جلسات کارشناسی آن را نیز از همان ابتدا برگزار کردیم و به این ترتیب طرح تربیت حافظان قرآن را در سازمان اوقاف آغاز کردیم.
حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه از همان ابتدا بنا شد برای هر سال تربیت 250 هزار نفر را تربیت کنیم، تصریح کرد : از همان شروع، متوجه شدیم که کار بسیار سختی است و مشاهده کردیم که در کل کشور، مربی حفظ قرآن به این تعداد نداریم که بتوانیم کار را با این گستردگی انجام دهیم و بلافاصله طرح تربیت مربی حفظ قرآن را در استان قم آغاز کردیم و در واقع از الگوی نهضت سوادآموزی استفاده کردیم که هر مربی شاگردان خود را پیدا کند و مکان و هزینه این کار از سوی ما تأمین شود.
وی با بیان اینکه در آزمون سراسری اولین سال 100 هزار نفر شرکت کردند و سال دوم هم به همین شکل و امسال که سومین سال اجرای این طرح است طرح را دنبال می‌کنیم افزود : تاکنون حدود 102 دوره تربیت مربی حفظ قرآن در قم برگزار کرده‌ایم و این مرکز تنها مرکزی است که بعد از انقلاب اسلامی این تعداد دوره را برای تربیت مربیان حفظ قرآن برگزار کرده است و هر هفته حدود 70 نفر در این دوره‌ها با حضور اساتید حفظ قرآن شرکت می‌کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه تاکنون بیش از سه هزار و 526 نفر در مرکز تربیت مربی حفظ قرآن استان قم گواهینامه مربیگری حفظ دریافت کرده اند ، افزود : جدا از این در استان‌ها نیز 15 دوره تربیت مربی حفظ قرآن را برگزار کردیم که در مجموع طی سه سال گذشته نزدیک به پنج هزار و 800 مربی حفظ قرآن تربیت شده‌اند.
وی عنوان کرد: همچنین احساس کردیم علاوه بر حفظ ترتیبی که در کشور ما مرسوم شده است باید حفظ موضوعی را نیز در دستور کار خود قرار دهیم و 300 موضوع را انتخاب کردیم که دو و نیم جزء می‌شود. مباحثی که برای زندگی نیاز است، دسته‌بندی کرده‌ایم تا علاقه‌مندان با حفظ این آیات به حفظ موضوعی آیات بپردازند.
حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: اگر بتوانیم جذابیت‌های حفظ را در بین جامعه ترویج کنیم و ساختار عملیاتی آن را طراحی کنیم نه اینکه حفظ قرآن را محدود به چند موسسه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید. باید بتوانیم با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم در استان‌ها، شهرستان‌ها و حتی روستاها زمینه آن را فراهم کنیم که مردم وارد حفظ قرآن شوند.
وی افزود: طی برنامه‌ریزی صورت گرفته آزمون حفظ سومین دوره طرح تربیت حافظان قرآن را 15 اسفندماه در 320 شهرستان برگزار می‌کنیم که 550 حوزه آزمونی نیز در این شهرستان‌ها پیش‌بینی شده و اسامی این حوزه‌های امتحانی از 9 اسفندماه در سایت سازمان اوقاف درج می‌شود، همچنین روزنامه‌های سراسری نیز محل برگزاری آزمون‌ها را اعلام می‌کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امسال بیش از 300 هزار نفر در آزمون طرح تربیت حافظان قرآن شرکت می‌کنند، گفت: این آزمون، بزرگترین رویداد قرآنی حفظ قرآن کشور است؛ ما سابقه‌ای که قبل از این داشته‌ایم که در یک روز تمام کشور در رویداد قرآنی شرکت کنند 70 هزار نفر بیشتر نبوده‌ است در حالی که 15 اسفندماه سال جاری بیش از 300 هزار نفر به صورت کنکوری ساعت 9 صبح در آزمون حفظ شرکت می‌کنند و این بزرگترین مانور قرآنی در عرصه حفظ قرآن کشور است.
وی ادامه داد: برخی از مجموعه‌ها و نهادها به کار تربیتی توجه ندارند و فقط به خروجی کار فکر می‌کنند به این معنی که یک کنکور برگزار می‌کنند تا عده‌ای در این کنکور شرکت کنند و نقشی در تربیت نیروی انسانی ندارند اما ما در سازمان اوقاف تمام 870 هزار نفری که در طرح تربیت حافظان قرآن ثبت نام کرده‌اند، آموزش داده‌ایم.
حجت الاسلام شرفخانی یادآور شد: شاید بگویند که طرح تربیت حافظان قرآن در امامزادگان، بقاع متبرکه، حسینیه‌ها و حتی برخی از مدارس بوده است؛ اما به چه شکلی؟ اگر سازمان اوقاف در آن مدرسه وارد نمی‌شد این اتفاق در آن مدرسه نمی‌افتد و حافظان قرآن تربیت نمی‌شدند و ورود سازمان اوقاف در این مدارس موجب شده تا حافظان قرآن تربیت شوند. وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش روش کنکوری را در زمینه تربیت حافظان قرآن دنبال می‌کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه گفت: در کمیته حفظ قرآن منشور توسعه فرهنگ قرآنی اعلام کرده‌ایم که تمامی اطلاعات و آمار ما در زمینه تربیت حافظان قرآن وجود دارد؛ ما در سازمان اوقاف کار راستی‌آزمایی را هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم و قرارگاهی را در سازمان برای راستی آزمایی ثبت‌نام ها ایجاد کرده‌ایم تا جایی که در یک سال به قرآن‌آموزان و دانش‌آموزان تماس گرفته‌ایم تا ببینیم آیا آمار ثبت نام شدگان واقعی است یا غیرواقعی؟ و اعتقاد داریم که این کار باید به صورت عملیاتی باشد تا مردم آثار و برکات آن را ببینند.
حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به راه‌اندازی مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن در سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: این مرکز، تنها مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور راه‌اندازی شده است و در این سایت نزدیک به 50 کارشناس مستقر هستند که آزمون‌های مجازی می‌گیرند.
وی درباره جوایزی که برای برگزیده سومین دوره طرح تربیت حافظان قرآن در نظر گرفته شده است، گفت: 140 کمک هزینه سفر به عمره و عتبات عالیات برای برگزیدگان این طرح که نمره 70 از 100 را در مجموعه آزمون‌های شفاهی و کتبی بگیرند در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام شرفخانی در این بخش از سخنان خود به طرح «دست‌های مهربانی» که از شنبه، 9 اسفندماه در سازمان اوقاف و امور خیریه اجرا می‌شود، گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای امینانه نیات واقفان است و وظیفه ما است که درآمد موقوفات را نسبت به نیات واقفان اجرایی کنیم؛ به همین منظور مهندسی نیات واقفان را انجام داده‌ایم تا نیاتی که مرتبط و نزدیک به هم هستند، ساماندهی کنیم.
وی ادامه داد: دو موضوع مهم از جمله کمک به ایتام و بی سرپرستان و کمک به فقرا و مستمندان است که در این حوزه بیش از سه هزار و 500 موقوفه داریم و تمامی این موقوفات احصا شده‌اند و برای اینکه این طرح به طور رسمی و عملیاتی در کل کشور اجرا شود بیش از 30 هزار نفر از اجرای امینانه نیات واقفان بهره‌مند می‌شوند و کسانی که نیازمند هستند یا کارت هدیه، یا سبد کالا و… دریافت می‌کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: وقف یک انفاق بی منت است و سازمان اوقاف نیز حق منت‌گذاری ندارد بلکه وظیفه ما است که نیات واقفان را همانطور که از سوی آنها در نظر گرفته شده است اجرایی کنیم تا مردم شفاف‌سازی را ببینند و در ادامه وقف‌های جدید نیز اتفاق بیافتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه