بهره‌ مندی ۵۰ میلیون نفر از مراکز درمانی موقوفه

خبرگزاری فارس: معاون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: 400 بیمارستان و مرکز درمانی موقوفه در کشور وجود دارد و در طول سال بیش از 50 میلیون نفر از این مراکز استفاده می‌کنند.

خبرگزاری فارس: بهره‌مندی 50 میلیون نفر از مراکز درمانی موقوفه

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی در همایش وقف، امامزادگان، قطب فرهنگی که جمعه‌شب در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد ضمن تشکر از دست‌اندرکاران وقف در استان قم اظهار کرد: وقف یکی از بزرگ‌ترین هدایای الهی به انسان است.

وی افزود: تنها‌ روش مادی که ارتباط انسان را پس از مرگ با این دنیا برقرار می‌سازد وقف است زیرا وقف صدقه جاریه بود و ماندگاری بالایی دارد برای انسان دارد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مردم از سفره وقف بهره‌ می‌برند، خاطرنشان کرد: کامل‌ترین صدقه و احسانی که در جامعه قابل تبیین است وقف بوده و در میان سایر صدقات قابلیت باقی ماندن دارد.

وی گفت: جامعه نیازمند مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است و هر احسانی که در این زمینه‌ها صورت گیرد، همان لحظه در پرونده اعمال او ثبت می‌شود اما وقف در عرصه‌های گوناگون در تمام زندگی انسان جاری بوده و ثواب آن دائمی است.

شرفخانی با اشاره به عدم امکان اجرای نیت واقفان در برخی موارد، افزود: وقف معامله با خداوند بوده و خدا نیز تا روز قیامت ثواب این عمل را در نظر می‌گیرد هر چند امکان اجرای نیت واقف در حال حاضر وجود نداشته باشد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) در زمینه وقف اشاره کرد و گفت: انسان به وسیله وقف،‌ ثروت خود را به مالک اصلی آن یعنی خداوند باز می‌گرداند و خدا نیز ثواب بالایی به این امر اختصاص می‌دهد.

وی تصریح کرد: امروزه کشورهای غربی به جایگاه والای وقف پی برده و در صدد هستند که این سنت حسنه اسلامی را در میان ملت‌های خود توسعه دهند اما این مسئله به درستی در کشور ما شناخته نشده است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در سال جاری بیش از هشت میلیون نفر در سراسر کشور از عواید موقوفات اطعام شده‌اند، افزود: برخی موقوفات دارای سابقه بیش از هزار سال بوده و درآمد آنها صرف پذیرایی از عزاداران حسینی می‌شود.

وی در ادامه به 127 هزار موقوفه سراسر کشور اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم ایران بر سر سفره وقف حاضر هستند به طوری که اعزام مبلغان دینی به برکت این سنت حسنه بوده و مشکلات بسیاری از نیازمندان و ایتام از طریق عواید موقوفات برطرف می‌شود.

شرفخانی تعداد دانشکده‌های موقوفه را 21 مورد دانست و ابراز کرد: سه هزار دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند و علاوه بر این بیش از 700 کتابخانه به برکت وقف در کشور دایر است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: میزان حمایت نقدی از مدارس علوم دینی کشور در سال جاری بیش از پنج میلیارد تومان بوده است ضمن اینکه بر اساس آمارهای موجود بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر مستاجر املاک موقوفه در کشور وجود دارند.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به دنبال احیای موقوفات و اشاعه این سنت اسلامی در جامعه است، تصریح کرد: تنها استفتائات مقام معظم رهبری در زمینه وقف بیش از هزار مورد بوده و سازمان نیز اقدام به انتشار 850 استفتاء در قالب کتابچه آموزشی کرده و آن را در اختیار مراکز مختلف قرار داده است.

شرفخانی تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موقوفه در کشور را 400 مورد دانست و گفت: در طول سال بیش از 50 میلیون نفر از این مراکز استفاده می‌کنند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری مسابقات فرهنگی توسط این سازمان در طول سال افزود: در سال جاری بیش از 450 هزار نفر از مردم کشور در این مسابقات شرکت داشتند.

وی ادامه داد: همه مردم می‌توانند از طریق وقف گروهی در این اقدام خداپسندانه شرکت کنند و با توجه به هجمه‌های دشمنان با اهدای حتی یک جلد قرآن همراه با ترجمه به زبان‌های مختلف در این کار سهیم باشند.

شرفخانی با تاکید بر توجه مسئولین و مردم به تنظیم اجاره‌نامه صحیح و پرداخت حقوق املاک وقفی خاطرنشان کرد: تمام مراکز دولتی و شخصی باید نسبت به پرداخت حقوق وقف اقدام کنند زیرا بر اساس فتوای تمام علما و مراجع تقلید، تصرف بدون تامین نظر واقف و جلب نظر متولی شرعی، موجب ابطال معامله و نیز قبول نبودن تمام عبادات انجام شده در آن ملک خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه