بازسازی بقاع متبرکه از اولویت‌های سازمان اوقاف در سال ۹۷/ لزوم ترویج وقف‌های مشارکتی

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی درباره افزایش گرایش مردم به سنت حسنه وقف اظهار کرد: اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی و عمل امینانه به نیات واقفان موجب گرایش بیشتر مردم به وقف شده و این سنت حسنه در حال نهادینه شدن در جامعه است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های زیادی در زمینه وقف‌های جدید در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بهترین تبلیغ برای وقف، خود وقف است که عموم مردم از یک موقوفه استفاده کرده و آثار و برکات وقف را از نزدیک مشاهده می کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه وقف مشارکتی چند سالی است در کشور تبلیغ و ترویج شده ولی هنوز فراگیر نشده است، افزود: در این راستا کار ساخت سه بیمارستان در شهرهای تهران، اراک و شیراز از محل وقف مشارکتی شروع شد که کار ساختمانی ۲ بیمارستان وقفی اراک و شیراز رو به پایان بوده ولی در تهران پیشرفت خوبی نداشته است.
شرفخانی با اشاره به آسیب‌شناسی بحث وقف مشارکتی در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مردم علاقه دارند در منطقه خود، در طرح مشارکت وقفی ورود کنند از این رو پروژه‌های استانی و محلی از محل مشارکت وقفی را تعریف کردیم و مطابق آن، هر استان وظیفه دارد در این زمینه ورود کند.
وی ادامه داد: هر صنف و تشکل مردمی حتی رسانه‌ای می‌توانند یک وقف مشارکتی تعریف کنند و با هم پروژه وقفی را در محل و استان خود تعریف و به سرانجام برسانند و اوقاف نیز در این زمینه یار و مددکار واقفان خواهد بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه با رویکرد جدید سازمان اوقاف در یک دهه اخیر، حرم امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شده اند، تصریح کرد: از سال۱۳۸۸ به بعد که سازمان اوقاف به مسائل فرهنگی و اجتماعی ورود کرده کارهای فرهنگی به‌صورت دائمی و مناسبتی در بقاع متبرکه اجرا می شود که نمونه بارز آن، طرح فرهنگی آرامش بهاری است که از ۲۸ اسفند ۹۶ در بقاع متبرکه شروع و تا ۱۴ فروردین ادامه خواهد داشت.
شرفخانی افزود: ساختار فرهنگی بقاع متبرکه در یک دهه اخیر به کلی تغییر کرده و زائران در کنار بهره‌گیری معنوی از بقاع شریف و متبرکه، خدمات فرهنگی و اجتماعی همچون سبک زندگی و مسائل خانوادگی، کودکان را در قالب خیمه‌های معرفت دریافت می‌کنند و این کار فرهنگی با استفاده از مُبلغان و کارشناسان آموزش دیده انجام می‌شود.
وی پیگیری امور عمرانی بقاع متبرکه و نوسازی و بازسازی ساختمان های جدید را از اولویت‌های کاری سازمان اوقاف و امور خیریه در سال۱۳۹۷ عنوان کرد.
شرفخانی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه برای افزایش درآمد موقوفه‌ها برنامه‌هایی در دست اجرا دارد که مهمترین آن مدیریت درست و علمی موقوفه‌ها است، یادآور شد: مدیریت موقوفه‌ها باید از حالت سنتی خارج شود تا بتوان آنان را به سود واقعی و منطقی رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه