مدیریت جهادی تنها با عمل به وظایف شخصی صورت نمی‌گیرد+ گزارش تصویری

حجت الاسلام  احمد شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، یکشنبه شب(93/12/24) در همایش توجیهی آموزشی مدیران مراکز فرهنگی قرآنی و هیئت امنای بقاع متبرکه شمال استان اصفهان در سالن اجتماعات کتابخانه آستان حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) مشهد اردهال کاشان، گفت: در روایات است هرکس فردا را جزو عمر خود بداند، مرگ را درست نشناخته است، از این رو باید همیشه به یاد مرگ بود و همه واجبات را توجه کرد.

 

وی افزود: دو نوع جهاد وجود دارد، یک جهاد بیرونی که در عرصه نظامی و جنگ سخت و جهاد فی سبیل لله در عرصه معارف دینی است و جهاد درونی است که اگر جهاد درونی نباشد جهاد بیرونی اتفاق نمی افتد.

 

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به این که رزمندگان دوران دفاع مقدس با گذشت از تعلقات درونی خود توانستند در جبهه های جنگ علیه باطل شرکت کنند، گفت: امروز جهاد در عرصه جنگ نرم وجود دارد که وظایف ما فقط بجا آوردن نماز و روزه نیست بلکه در عرصه اجتماعی نیز تکالیفی بر عهده ما است.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف کشور گفت: بیان صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر وجود جنگ نرم نشان دهنده لزوم ایجاد جهاد فرهنگی و مدیریتی است، از این رو صرف عمل به وظایف شخصی جهاد صورت نمی گیرد، بلکه باید با توجه به مسائل بین‌المللی و اجتماعی در عرصه فرهنگی نیز به وظایف خود عمل کنیم.

 

وی تأکید کرد: باید توجه داشت که دشمن چه اهدافی را دنبال می کند تا بر اساس آن برنامه ریزی و حرکت کرد و در مقابل هجمه های دشمن ایستاد.

 

مظلومیت حضرت فاطمه به دلیل سکوت مسلمانان بود

وی در ادامه با اشاره به این که در خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا(س) از سکوت و بی تفاوتی مسلمانان انتقاد شده است، گفت: بخش عمده مظلومیت حضرت فاطمه زهرا(س) به دلیل سکوت مسلمانان آن زمان است، چرا که عده ای شناخت مناسبی از وضعیت موجود نداشتند و عده ای نیز منافع خود را در خطر می دیدند.

 

وی همچنین با بیان این که امروز نیز در جنگ با دشمن هستیم و وضعیت جامعه بسیار خطرناک است، گفت: با نگاه به جامعه بی حجابی و بی عفتی دیده می شود که این موارد نمادهایی از حرکت های پشت پرده دشمن است.

 

حجت الاسلام  شرفخانی گفت: مؤسسه تحقیقات استراتژیک اسرائیل عنوان کرده است که برای شکست ایران نیازی نیست که به این کشور حمله کنیم، بلکه باید با ترویج رسانه های ماهواره ای، بی حیایی را رواج دهیم.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف کشور گفت: برخی از افرادی که در گذشته مجوز اجرای کنسرت گروهی را از وزارت ارشاد دریافت کردند، بعد از مدتی با کشف حجاب خود در رسانه های دشمن ظاهر شدند.

 

روحیه جهادی را باید از شهدا آموخت

وی تأکید کرد: مسؤولیت امور فرهنگی به عهده تک تک ما است و برای انجام کارها نباید منتظر کسی باشیم تا بیاید و مشکلات را حل کند، بلکه هر کسی باید به وظیفه خود در جامعه عمل کند.

 

به گفته وی، یکی از مؤلفه های حرکت جهادی ایمان داشتن به کارهای خود است و باید کار را برای خدا و نه برای بنده خدا انجام داد.

 

وی با اشاره به این که در قدم اول باید به کلمه‹‹ما می توانیم›› اعتقاد داشت، تأکید کرد: نا امیدی در انجام امور، انسان را از موفقیت باز می دارد، بنابراین نباید کمبود امکانات و منابع را بهانه کرد، بلکه باید با روحیه جهادی به فعالیت پرداخت.

 

حجت الاسلام شرفخانی گفت: روحیه جهادی را باید از شهدا آموخت، چرا که شهدا بدون توجه به امکانات و ضعف های موجود با دست خالی جنگیدند و به جایگاه و پست و مقام توجهی نداشتند.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف کشور با اشاره به این که مدیریت جهادی تعبیری هیئتی نیست، گفت: مدیریت جهادی باید فرصت طلبانه محور باشد و در جنگ نرم باید با استفاده از فرصت ها و بیان معارف قرآن و اهل بیت(ع) در مقابل دشمن ایستاد.

 

حجت الاسلام  شرفخانی تأکید کرد: در مدیریت جهادی باید از ابزارهای به روز و منطقه ای استفاده کرد که لازمه آن شناخت ابزار مقتضی و استفاده از روش های نوین است.

 

وی با تأکید بر این که جذب جوانان به دین و اسلام مهم‌تر از فعالیت های عمرانی است، گفت: فعالیت های عمرانی و معماری هدف غایی نیست، بلکه باید با استفاده از هنر معماری و فعالیت های عمرانی، جذابیت بقاع متبرکه را افزایش داد تا زمنیه برای حضور افراد فراهم شود.

 

امامزادگان با هدف نهادینه کردن حاکمیت اسلام وارد ایران شدند

وی با اشاره به این که برخی عنوان می کنند که امامزادگان از ترس آزار و اذیت دشمن به ایران آمده اند، افزود: این تعبیر کاملا اشتباه است، چراکه آن بزرگواران با هدف نهادینه کردن حاکمیت اسلام وارد ایران شدند و بعضا حکومت منطقه ای نیز تشکیل دادند که این هدف یک هدف والا بوده است.

 

به گفته وی، بررسی تاریخ شهادت حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) نشان دهنده هدف والای آن امامزاده واجب التعظیم است که با وجود خطر دشمن در منطقه اردهال، به فعالیت خود در عرصه دین ادامه داد و جان خود را فدای دین اسلام کرد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف کشور گفت: منبر یک ابزار تأثیرگذار است، اما همیشه کارایی خود را ندارد، چراکه در ایام نوروز زائری که با عجله به بقاع متبرکه می آید و می رود، باید با ابزار های نوین تبلیغی روی او تأثیر گذاشت.

 

وی تأکید کرد: آرامش بهاری که در آن روحانی نباشد و تبلیغ دین صورت نگیرد، آرامش بهاری نیست، چرا که هدف این طرح ها، هدف والایی است و نتیجه این طرح ها نشان داده است که توانسته است در زمینه های مختلف بسیار مؤثر باشد.

 

از ظرفیت تلفن همراه به عنوان مأنوس ترین وسیله برای مردم، در زمینه تبلیغ دین استفاده شود

وی با اشاره به این که امروز تلفن همراه و موبایل مأنوس ترین وسیله برای مردم است، گفت: باید از این ابزار تبلیغی نوین به نحو احسن استفاده شود، چراکه این وسیله همیشه همراه مردم است و شبکه های ماهواره ای کمتر مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام شرفخانی گفت: روایت فقط برای خواندن روی منبر نیست، بلکه می توان با نصب پلاکاردی که یک روایت زیبا بر روی آن نوشته شده است، تأثیر بسیاری بر مخاطب گذاشت.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف کشور با اشاره به این که ایام عید نوروز، ایام جذب است و ما وسیله و واسطه هستیم که توفیق خادمی خاندان اهل بیت(ع) را پیدا کرده ایم، افزود: افرادی که ایام عید نوروز به بقاع متبرکه می آیند، بعضا سالی یک بار در این مکان های مقدس حضور پیدا می کنند، از این رو باید این افراد جذب شوند تا بتوان گفت که بقاع متبرکه قطب فرهنگی هستند.

 

وی تأکید کرد: کل ایام نوروز نباید به عزاداری تبدیل شود، چرا که الگوی ما ولایت است و نباید افراط و تفریط در این زمینه وجود داشته باشد، از این رو بقاع متبرکه نباید به عزاخانه تبدیل شود و باید محل آرامش روحی و روانی افراد باشد.

 

حجت الاسلام  شرفخانی گفت: یکی از موضوعات مهم در مدیریت جهادی عدم خستگی، استقامت در کار و استمرار حرکت است که یکی از ویژگی های مدیر جهادی این است که هیچگاه خسته نشود و در سختی ها به خدا امید داشته باشد و از امامزادگان کمک بخواهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه