حضور ۳۰۰ هزار نفر در آزمون طرح تربیت ملی حافظان قرآن

نشست خبری سومین آزمون طرح تربیت ملی حافظان قرآن کریم امروز 5 اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام شرفخانی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه  در سالن اجتماعات سازمان شهید محلاتی این سازمان برگزار شد.
شرفخانی ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: در سال 1390 مقام معظم رهبری در جمع جامعه قرآنی بحث تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را به عنوان استراتژی نظام و تدبیر اجرایی بیان کردند.
وی ادامه داد: بنابر این اساس، در سال 91 کل کشور طرح ملی حفظ قرآن آغاز شد و تعهد دادیم در چهار سال، تربیت یک میلیون حافظ قرآن را در دستور کار سازمان قرار دهیم در این زمینه نهادهای دیگر نیز وارد شدند.
شرفخانی با اشاره به اینکه در برخی از سازمان‌ها به صورت مستمر این طرح استمرار پیدا نکرد ادامه داد: نباید نگاه شعاری به اجرای این طرح داشت که در این صورت این طرح تحقق پیدا نمی‌کند لذا سازمان، عددی مشخص کرد که بر این اساس در برنامه هر ساله برای هر استان، نسبت به ظرفیت استانی، ظرفیتی تعیین کردیم که تمام مشخصات افراد ثبت نامی در این طرح در سامانه درج شده است.

ثبت نام 870 هزار نفر از سال 91
معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف تصریح کرد: از سال 91 تاکنون 870 هزار نفر در این طرح نام‌نویسی کرده‌اند که 15 اسفند ماه سومین آزمون طرح تربیت ملی حافظان قرآن کریم که بزرگترین رویداد حفظ قرآن کریم در کل کشور است انجام می‌گیرد زیرا از اول انقلاب تاکنون آزمونی به این شکل نداشته‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه 300 هزار نفر در این آزمون حضور دارند عنوان کرد: آزمون فوق در 320 شهرستان و 550 حوزه امتحانی در کل کشور اعم از آستان امامزاده‌ها، بقاع متبرکه، حسینیه‌ها، موسسات و برخی از مکان‌ها که از قبل هماهنگ شده‌اند به صورت متمرکز انجام می‌شود.

اجرای آزمون شفاهی از 2 تا 14 اسفند
شرفخانی با اشاره به برنامه‌ریزی سومین آزمون طرح ملی حافظان قرآن کریم تاکید کرد: آزمون شفاهی این مرحله از 2 تا 14 اسفندماه در کلاس‌ها توسط مربیان اخذ می‌شود و جمعه 15 اسفند‌ماه ساعت 9 صبح آزمون کتبی در 11 رشته برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: آزمون کتبی شامل 40 سوال در هشت رشته حفظ ترتیبی قرآن، حفظ جزء 30، حفظ جزء یک، حفظ سه جزء، پنج ، 10، 15 و 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم و در سه رشته حفظ موضوعی قرآن، براساس کتابی با عنوان سیصد موضوع قرآنی که برخی با حفظ 150 موضوع در آزمون حضور دارند و همچنین براساس کتاب «مسافران آسمان» ویژه نوجوانان با 150 موضوع برگزار می‌شود.

اعلام جوائز
شرفخانی عنوان کرد: افرادی که از 100 نمره 70 را کسب کنند گواهینامه دریافت می‌کنند و جوایزی شامل 140 کمک هزینه سفر عمره، عتبات عالیات و سایر جوایز فرهنگی دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به فرآیند تصحیح اوراق عنوان کرد: مجموع نمره آزمون شفاهی و کتبی باید 70 باشد و این نمره از طریق ستاد‌های حفظ استان‌ها انجام می‌گیرد که برای این ستادهای حفظ، دوره‌های آموزشی، توجیهی گذاشته شده است. حضور سیصد هزار نفری متقاضیان در این آزمون به دلیل این است که در سه‌ساله اخیر کانون تربیت نیروهای انسانی و حافظان را در دستور کار خود قرار دادیم.

برگزاری 102 دوره تربیت مربی
شرفخانی با اشاره به مرکز آموزش تربیت مربی در استان قم عنوان کرد: تاکنون 102 دوره با حضور اساتید حفظ درجه یک برگزار شده است. که طی این امر 3 هزار 526 نفر در قم گواهینامه دریافت کرده‌اند.
وی ادامه داد: از سوی این مرکز نیز 15 دوره در استان‌ها برگزار شده است که دو هزار 300 نفر گواهینامه دوره تربیت مربی حفظ دریافت کرده‌اند. براساس این آمار مجموعاً پنج هزار 826 نفر از بانوان و آقایان دوره‌های تربیت مربی گذرانده‌اند و گواهینامه دریافت کرده‌اند.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف عنوان کرد: 20 هزار نفر نیز تاکنون در آموزش‌های غیر حضوری و تلفنی، حفظ قرآن، نام‌نویسی کرده‌اند که از طریق مربیان هفته یک بار با آنها تماس گرفته می‌شود که در آزمون سراسری حفظ حضور خواهند داشت.
وی اشاره کرد: درباره برخی از دوره‌های موضوعی با برخی از نهادها چون حوزه علمیه قم وارد مذاکره شدیم و امسال هم این دوره‌ها را با برخی از نهادها برگزار می‌کنیم.
شرفخانی همچنین درباره راستی‌آزمایی سامانه استانی آموزش غیر مجازی حفظ قرآن بیان کرد: از سوی ستاد با سه تا چهار درصد افراد ثبت نامی در کل کشور بصورت اتفاقی تماس گرفته می‌شود و سپس کارنامه صادر می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه سهمیه سال آینده برای هر استان 360 هزار نفر حافظ است ادامه داد: شاید از طریق اجرای طرحی دیگر 50 هزار نفر به این آمار اضافه شود.
شرفخانی با اشاره به استان‌هایی که بیشترین مشارکت را در حفظ از نظر عددی و کارکرد قوی داشتند گفت: خراسان رضوی با 37 هزار حافظ تاکنون و سپس استان‌های قم، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و اصفهان بیشترین مشارکت را داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه