ترویج “فرهنگ واقف” بسیاری مخاطرات و آسیب‌ها را در جامعه کاهش می‌دهد

حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در اختتامیه جشنواره وقف چشمه همیشه جاری در رشت اظهار داشت؛ هر اثری که بخواهد در بین مردم و در طول زمان ماندگار باشد باید در کالبد هنر تحقق و تجسم یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف کشور اعلام کرد: هنر خوشنویسی به‌معنای زیبا نوشتن و خلق زیبایی و زیبایی شناختی درونی است که به‌خوبی در قالب یک هنر مکتوب بروز پیدا می‌کند.

شرفخانی خاطرنشان کرد: یک هنرمند می‌تواند با هنر خود عالم زیبایی را به‌خوبی ترسیم کند و خلقت‌های خداوند متعال و زیبایی نهفته در آن‌ها را به‌خوبی به تصویر کشیده و به همگان نمایش دهد.

وی تصریح کرد: اگر امروزه زیبایی‌های عالم در زندگی همگان جاری است همه به‌خاطر این بوده که توسط هنرمندان در قالب ظریف هنر قرار گرفته است و هنر خوشنویسی در این میان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی در کشور بسیار مفید بوده به‌طوری که این هنر خوشنویسی است که زیبایی درونی انسان را تجلی می‌بخشد.

شرفخانی وقف را زیبایی درونی خواند و ابراز داشت: تمام تجلی بخشش در اسماء الهی است و مهمترین امتحان خداوند در عالم خلقت، در قالب زیبایی بخشی اتفاق می‌افتد که می‌تواند در قالب‌های رفتاری، قلبی، زبانی و مالی باشد‌.

وی با تبیین هر کدام از این قالب‌ها خاطرنشان کرد: در بخش رفتاری، فرد با رفتار خود به دیگران نفع می‌رساند و اگر افراد در جامعه‌ای فقط در این بخش به فکر سود شخصی بوده و نسبت به جامعه بی‌اعتنا باشند آن جامعه به‌سوی نابودی می‌رود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف کشور گفت: بخشش قلبی اگر در جامعه‌ای بمیرد آن جامعه به‌سوی اضمحلال می‌رود و در پی آن جو بی‌اعتنایی در جامعه نهادینه شده و استثمار و ظلم، تمام ریشه‌های آن را خشک کرده و از بین م‌ برد.

شرفخانی ابراز داشت: بزرگترین بخشش و انفاق در بخش زبانی، سلام است که از اسماء الهی است و این واژه مقدس همواره نقطه آغاز امور برای مسلمانان بوده که به‌خوبی فرهنگ وقف در دل آن نهفته است.
وی انفاق مالی را برشمرد و اعلام کرد: بر طبق آیات مقدس قرآن کریم، جهاد اول به اموال است زیرا بسباری از افراد نمی توانند از اموال خود به جهت وابستگی شدید به‌راحتی بگذرند بنابراین این عمل بسیار خطیر و سخت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف کشور بیان داشت: کسانی که انفاق مالی دارند از وسیع ترین و جامع ترین دید نسبت به این دنیا و زندگی پس از مرگ داشته و به‌خوبی می‌دانند دنیا محل گذر موقتی برای همه است.

شرفخانی تصریح کرد: وقف ترسیم زیبایی برای دیگران است و واقف اول از همه در اصل برای زندگی ابدی خود قدم برداشته و برای روزهای تاریکی و تنهایی‌اش بزرگترین برنامه را تدوین کرده است.
وی عنوان کرد: اگر هر کدام از افراد جامعه به فراخور توان خود واقف باشند جامعه از بسیاری مخاطرات و آسیب‌ها در امان می‌ماند به طوری که آسیب‌هایی مانند افزایش نرخ طلاق و اعتیاد در جامعه کاهش می‌یابد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف کشور افزود: افراد در یک جامعه اسلامی نباید در زندگی خود تنها به‌دنبال نفع شخصی خود باشند بلکه باید با سهیم شدن در امور خیر به‌واسطه وقف برای کمک به همنوع خود حضوری فعال‌تر در اجتماع داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه