برگزاری کنگره بین‌المللی امامزادگان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در نشستی خبری برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری کنگره بین‌المللی امامزادگان، طرح تابستانی نشاط معنوی برای بهینه‌سازی اوقات فراغت جوانان و همچنین برنامه‌های نیمه شعبان در امامزادگان سراسر کشور را تشریح کرد.

وی با بیان این‌که «جایگاه و نقش امامزادگان در هدایت فکری،‌ فرهنگی، معرفتی و معنوی مردم و ترویج فرهنگ غنی اسلامی و تشیع در جامعه ما نقش مهم و حساسی داشته است» گفت: وجود امامزادگان واجب‌التعظیم در کشور ما از هدایا و عنایات الهی است که امروز ما سر سفره خاندان پیامبر (ص) هستیم و تدین خود را مدیون آن بزرگواران می‌دانیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: در دنیای پر از ظلمت تنها راه و وسیله نجات‌بخش بشریت تمسک به قرآن و اهل بیت (ع) است و امامزادگان به عنوان واسطه فیض الهی برای رسیدن به معرفت اهل بیت (ع) و جایگاه آنان هستند.

شرفخانی افزود: امروز اشتیاق مردم مسلمان و حتی غیرمسلمانان به معارف عصمت و طهارت را در سراسر دنیا شاهدیم به طوری که قرآن به عنوان پرفروش‌ترین کتاب در جهان حرف اول را می‌زند و مردم تشنه این معارف هستند، البته دشمنان و برخی از فرقه‌های انحرافی جسارت و اهانت به آستان مقدس امامزادگان و اصحاب پیامبر و اهل بیت (ع) را دنبال می‌کنند.

وی با بیان این‌که «این اقدام آنان به خاطر ترس از بیداری اسلامی و گرایش مردم به سمت اسلام و مکتب ناب اسلامی است» گفت: دشمنان به این نتیجه رسیدند که تنها مکان‌هایی که مردم با تمسک به آنها روحیه بیداری و جهادی پیدا می‌کنند همین اماکن مقدسه به عنوان قطب‌های فرهنگی و ترویج فرهنگ قرآن و عترت است لذا آنها را نشانه گرفته‌اند.

جایگاه امامزادگان در تمدن سازی اسلامی

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تکریم و بزرگداشت امامزادگان و معرفی جایگاه ویژه آنان در فرهنگ و تمدن‌سازی اسلامی و همچنین در راستای معرفی آثار و برکات آن بزرگواران در جهان اسلام کنگره بین‌المللی امامزادگان را برگزار می‌کنند.

شرفخانی یادآور شد: این کنگره با حضور فرهیختگان و اندیشمندان داخلی و خارجی همزمان با دهه کرامت سالروز تکریم امامزادگان 20 و 21 شهریور ماه در دو شهر تهران و اصفهان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به محورهای فراخوان مقالات این کنگره، گفت: نقش سیاسی امامزادگان و قیام‌های آنان در ایران و جهان اسلام، بررسی نقش اجتماعی امامزادگان در وحدت اسلامی، توسعه امنیت ملی، بیداری اسلامی، گسترش شهرنشینی، نقش فرهنگی امامزادگان و تاثیر آنان در گسترش اسلام و تشیع، گسترش فرهنگ زیارت و نقش آن در مهندسی فرهنگی و توسعه مراکز دینی و علمی، ترویج فرهنگ شهادت در طریق عبودیت، فلسفه زیارت و نقد و بررسی دیدگا‌ه‌های مخالفین و همچنین نقش امامزادگان در توسعه هنر اسلامی از جمله محورهای مقالات این کنگره است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: ‌علاقه‌مندان می‌توانند تا 15 مرداد آثار و مقالات خود را به دبیرخانه این کنگره از طریق سایت سازمان اوقاف و معاونت فرهنگی این سازمان ارسال کنند.

شرفخانی همچنین از رونمایی پرتال جامع امامزادگان و بقاع متبرکه، رونمایی کتاب کرامت امامزادگان و منتخب ادعیه و زیارات، آلبوم تصاویر امامزادگان و اهدای نشان خادمین افتخاری به برخی از خادمان آستان مقدس امامزادگان همزمان با برگزاری این کنگره خبر داد.

همکاری سایر نهادها در برگزاری کنگره

وی افزود: تلاش می‌کنیم با برگزاری این کنگره و با استفاده از نظرات اندیشمندان خارجی تعداد امامزادگانی که در خارج از کشور حضور دارند را احصاء کنیم و با همکاری مجمع تقریب مذاهب اسلامی، مجمع اهل بیت (ع)،‌ وزارت امور خارجه، جامعةالمصطفی و همچنین مراکز علمی و حوزوی خارج از کشور پذیرای مقالات اندیشمندان خارجی باشیم.

در ادامه این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح برنامه‌های طرح تابستانی نشاط معنوی در امامزادگان سراسر کشور، گفت: این طرح برای چهارمین سال با هدف بهینه‌سازی اوقات فراغت و تقویت بنیه‌ی اعتقادی، اخلاقی و سطح معرفتی و معارفی جوانان و نوجوانان با برنامه‌ریزی دقیق و متناسب با روحیه مخاطبان و با استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

شرفخانی خاطرنشان کرد: این طرح از هشتم تیر ماه در 1430 بقعه و امامزاده با برنامه‌های فرهنگی، قرآنی، آموزشی، مهارتی، تفریحی، اردویی و ورزشی در فضای معنوی امامزادگان برگزار می‌شود و 25 مرداد با برگزاری آزمون سراسری به کار خود پایان می‌دهد.

وی افزود: این طرح برای سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در نظر گرفته شده و برای این منظور 68 امامزاده مختص خواهران، 85 امامزاده برای برادران و 1280 امامزاده و بقعه نیز برای هر دوی آنها در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت‌نام در این طرح را تا حدود 90 درصد رایگان عنوان کرد و گفت: در برخی امامزادگان دریافت وجه تا 10 هزار تومان اختیاری است و ثبت‌نام در این طرح تا 8 تیرماه ادامه خواهد داشت.

شرفخانی افزود: حدود 1500 روحانی از حوزه علمیه قم و حوزه‌های استان‌ها، 340 دانشجوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و 1200 مربی از مربیان بومی در این طرح فعالیت خواهند کرد و کلاس‌ها به صورت مهارتی و کارگاهی برگزار خواهد شد. همچنین در کنار آن برنامه‌های اردویی و تفریحی،‌ احکام،‌ اعتقادات،‌ سبک زندگی و مباحث آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری این طرح موازی‌کاری با فعالیت‌های فرهنگی سایر نهادها نیست؟ گفت: طرح تابستانی در کشور متصدی و مسوول خاصی ندارد زیرا در سال‌های گذشته نهادهایی همچون بسیج، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، سازمان ملی جوانان، کانون‌های مساجد و سازمان‌های مردم‌نهاد و … این برنامه‌ها را برگزار می‌کنند اما هیچ کدام از آنها این کار را در مجموعه امامزادگان انجام نداده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: فضایی که در امامزادگان وجود دارد یک فضای معنوی و رویکردی دینی است که متاسفانه در بعضی از طرح‌های تابستانی برخی نهادها این طرح کاملا دینی نیست و مشکلات و ایراداتی وجود دارد اما برای طرح خود خط قرمزهایی در نظر گرفتیم، لذا موازی‌کاری نیست و هر چه دستگاه‌ها به کمک طرح اوقات فراغت دانش‌آموزان بیایند باز کم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه