امامزادگان در کلام علما و مراجع عظام تقلید

امامزاگان و بقاع متبرکه را می‌توان از مهمترین مراکز علمی و فقهی شیعه دانست و به همین دلیل مراجع تقلید و علما در راستای ترویج و گسترش معارف نورانی اهل بیت علیهم‌السلام همواره نسبت به شأن و منزلت امامزادگان و آشنایی با سیره و تاریخ امامزادگان عظیم‌الشان تاکید داشته‌اند. در این جا به گوشه‌ای از بیانات مراجع عظام تقلید و علمای شیعه درباه شأن و منزلت امامزادگان اشاره می‌شود:

آیت‌الله محمدتقی بهجت

این امامزاده‌ها و مشاهد مشرفه و عتبات عالیات را که ما شیعیان در اختیار داریم، دیگران از این‌گونه فیوضات محرومند. اگر کسی بتواند کرامات و معجزاتی را که از ضرایح آنها صادر شده جمع‌آوری کند، کتاب‌هایی از کرامت و معجزه تألیف خواهد شد.

امامزاده‌های آنها سفره‌های رحمتند و چه‌بسا نسخه‌ی دردهای ظاهری و باطنی ما به دست یکی از آنها باشد. خود را از زیارت مشاهد آنها محروم نکنیم.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی

این امامزاده­ها نسبت به ما حق حیات دارند یعنی ما تشیع‌مان را، ولایت­مداری‌مان را و پیروی اهل بیت را از این امامزاده­ها داریم. وظیفه ما در برابر امامزادگان همان وظیفه­ای است که نسبت به عترت طاهرین علیه‌السلام داریم. اجلال این­ها، تکریم این­ها، تجلیل و تعظیم این­ها جزء شعائر اسلامی است و همانند قرآن این­ها برای ما محترمند و قداست دارند. اگر قرآن اساس دین ماست خاندان عصمت و طهارت هم اساس دین هستند.

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی

امامزادگانی وجود دارند که هنوز ناشناخته هستند و باید با شناساندن آن‌ها در تقویت فرهنگی دینی گام برداشت، در صورت ناشناخته ماندن زندگی امامزادگان بخشی از فرهنگ دینی شیعیان ناقص می‌ماند و با توجه به اینکه مسئولان اوقاف کشور در راه تعلیم مبانی دینی حرکت می‌کنند باید در این راستا اقدام کنند.

آیت‌الله جعفر سبحانی

در هر شهر و روستایی اگر بقعه یک امامزاده باشد، مردم آنجا از نظر اخلاق و روحیه دینی با مردم شهرهای دیگر که فاقد چنین مقام متبرکی هستند، فرق می‌کنند، چرا که آنان با حضور در این اماکن دو رکعت نماز می‌خوانند و در کنار یکدیگر اظهار ادب می‌کنند. این همه مقابر نورانی و همچنین مجالسی که برای این بزرگان برگزار می‌شود، نشانه مهر و محبت ماست، از این‌رو کسانی که برای از بین بردن این آثار تلاش ما می‌کنند، ولایت اهل‌بیت ندارند و دیدگاهشان مادی به تمام معناست، چرا اگر روحانی باشند این آثار را به صورت یک امر مطلوب تلقی می‌کنند.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

واقعیت این است که امامزادگان در سراسر کشور پناهگاهی برای مردم به شمار می‌روند چرا که هنگامی مشکلی برای مردم پیش بیاید و بخواهند توسل به درگاه خدا پیدا کنند شفیعانی داشته باشند برای حل مشکلاتشان به سراغ آنها می‌روند و یقین داریم که در روحیه آنها اثر می‌گذارد و هم روحیه می‌دهد و هم سطح تقوا را بالا می‌برد و هم حالت توبه از گناه به آنها دست می‌دهد.

امامزادگان در واقع مبلغان خاموش هستند؛ یعنی هر امامزاده‌ای تبلیغ شب و روز دارد، به سوی خدا و پاکی دعوت می‌کند و لو اینکه ظاهراً خاموش است و به همین دلیل باید مرد را تشویق کرد که از این برنامه‌ها استفاده کنند.

مقام معظم رهبری

ما به گذشته خودمان نگاه می‌کنیم و احساس عزت و سرافرازی می‌کنیم. ما کسانی بودیم که اسلام را با آغوش باز پذیرفتیم؛ ما کسانی بودیم که اهل‌بیت را زودتر از خیلی‌های دیگر شناختیم؛ ما کسانی بودیم که در راه گسترش اسلام این همه تلاش کردیم؛ ما کسانی بودیم که مظلومان اهل‌بیت را که در خانه‌های خود یعنی مدینه و مکه و کوفه امان نداشتند، در آغوش خود پذیرفتیم. شما ببینید چقدر امامزاده در ایران هستند. این امامزاده‌ها کی هستند؟ اینها که ایرانی نبودند. این‌ها کسانی‌اند که به ایران آمدند و ایرانی‌ها با آغوش باز اینها را پذیرفتند؛ حتی گاهی برای این‌ها جنگیدند و در راه این‌ها تلاش کردند.

آیت‌الله حسن مظاهری

بی‌تردید حضور گرامی خاندان پیامبر خاتم و اهل‌بیت عصمت و طهارت در گوشه و کنار بلاد اسلامی و از جمله ایران، یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار و با اهمیت در نشر و انتقال مکتب تشیع و معارف نورانی ائمه‌هدی بوده است. مهاجرت‌ امامزادگان اولاً: عامل گسترش و انتشار تشیع بوده و ثانیاً: باعث انتقال پیام مظلومیت اهل‌بیت رسول خدا گردیده و ثالثاً: حضور این بزرگواران را به مأمنی فکری و عقیدتی برای شیعیان و دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت تبدیل ساخته و رابعاً: منشأ پیدایش و پرورش خانواده‌ها و اعقاب سادات و خلاصه، رشد و نمو شجره طیبه دودمان پیامبر اکرم گشته است.

آیت‌الله حسین نوری همدانی

امامزادگان محترم در میان ممالک برای مهاجرت و مسافرت خود ایران را اختیار می‌کردند. علت این است که ایرانیان با هوش و درایت خود از آغاز به حقانیت اهل‌بیت علیهم‌السلام پی بردند و از ولایت به عنوان یک فضیلت و افتخار استقبال کردند و در این راه در طول تاریخ جان و خون دادند و بارها در برابر بنی امیه و بنی عباس قیام کردند و استقلال و عظمت ایران و فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام را حفظ کردند و امامزادگان با استقبال و پذیرش ایرانیان مواجه می‌شدند و مردم از برکات فرهنگ آنها بهره می‌گشتند و پس از درگذشت آنان نیز قبرهای آنها را به عنوان مرکز غروب یک ستاره مورد تکریم قرار می‌دادند و برایشان مقبره و گنبد و بارگاه می‌ساختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه