پاسخ سؤالات مذاکرات هسته ای در کلام امام خامنه ای (مدظله)

با این متن پیشاپیش قضاوت خواهید کرد که مذاکرات به نتیجه مطلوب می رسد یا نه؟     

۱-آیا می دانید مذاکرات هسته ای خواست قلبی امام خامنه ای نیست بلکه با اصرار دولتمردان شروع شد؟ و این یعنی تحمیل و تعیین تکلیف برای ولی زمان؟
* امام خامنه ای: بعضی از مسئولین و دولتمردان – دولتمردان آن دولت، بعد هم دولتمردان این دولتفكر میكنند در قضیّه‌ی هسته‌ای ما با آمریكایی‌ها مذاكره كنیم [تا] موضوع حل بشود؛ گفتیم خیلی خب، اصرار دارید (؟؟؟؟؟) شما، در این موضوعِ بالخصوص بروید مذاكره كنید؛(۱۳۹۲/۱۱/۲۸)

۲-آیا می دانید امام خامنه ای پس از اصرار دولتمردان برای مذاکره، ابراز عدم خوش بینی به مذاکرات نمودند؟
*امام خامنه ای: بنده هم اوّلِ امسال در مشهد مقدّس در سخنرانی گفتم كه‌ مذاكره در موضوعات خاص اشكالی ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاكره، لكن میخواهند مذاكره كنند، بكنند؛ ما هم به اذن‌الله ضرری نمیكنیم.(۱۳۹۲/۰۸/۱۲)

* در همان سخنرانی اوّل امسال گفتم من خوشبین نیستم؛ مخالفتی نمیكنم امّا خوشبین نیستم. ببینید مرتّب پی‌درپی اظهارات سخیف آمریكایی‌ها را؛ سناتور بی‌آبروی آمریكایی از صهیونیست‌ها پول میگیرد تا برود در مجلس سنای آمریكا به ملّت دشنام صریح بدهد، نه اینكه اهانت كند؛ دشنام میدهد. (۱۳۹۲/۱۱/۲۸)

۳-آیا می دانید امام خامنه ای اعتقاد دارند به اینکه مذاکرات نتیجه دلخواهی نخواهد داشت؟
* امام خامنه ای: البتّه بنده همچنان كه گفتم خوشبین نیستم؛ من فكر نمیكنم [از] این مذاكرات آن نتیجه‌ای را كه ملّت ایران انتظار دارد، به‌دست بیاید. (۱۳۹۲/۰۸/۱۲)

۴-اگر مذاکره با اصرار دولتمردان شروع شده و امام خامنه ای خوش بین نیستند پس چرا با اصل مذاکرات و تمدید آن مخالفت نکردند؟
* امام خامنه ای: یك تجربه‌ای در اختیار ملّت ایران است این تجربه ظرفیّت فكری ملّت ما را بالا خواهد برد؛ مثل تجربه‌ای كه در سال ۸۲و ۸۳در زمینه‌ی تعلیق غنی‌سازی انجام گرفت، كه آن‌وقت تعلیق غنی‌سازی را در مذاكرات با همین اروپایی‌ها، جمهوری اسلامی برای یك مدّتی پذیرفت. خب ما دو سال عقب افتادیم، لكن به نفع ما تمام شد. چرا؟ چون فهمیدیم كه با تعلیق غنی‌سازی، امید همكاری از طرف شركای غربی مطلقاً وجود ندارد. اگر ما آن تعلیق اختیاری را – كه البتّه به‌نحوی تحمیل شده بود، لكن ما قبول كردیم، مسئولین ما قبول كردند – آن روز قبول نكرده بودیم،
ممكن بود كسانی بگویند خب یك ذرّه شما عقب‌نشینی میكردید، همه‌ی مشكلات حل میشد، پرونده‌ی هسته‌ای ایران عادی میشد. آن تعلیق غنی‌سازی این فایده را برای ما داشت كه معلوم شد با عقب‌نشینی، با تعلیق غنی‌سازی، با عقب افتادن كار، با تعطیل كردن بسیاری از كارها مشكل حل نمیشود؛ طرف مقابل دنبال مطلب دیگری است؛ این را ما فهمیدیم، لذا بعد از آن شروع كردیم غنی‌سازی را آغاز كردن. امروز وضعیّت جمهوری اسلامی با سال ۸۲، زمین تا آسمان فرق كرده؛ آن روز ما چانه میزدیم سرِ دو، سه سانتریفیوژ، [ در حالی كه‌] امروز چندین هزار سانتریفیوژ مشغول كارند.
البتّه بنده همچنان كه گفتم خوشبین نیستم؛ لكن تجربه‌ای است و پشتوانه‌ی تجربی ملّت ایران را افزایش خواهد داد و تقویت خواهد كرد؛ ایرادی ندارد امّا لازم است ملّت بیدار باشد.(۱۳۹۲/۰۸/۱۲)

* یكی از بركات همین مذاكرات اخیر این بود كه دشمنی آمریكایی‌ها و مسئولین دولت ایالات متّحده‌ی آمریكا با ایران و ایرانی، با اسلام و مسلمین آشكار شد، برای همه مدلّل شد، همه این را فهمیدند.( ۱۳۹۲/۱۰/۱۹)
البته در زمینه‌ی ادامه‌ی مذاکرات هسته‌ای، منع نمی‌کنیم اما این، یک تجربه‌ی ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با آمریکایی ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است(۱۳۹۳/۰۵/۲۲)

* بنده با تمدید مذاکرات مخالف نیستم، همچنان‌که و به همان دلیل که با اصل مذاکرات مخالف نبودم، با اصل مذاکرات هم مخالفت نکردیم؛ دلیلش را هم براى مردم بیان کردیم؛ بنده در سخنرانى دلایل آن را هم گفتم؛ حالا هم با تمدید مذاکرات مخالفت نمیکنیم(۱۳۹۳/۰۹/۰۶)

۵-آیا می دانید تجربه حکومت داری امام خامنه ای علت عدم خوش بینی شان به مذاکرات است؟ چرا از تجربه این مرد بزرگ و الهی استفاده نمی شود؟
* امام خامنه ای: من به این گفتگوها خوشبین نیستم. چرا؟ چون تجربه‌های گذشته‌ی ما نشان میدهد که گفتگو در منطق حضرات آمریکائی به این معنی نیست که بنشینیم تا به یک راه حل منطقی دست پیدا کنیم ــ منظورشان از گفتگو این نیست ــ منظورشان از گفتگو این است که بنشینیم حرف بزنیم تا شما نظر ما را قبول کنید! هدف، از اول اعلام شده است؛ باید نظر طرف مقابل قبول شود. لذا ما همیشه اعلام کردیم و گفتیم که این، گفتگو نیست؛ این، تحمیل است و ایران زیر بار تحمیل نمیرود. من به این اظهارات خوشبین نیستم، اما مخالفت هم ندارم.(۱۳۹۲/۰۱/۰۱)

* من اول سال گفتم كه خوشبین نیستم. در مسائل خاص، مذاكره را منع نمیكنم – مثل مسئله‌ی خاصی كه در قضیه‌ی عراق داشتیم، و بعضی از قضایای دیگر – لیكن من خوشبین نیستم؛ چون تجربه‌ی من این را نشان میدهد آمریكائی‌ها، هم غیرقابل اعتمادند، هم غیر منطقی‌اند، هم در برخوردشان صادق نیستند این چهار ماهی هم كه از آن صحبت ما گذشت، همین را تأیید كرد؛ موضعگیری‌های مسئولان و دولتمردان آمریكا نشان داد كه همین مطلبی كه ما گفتیم – كه گفتیم خوشبین نیستیم – درست است؛ خود آنها عملاً این را تأیید كردند. انگلیسها هم یك جور دیگر، دیگران هم یك جور دیگر.(*۱۳۹۲/۰۴/۳۰)

۶-آیا می دانید برداشت امام خامنه ای این است که آمریکا مایل نیست مذاکرات هسته ای تمام شود؟
* امام خامنه ای: برداشت ما این است که آمریکا مایل به تمام شدن مذاکرات هسته‌ای نیست آمریکائی‌ها دوست ندارند گفتگو‌های هسته‌ای تمام شود و مناقشه‌‌ی هسته‌ای حل شود؛ وگرنه چنانچه آنها مایل به اتمام این مذاکرات و حل این مشکل بودند، راه حل، بسیار نزدیک و بسیار آسان بود. هر وقت نزدیک به راه حل میشویم، آمریکائی‌ها یک سنگی می‌اندازند که جلوی راه حل گرفته شود. هدف آنها طبق تلقی‌ و برداشتی که من دارم، این است که میخواهند این قضیه باقی بماند تا بهانه‌ای باشد برای فشار؛ که آن فشارها ــ همان طور که خودشان گفتند ــ برای فلج کردن ملت ایران
است.(۱/۱/۱۳۹۲)

۷-آیا می دانید امام خامنه ای تیم مذاکره کننده را امین می دانند اما بسیار از حیله گری و خدعه دشمن نگران و دلواپس هستند؟
* امام خامنه ای: البتّه بااینکه این دوستان و این برادران برادران خوبی هستند، برادران امینی هستند و میدانیم که دارند برای صلاح کشور تلاش میکنند، درعین‌حال من نگرانم؛ چون طرف مقابل، طرف حیله‌گری است. از جمله‌ی چیزهایی که غالباً پنهان میماند از چشمها، حیله‌گری اشخاص یا جهاتی است که دارای ظاهر بزرگ و فربهی هستند؛ آدم فکر نمیکند که اینها هم حیله‌گر باشند.( ۱۳۹۳/۱۲/۲۱)

۸-آیا می دانید نظر امام خامنه ای این است که مذاکرات اخیر نشان داد که مشکلات ما با مذاکره با آمریکا حل نمی شود؟
* امام خامنه ای: عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با آمریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد.در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان آمریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر بخاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه‌ی بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون‌های عمومی بیان کردند (۱۳۹۳/۰۵/۲۲)

۹-آیا می دانید نظر امام خامنه ای بر خلاف نظر دولتمردان این است که با مذاکرات اخیر تحریم ها نه تنها کم نشد بلکه بیشتر شده است؟
* امام خامنه ای: آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه‌ی تحریم هم، فایده‌ای نداشته است. ( ۱۳۹۳/۰۵/۲۲)

۱۰-آیا می دانید امام خامنه ای سال گذشته با نگرانی و تلویحاً فرمودند مذاکرات هسته ای برای رفع تحریم دل سپردن به نقاط خیالی است؟
* آمریکایى‌ها با کمال وقاحت دارند میگویند «اگر در قضیّه‌ى هسته‌اى ایران کوتاه هم بیاید، تحریمها یکجا و همه برداشته نخواهد شد»، این را صریح دارند میگویند. این نشان‌دهنده‌ى این است که به این دشمن نمیشود اطمینان کرد نمیشود اعتماد کرد. من با مذاکره کردن مخالف نیستم؛ مذاکره کنند؛ تا هروقت میخواهند مذاکره کنند! من معتقدم باید دل را به نقطه‌هاى امیدبخش حقیقى سپرد، نه به نقطه‌هاى خیالى. (۱۳۹۳/۱۰/۱۷)

۱۱- آیا می دانید به نظر امام خامنه ای مذاکره با آمریکا ما را در افکار عمومی ملت ها به تذبذب (مردّد و دودل شدن) و انفعال متهم می کند؟
* امام خامنه ای: این کار (مذاکره با آمریکا) ما را در افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌ها به تذبذب متهم می‌کند و غربی‌ها با تبلیغات عظیم خودشان، جمهوری اسلامی را دچار انفعال و دو گانگی جلوه می‌دهند.( ۱۳۹۳/۰۵/۲۲)

1۲- آیا می دانید امام خامنه ای در جزییات مذاکرات دخالتی نمی کنند؟
* امام خامنه ای: اصرار داریم بر اینكه از حقوق ملّت ایران یك قدم عقب‌نشینی نباید بشود. ما البتّه در جزئیّات این مذاكرات مداخله نمیكنیم؛ یك خطوط قرمزی وجود دارد، یك حدودی وجود دارد، این حدود باید رعایت بشود؛ این را گفتیم به مسئولین و موظّفند كه این حدود را رعایت كنند. (۱۳۹۲/۰۸/۲۹)

1۳-آیا می دانید امام خامنه ای شرط اصلی نرمش قهرمانانه در مذاکرات را چه می دانند؟
* امام خامنه ای: ما مخالف با حركتهای صحیح و منطقی دیپلماسی هم نیستیم؛ چه در عالم دیپلماسی ، چه در عالم سیاستهای داخلی. بنده معتقد به همان چیزی هستم كه سالها پیش اسم‌گذاری شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در یك جاهایی بسیار لازم است، بسیار خوب است؛ عیبی ندارد، اما این كشتی‌گیری كه دارد با حریف خودش كشتی می گیرد و یك جاهایی به دلیل فنّی نرمشی نشان میدهد، فراموش نكند كه طرفش كیست؛ فراموش نكند كه مشغول چه كاری است؛ این شرط اصلی است؛ بفهمند كه دارند چه‌كار می كنند، بدانند كه با چه كسی مواجهند، با چه كسی طرفند، آماج حمله‌ی طرف آنها كجای مسئله
است؛ این را توجّه داشته باشند. (۱۳۹۲/۰۶/۲۶)

1۴- آیا می دانید چرا به نظر امام خامنه ای تحریم ها با مذاکرات برداشته نمی شود؟
* امام خامنه ای: تحریمها با مذاکره برداشته نخواهد شد؛ این را من به شما عرض بکنم. هدف تحریمها چیز دیگری است. هدف تحریمها خسته کردن ملت ایران است، جدا کردن ملت ایران از نظام اسلامی است. مذاکره هم که انجام بگیرد، اگر ملت ایران باز در صحنه باقی باشد و بر حقوق خود اصرار بورزد، این تحریمها وجود خواهد داشت.(‌۱۳۹۱/۱۱/۲۸)

1۵-آیا می دانید طبق نظر امام خامنه ای آمریکا به نوکر خودش هم پاداش نمی دهد؟
* امام خامنه ای: نوکری کسی مثل حسنی مبارک نسبت به آمریکا، نتوانست یک قدم مصر را به سمت شکوفائی پیش ببرد. چهل درصد جمعیت هفتاد و چند میلیونی مصر زیر خط فقرند! در خود شهر قاهره، آنطوری که گزارشهای مسلّم برای بنده وجود دارد، چند صد هزار از فقرای قاهره توی قبرستانها زندگی می کنند! یعنی آمریکائی‌ها به خاطر این نوکری، پاداش هم ندادند. امروز هم به او پاداش نمیدهند. امروز هم هر ساعتی که او از مصر فرار کند و خارج بشود – به امید خدا – مطمئن باشد که اولین دروازه‌ای که به روی او بسته خواهد بود، دروازه‌های آمریکاست؛ راهش نمیدهند؛ همچنان که بن‌علی
را راه ندادند، همچنان که محمدرضا را راه ندادند. اینها اینجوری‌اند. این کسانی که دلشان برای دوستی آمریکا و رفاقت با آمریکا و اطاعت از آمریکا میتپد، این نمونه‌ها را ببینند. اینها مثل شیطانند. (۱۳۸۹/۱۱/۱۵)

1۶-آیا می دانید تاکنون کسی از طرف امام خامنه ای با آمریکاییها به علت اعتقادی که ایشان به بی فایده بودن مذاکره دارد با آنها مذاکره نکرده اند بلکه مذاکره از طرف دولتمردان بوده است؟
* امام خامنه ای: از جمله‌ی تاکتیکهای تبلیغاتی اینها این است که گاهی شایع میکنند که از طرف رهبری، کسانی با آمریکائی‌ها مذاکره کردند؛ این هم یک تاکتیک تبلیغاتیِ دیگر و دروغ محض است. تا کنون از سوی رهبری، هیچ‌ کس با آنها مذاکره نکرده است. در چند مورد، در طول سالهای متمادی، در دولتهای گوناگون، کسانی بر سر موضوعات مقطعی ــ که ما هم مخالفتی نداشتیم ــ با آنها مذاکره کرده‌اند؛ اما مربوط به دولتها بوده است البته همانها هم موظف بوده‌اند که خطوط قرمز رهبری را رعایت کنند؛ امروز هم موظفند و باید رعایت کنند. (۱۳۹۲/۰۱/۰۱)
1۷- آیا می دانید از نظر امام خامنه ای غرض آمریکاییها از پیش کشیدن مذاکرات چه بوده و هست؟
* امام خامنه ای: بحث مذاکره را پیش کشیدند، که ایران بیاید بنشینیم مذاکره کنیم غرضشان یک کار تبلیغاتی است برای اینکه به ملتهای مسلمان نشان دهند که ببینید این نظام جمهوری اسلامی بود با آن سرسختی، با آن ایستادگی، اما عاقبت مجبور شد بیاید باب مصالحه و گفتگو را با ما باز کند. وقتی ملت ایران اینجور است، شماها چه میگوئید دیگر؟ این را برای خاموش کردن و ناامید کردن ملتهای سربرافراشته‌ی مسلمان که امروز در بسیاری از کشورهای اسلامیِ اینها نسیم بیداری وزیده است و به خاطر اسلام احساس عزت میکنند، لازم دارند. از اول انقلاب، این یکی از هدفها بود. از
سالهای اول انقلاب، یکی از هدفهای آنها همین بود که ایران را پای میز مصالحه و بده‌بستان بکشانند؛ بگویند بالاخره دیدید ایران هم که ادعا میکرد مستقل است، ایستاده است، نترس است، شجاع است، مجبور شد بیاید بنشیند پای میز مذاکره؟ (‌۱۳۹۱/۱۱/۲۸)

* آمریکا در سیاستهای خود در این منطقه، دچار شکست است. احتیاج دارند به اینکه یک برگ برنده‌ای را به قول خودهاشان رو کنند؛ این برگ برنده از نظر آنها عبارت است از اینکه: نظام جمهوری اسلامیِ انقلابیِ مردمی را، بکشانند پای میز مذاکره؛ به این احتیاج دارند. میخواهند به دنیا اعلام کنند که ما حُسن نیت داریم. نه، ما حُسن نیتی مشاهده نمیکنیم. ( ۱۳۹۱/۱۱/۱۹)

1۸- آیا می دانید طبق نظر امام خامنه ای هدف آمریکاییها این است که در ملت ایران اشتیاق به مذاکره با آمریکا ایجاد شود؟
* امام خامنه ای: در تبلیغات وانمود میکنند که اگر ایران با آمریکا سر میز مذاکره بنشیند، تحریمها برداشته میشود. این هم دروغ است. هدفشان این است که با وعده‌ی برداشتن تحریمها، ملت ایران را وادار کنند که اشتیاق به مذاکره‌ی با آمریکا پیدا کند.
تصور آنها این است که ملت ایران دیگر از تحریمها به ستوه آمده‌اند، پدرشان دارد در می‌آید، همه چیز به هم ریخته است؛ پس ما بگوئیم خیلی خوب، بیائید مذاکره کنید تا تحریم را برداریم، یکهو جمعیت ملت ایران راه بیفتند که بله، بیائید مذاکره کنیم. (‌۱۳۹۱/۱۱/۲۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه