نصایح علامه حلی به فرزندش

نصایح علامه حلی به فرزندش

( ارزش تقوا

من تو را به رعایت تقوا سفارش می کنم؛ زیرا تقوا سنتی پایدار و فریضه ای ضروری است و سپری است که انسان را از عذاب الهی نگه می دارد و نیز توشه پایدار است و تقوا پرمنفعت ترین چیزی است که انسان را برای روزی که یاوری برایش نیست مهیا می کند.

( امر به معروف و نهی از منکر

بر تو باد پیروی از دستورات خدا و انجام چیزی که خدا را خشنود می کند و پرهیز از چیزی که خدا نمی پسندد و اجتناب از نواهی خدا.

( لزوم تحصیل کمال

از زمان در جهت تحصیل کمالات نفسانی بهره گیری کن و اوقاتت را در به دست آوردن فضایل علمی و کسب دانش و ارتقا از نقصان به قله کمال و بالا رفتن از پستی نادانی به اوج عرفان صرف کن!

( مساعدت و احسان به دیگران

در گسترش و بذل معروف بکوش! به برادران دینی کمک و مساعدت کن! بدرفتاری افراد را به احسان و نیکی پاسخ بده! و وقتی کسی به تو نیکی کرد تشکر کن!

( اهمیت هم نشینی با علما و فضلا

با افراد پست و نادان هم نشینی و مصاحبت نکن که ثمره اش صفت زشتی و پستی است بلکه بر تو باد ملازمت دانشمندان و هم نشینی با فضلا؛ زیرا باعث می شود انسان برای رسیدن به کمالات مستعد شود و موجب ایجاد نیرویی است که به وسیله آن انسان می تواند مجهولات را کشف کند.

( احترام به فقها و علما

بر تو باد به تعظیم فقها و تکریم علما، زیرا رسول خدا فرمود:

«هرکس فقیه مسلمانی را احترام کند، خدا را در روز قیامت ملاقات کند، درحالی که از او راضی است و هرکس به فقیه مسلمانی بی احترامی کند، خدا را در روز قیامت ملاقات کند درحالی که خداوند بر او خشمناک است. خدا نظر به چهره عالم و نگاه به در خانه عالم و مجالست با علما را عبادت قرار داده است».

( لزوم محاسبه نفس

باید امروزت بهتر از دیروزت باشد. بر تو باد توکل و صبر و رضا و اینکه هر روز و شب نفست را محاسبه کنی و بسیار از پرودگارت طلب آمرزش کنی! بترس از نفرین مظلوم، به خصوص یتیم ها و پیران؛ چراکه خدا در اینجا گذشت ندارد.

(اهمیت نماز شب

بر تو باد نماز شب؛ زیرا رسول خدا(ص) به آن ترغیب نموده و فرموده: «هرکس در نماز شب اجلش برسد، اهل بهشت است».

( ارزش صله رحم و حسن خلق

بر تو باد صله رحم؛ زیرا صله رحم عمر را زیاد و طولانی می کند و بر تو باد به حسن خلق؛ زیرا رسول خدا(ص) فرمود: «شما با مالتان اگر نمی توانید دل مردم را به دست آورید، حداقل با اخلاقتان آنها را دستگیری کنید».


1. وسائل الشیعه، ج 11، ص 556، ح 1؛ غلام حیدرحسینی خراسانی، پدران مسئول نصایح انبیاء، امامان و علما به فرزندان، صص 139 ـ 142.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه