دغدغه ها و توصیه های مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام

hhhhhhhhhhhhhhhhh

 

دغدغه ها و توصیه های مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام

93/4/16

     ماه مبارک رمضان ماه تقوا و توبه

* ماه مبارک رمضان ماه اِنابه و توبه و زمینه‌ساز حرکت از دوزخ بدکرداری و بددلی و بداندیشی بسوی بهشت نیک‌کرداری، نیک‌اندیشی و نیک‌رفتاری است.

* از جمله معارف والایی که ادعیه ماه مبارک رمضان به انسان می‌آموزد، عمل همراه با معرفت و هدف، دوری از تنبلی و بیکارگی و پرهیز از دل‌زدگی، سهل‌انگاری، سخت‌دلی، تحجر و غفلت است که وظیفه مسئولان برای رعایت این معارف ارزشمند بسیار سنگین‌تر و سخت‌تر از افراد عادی است.

* ماه مبارک رمضان عرصه تقابل «شیطان و رفتارهای شیطانی» با «تقوا و عبودیت و رفتارهای رحمانی» است. در این صحنه‌ی تقابل، شیطان دارای یک هدف مهم و تقوا نیز دارای یک کارکرد بسیار مهم است.

 

     تقابل «رفتارهای شیطانی» با «تقوا»

هدف شیطان؛ کار شیطان اغوا کردن است؛ اغوا یعنی ایجاد اختلال در دستگاه‌ محاسبه‌ی انسان‌ها و کشاندن آنها به خطای محاسباتی و اقدام براساس این خطا است.

کارکرد تقوا؛ تقوا به شما فرقان، یعنی آگاهی برای جدا کردن حق از باطل را می‌دهد؛ زمینه‌ساز دانایی انسان است.

 

 

     «تهدید و تطمیع» ابزار شیطان برای ایجاد خطای محاسباتی

* تهدید و تطمیع دو وسیله اصلی شیطان برای ایجاد خطای محاسباتی در انسان‌ها است؛

ـ از یک طرف باتهدید، انسان‌ها را می‌ترساند؛ الشَّیطانُ یُعِدُکُمُ الفَقر؛ شما را از فقر می‌ترساند.

ـ از طرف دیگر با وعده‌های فریبنده، آینده‌ای دروغین و خیالی همچون سراب در مقابل چشمان آن‌ها قرار می‌دهد. قرآن می‌فرماید: وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیطانُ اِلاّ غُرورا.

 

     ضرورت مراقبت انسان

* خطای در محاسبه را از بزرگ‌ترین خطرها است؛ همه باید مراقب این خطر بزرگ باشند زیرا؛

  • خطای در محاسبه باعث می‌شود که اراده و توانایی‌های انسان در جهت تصمیم اشتباهی که اتخاذ می‌شود، عملاً به هدر می‌رود. مراقبت در این زمینه برای مسئولان بسیار حساس‌تر و ضروری‌تر است.
  • یکی از خطاهای بزرگ محاسباتی این است که انسان عوامل معنوی و سنت‌های الهی را نادیده بگیرد و فقط در چارچوب عوامل محسوس و صرفاً مادی محدود بماند.

 

 

تأثیرگذاری عوامل معنوی سعادت و شقاوت

* علل سعادت و شقاوت و پیشرفت و پسرفت، در چارچوب عوامل مادی محدود نیست؛ عوامل معنوی و سنت‌های غیرقابل تغییر الهی، از عوامل بسیار تأثیرگذاری هستند که نادیده گرفتن آن‌ها، اشتباهی جبران‌ناپذیر است.

* خداوند متعال می‌فرماید اگر در راه خدا حرکت و دین خدا را نصرت کنید، یاری و کمک الهی قطعی خواهد بود. این سنت الهی بارها در تاریخ تکرار شده است که نزدیک‌ترین نمونه آن، پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از برجسته‌ترین مقاطع تاریخی جهان، است.

 

     طرح شیطانی آمریکا؛ ایجاد اختلال در نظام محاسباتی مقامات ایرانی

* ما امروز در محاسبات‌مان نباید دچار اشتباه بشویم؛ نگذارید دشمن در دستگاه‌ محاسباتی شما اثر بگذارد؛ نگذارید اغوا کند؛ نگذارید تطمیع او یا تهدید او اثر بگذارد.

* رفتار آمریکا و قدرت‌های سلطه‌گر مانند رفتار شیطان است چرا که آنها همواره تلاش دارند با تهدید و تطمیع و بویژه با وعده‌هایی که هیچ‌گاه به آن‌ها عمل نمی‌کنند، کشورهای دیگر را مرعوب و تحت سلطه خود درآورند، و شیطان نیز تلاش دارد با تهدید و تطمیع، دستگاه محاسباتی انسان را از کار بیاندازد و او را دچار خطای در محاسبه کند.

 

     نبرد جمهوری اسلامی با استکبار ادامه نبرد پیامبران

* نبرد بی‌وقفه و جدی نظام اسلامی با استکبار ادامه نبرد پیامبران با طواغیت و شیاطین انس و جن است. با وجود همه زرق و برق ظاهری شیاطین، حرکت الهی ملت ایران، روز به روز عمق و توسعه بیشتری خواهد یافت.

* ما دنبال آرمان‌های بلند هستیم؛ دنبال تشکیل جامعه‌ی اسلامی، نظام اسلامی، کشور اسلامی، امّت اسلامی و تحقّق بخشیدن به آرزوهای بزرگ پیامبران و صدّیقان و شهیدان [هستیم]؛ و دستگاه‌های شیطانی زمان یک جبهه‌اند و طبعاً با یک چنین حرکتی مخالفند.

 

     نبرد ابزار اصلی دشمن در تقابل با ما

  1. 1)(ابزار «تحریم») تحریم را باید با مجاهدت در باب اقتصاد مقاومتی خنثی کرد.
  2. 2)(ابزار تهدید نظامی) به علت مقرون به صرفه نبودن، در حد تهدید لفظی باقی می‌ماند.

 

هدف کنونی استکبار بویژه آمریکا

* ناکار آمدی دو ابزار اصلی دشمن یعنی «تهدید نظامی» و «تحریم» باعث روی آوردن استکبار به ایجاد اختلال در نظام محاسباتی دستگاه‌ها و مقامات ایرانی است.

* مراقبت مسئولان از گرفتار شدن به خطار محاسباتی اهمیت دارد؛ نگذارید دشمن با استفاده از تهدید و تطمیع در دستگاه‌ محاسباتی شما اثر بگذارد.

 

راه اصلی مقابله با تحریم‌ها: برنامه‌ریزی اقتصادی باید با این فرض انجام و پیگیری شود که دشمن سر سوزنی از تحریم‌ها کم نخواهد کرد؛ همان‌گونه که بارها گفته‌ایم، موضوع هسته‌ای فقط یک بهانه است و اگر نباشد بهانه‌های دیگری مانند حقوق بشر، حقوق زنان و مسائل دیگر مطرح خواهد شد.

* تهدید نظامی آمریکا؛ مسائلی مانند کشتار مردم و قتل و جنایت و غارت، هیچکدام عامل بازدارنده‌ای برای آمریکایی‌ها محسوب نمی‌شود؛ بلکه واقعیت این است که حمله نظامی، امروز برای آمریکا مقرون به صرفه نیست به همین علت ناظران و آگاهان جهانی نیز مانند ملت ایران، تهدیدهای آن را جدی نمی‌گیرند.

 

بحران‌هایی که آمریکا در آنها حضور داشته است

* برای آمریکایی‌ها، زندگی و آرامش و امنیت ملت‌ها، هیچ ارزشی ندارد و اگر صرفه‌ خود را در حمله ببیند لحظه‌ای درنگ نمی‌کند.

ü      حمایت آمریکا از گرگی به نام صدام

ü      حمله به هواپیمای مسافری ایران

ü      قتل عام صدها زن و مرد و کودک بی‌گناه

ü      کشتار صدها هزار نفر در عراق و افغانستان

ü      بحران‌سازی خونین در کشورهای مختلف تحت عنوان انقلاب‌های رنگی

* حرف‌هایی زده می‌شود مبنی بر ممانعت آمریکا از حمله رژیم صهیونیستی؛ اگر این حرف‌ها راست باشد علت ممانعت آمریکا این است که حمله را مقرون به صرفه نمی‌داند و ما نیز قاطعانه تأکید می‌کنیم که حمله نظامی به جمهوری اسلامی برای هیچ کس مقرون به صرفه نخواهد بود.

* دست دشمن، هم در زمینه تحریم و هم در زمینه تهدید، خالی است به شرط اینکه ما اهل ایمان بوده و واقعاً در میدان حضور داشته باشیم.

 

  مبانی عقلانی و زیربنای سیاست‌ها و اقدامات نظام اسلامی

* جمهوری اسلامی از همان روز اول براساس منطق عقلانی و تکیه بر دو عنصر اساسی، سیاست‌ها و رفتار خود را بر قوه عاقله متمرکز کرده است و از این پس نیز، چنین خواهد بود.

 

* عواملی که زیربنای سیاست‌ها و اقدامات نظام را شکل داده و می‌دهد:

  1. 1)«اعتقاد به خدا و سنن آفرینش»
  2. 2)«شناخت و بی‌اعتمادی به دشمن»

 

* و با تکیه بر؛

1) اعتماد به مردم و محبت‌ها و انگیزه‌های صادقانه آنها

2) اعتقاد به ما می‌توانیم

3) تکیه بر عمل و پرهیز از بیکارگی و تنبلی

4) اعتماد به نصرت الهی

5) مجاهدت در راه تکلیف

6) بهره‌گیری از تجربه‌ها

7) ایستادگی بر استقلال

8) دقت در رفتار مستکبران با ملت‌ها

* مخالفت استکبار با جمهوری اسلامی ایران نیز در واقع مخالفت با همین عقلانیت است وگرنه «صرفِ اسم و تشریفات اسلامی» برای آنها مهم و مخالفت‌ برانگیز نیست.

 

دلیل تلاش آمریکا برای ایجاد خطای محاسباتی در ذهن مسئولان ایرانی

* دشمن می‌داند که جمهوری اسلامی اگر هدفی را بخواهد آن را به دست می‌آورد؛ بنابراین در صدد است با ایجاد اختلال در نظام محاسباتی مسئولان ایرانی، کاری کند که آنها اهداف مغایر با منافع آمریکا را، در دستور کار قرار ندهند که این، همان جنگ نرم است که سال‌ها پیش بیان شد.

* یک کارشناس دولتی آمریکا گفته: آشتی میان «ایران و آمریکا» امکان‌پذیر است؛ اما آشتی میان «جمهوری اسلامی و آمریکا» امکان‌پذیر نیست؛ این حرف درستی است چرا که آمریکا با ایرانِ وابسته‌ی زمان پهلوی هیچ مشکلی نداشت؛ اما نمی‌تواند با جمهوری اسلامی که به «استقلال، ایمان، ایستادگی در مقابل ظلم و اتحاد اسلامی» دعوت می‌کند، دشمنی نکند.

 

 13930416 6026897

 

توصیه‌های مهم به مسئولان کشور

توصیه اول) اوضاع منطقه و جهان کاملاً حساس است؛ ما به معنای واقعی کلمه در یک پیچ تاریخی قرار داریم و اگر قوی نباشیم همه به ما زور خواهند گفت؛ بنابراین باید قوی‌تر شویم.

* عناصر افزایش قدرت کشور؛

  1. 1)داشتن روحیه، نگاه امیدوارانه
  2. 2)کار و تلاش

3)شناخت رخنه‌های «اقتصادی، فرهنگی و امنیتی و بستن این رخنه‌ها»

  1. 4)هم‌افزایی دستگاه‌ها و هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول با مردم

 

توصیه‌ دوم) قدر دانستن فرصت برای کار و تلاش و خدمت به مردم

* نگویید نمی‌گذارند، چرا که این حرف که در دوره‌های قبل نیز گفته می‌شد، قابل قبول نیست و باید با استفاده از امکانات موجود، حتی لحظه‌ای را برای کار و تلاش از دست نداد.

 

توصیه‌ سوم) حرکت‌های خود را براساس اصول انقلاب تنظیم کنید و با پرهیز از حاشیه‌سازی و حاشیه‌پردازی، بر حل مشکلات مردم، متمرکز شوید.

* از طریق:

  1. 1)تشکیل جلسه مشترک سران قوا
  2. 2)شکل‌دهی جلسات مشترک و دو جانبه میان قوا

3)تبادل نظر و استفاده از مشورت‌های متقابل

  1. 4)مدیریت جهادی

 

حمایت رهبری از دولت‌ها

* بنده این دولت را تأیید و حمایت می‌کنم و از همه توانی که در اختیار دارم، برای حمایت از دولت استفاده خواهم کرد و به مسئولان بلندپایه دولت اعتماد دارم.

* همه دولت‌های بعد از انقلاب دولت‌های منتخب مردمند و بنده از همه این دولت‌ها حمایت کردم.

* همه دولت‌های گذشته دارای نقاط مثبت و نقاط منفی بودند.

* نقد دولت‌های گذشته باید بصورت کارشناسی باشد و نقد در منبرهای عمومی خیلی به مصلحت نیست.

* در خصوص دولت کنونی نیز هرگونه نقدی، باید منصفانه و محترمانه و دلسوزانه و به دور از هرگونه مچ‌گیری و اذیت رساندن به دولت باشد.

 

چند توصیه خطاب به دولت

  • جدی گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

* رئیس جمهور محترم و برخی مسئولان، کم و بیش در خصوص حمایت از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سخن گفته‌اند؛ اما نیاز اصلی، عمل است و نباید این‌گونه باشد که در سخن، از اقتصاد مقاومتی حمایت کنیم اما در عمل، حرکت ما کُند باشد.

* مبنای اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی و استحکام بنیه درونی اقتصاد است.

* رونق اقتصادی نیز فقط با تولید و فعال کردن ظرفیت‌های درونی محقق می‌شود و نه با چیز دیگر.

 

  • در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

1-    توصیه به بانک‌ها

* بانک‌ها باید برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش مثبت ایفا کنند و خود را با این سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت برای اجرای آنها، تطبیق دهند.

2-  توصیه به بخش صنعت و معدن

* باید تحرک و تلاش خود را مضاعف کنند؛ زیرا بار اصلی خروج از رکود بر عهده‌ بخش صنعت و معدن است.

3-   بخش کشاورزی، نیز اهمیت حیاتی دارد

* سیاست‌های حمایت دولت از این بخش بسیار مهم است؛ لیکن در کنار حمایت از بخش کشاورزی باید مشکلات کشاورزان و دامداران نیز برطرف شود.

 

  • توصیه به دولت در مورد شعار «اعتدال»
  1. 1)شعار دولت؛ «شعار اعتدال»، بسیار خوب ما هم تأیید می‌کنیم اعتدال را؛ افراط محکوم است و بد است.
  2. 2)اسلام، مظهر اعتدال است. اعتدال یعنی مقابله شدید با کفار و مهربانی با یکدیگر، یعنی امر به معروف و نهی از منکر.
  3. 3)مراقب باشید که برخی در صحنه سیاسی کشور، با شعار اعتدال، جریان‌های مؤمن را کنار نزند زیرا همین جریان مؤمن است که در مواقع خطر زودتر از همه سینه سپر می‌کند و در مشکلات نیز، دولت را بطور واقعی کمک می‌کند.
  4. 4)اعتدال به این معنا نیست که از کارهایی که جریان مؤمن، احساس وظیفه می‌کند، جلوگیری کنیم.

 

توصیه مهم به جریان سیاسی و مطبوعاتی

* سفارش به جریان‌های سیاسی و مطبوعاتی؛ فضای جنجالی در کشور به نفع کشور نیست.

 

 

* بعضی‌ها روی اعصاب مردم این قدر راه نروند؛ امنیّت فکری و ذهنی برای مردم مهم است، فضای دعوا و فضای اختلاف را افزایش ندهند، حرف‌های دشمنان را هم مرتّب تکرار نکنند.

 

حساس بودن موضوع هسته‌ای

* موضوع هسته‌ای، مسئله‌ای حساس است؛ واقعیت این است که در این موضوع، طرف مقابل به مرگ گرفته است که به تب راضی شویم.

ـ ظرفیت غنی‌سازی مسئله‌ای بسیار مهم و یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل است.

ـ هدف آنها این است که در موضوع ظرفیت غنی‌سازی، جمهوری اسلامی ایران را به 10 هزار سو راضی کنند؛ البته ابتدا از 500 سو و 1000 سو شروع کردند، که «10 هزار سو محصول حدود 10 هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالیکه به گفته مسئولان مربوطه، نیاز قطعی کشور، 190 هزار سو است.

حرف آمریکایی‌ها غیرمنطقی است

* آمریکایی‌ها به بهانه نگرانی از سلاح هسته‌ای، با دانش و فناوری بومی هسته‌ای ایران مخالفت می‌کنند؛ حرفشان ناحق و غیرمنطقی است.

* تضمین برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای، راه‌های مشخص و دستگاه‌های مسئولی دارد که جمهوری اسلامی ایران اشکالی در این موضوع نمی‌بیند و تضمین شده است؛ اما آمریکا حق ندارد در مورد احتمال دستیابی کشورها به سلاح هسته‌ای اظهار نگرانی کند؛ زیرا خود آمریکا از این سلاح استفاده کرده و اکنون نیز چند هزار بمب هسته‌ای دارد.

* با پرونده‌ای که شما (آمریکا‌ها) درباره‌ استفاده از سلاح هسته‌ای دارید نگرانی در مورد سلاح هسته‌ای به شما مربوط نیست.

اعتماد به تیم مذاکره‌کننده کشورمان

* البته ما به تیم مذاکره کننده کشورمان اعتماد داریم و مطمئن هستیم که آنها به دست‌اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شد و اجازه چنین کاری را نیز نخواهند داد.

  • مسئله تحقیق و توسعه در موضوع هسته‌ای یکی دیگر از مواردی است که باید قطعاً در مذاکرات رعایت شود.
  • حفظ تشکیلاتی است که تخریب آن‌ها برای دشمن امکان‌پذیر نیست. یکی دیگر از موارد مهم که طرف مقابل تکیه و حساسیت زیادی دارد.

* آنها در مورد تأسیسات فردو می‌گویند؛ چون این تأسیسات قابل دسترسی و ضربه زدن نیست، بنابراین باید تعطیل شود که این سخن، خنده‌آور است!

 

فتنه عراق و سایر منطقه

* به توفیق الهی مردم مؤمن عراق، این فتنه را خاموش خواهند کرد و ملت‌های منطقه نیز روز به روز بسوی رشد و اعتلای مادی و معنوی پیش خواهند رفت.

 

                                                                                                                              والسلام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه