شهیدی که جایزه «هنر انقلاب» به او اهدا شد+ تصاویر

مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب با حضور حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی, محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری و جمعی از هنرمندان  و علاقه‌مندان به هنر انقلاب عصر روز گذشته ۲۵ فروردین ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

یکی از مهم‌ترین بخشهای این مراسم اعطای نشان هنرمند انقلابی بود که از میان ۵ نامزد نهایی به «سید مسعود شجاعی طباطبایی» رسید. او این جایزه اش را  به شهید فادی محمد اهدا کرد و گفت: ماه پیش در کشور لبنان یک کلاس و کارگاهی برگزار کردم. در جایی به نام مزار شهدای مدافع حرم با شهیدی آشنا شدم که ۱۳ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر بود و پس از آزادی به  دفاع از حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) پرداخته و در نهایت شهید می‌شود. به همین خاطر جایزه ام را به او تقدیم می‌کنم.

شهید فادی محمد احمد الجزار در سال ۱۹۷۲ میلادی در شهر بیروت دیده به جهان گشود، والدین او از آوارگان فلسطینی بودند که در هنگام اشغال فلسطین شهر عکا را به سمت لبنان ترک کرده بودند و در اردوگاه فلسطینی‌نشین برج‌البراجنه بیروت ساکن شدند.

فادی با وجود اینکه فلسطین را ندیده بود، همیشه آرمان آزادی این کشور را در سر داشت و به همین دلیل در همان سنین جوانی با پیوستن به گروه های مقاومت در عملیات های ضدصهیونیستی در جنوب لبنان شرکت کرد. سال ۱۹۹۱ در یکی از همین عملیات ها فادی الجزار پس از اینکه دو تن از همرزمانش به شهادت رسیدند و مهمات خود او نیز به پایان رسید، به اسارت سربازان اسرائیلی درآمد.

شهید فادی محمد در زندان های رژیم صهیونیستی در کنار اسرای حزب‌الله زندگی می کرد. رفتار و صحبت های اسرای حزب‌الله سبب گرایش شهید فادی الجزار به مکتب اهل بیت(علیه السلام) شد و این شهید پس از گذشت مدتی از اسارت شیعه شد. او پس از گشدت ۱۲ سال اسارت در سال ۲۰۰۴  در تبادل اسرا از زندان های اسرائیل آزاد می‌شود.

جهاد بعد از رهایی از اسارت 

شهید فادی الجزار پس از آزادی از زندان صهیونیست ها با دختری از شیعیان جنوب لبنان ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو دختر به نام های «زینب» و «فاطمه» بود و از این پس بود که این شهید به نام «ابوزینب» معروف شد. شهید ابوزینب پس از آزادی از اسارت هم آرمان آزادی فلسطین و مبارزه با صهیونیست‌ها را در دل داشت. به همین سبب سلاح را کنار نگذاشت و در شاخه نظامی حزب‌الله لبنان فعالیت کرد تا اینکه جزو فرماندهان حزب‌الله شد.

شهید ابوزینب با وجود تحمل سال‌ها اسارت در زندان‌های رژیم صهیونیستی باز هم به دنبال جهاد و شهادت بود، به همین دلیل این شهید پس از بروز ناآرامی‌ها در سوریه و تهدید گروه‌های تکفیری به تخریب حرم حضرت زینب سلام الله علیها با وجود مخالفت فرماندهان حزب‌الله، تقاضای اعزام به خطوط مقدم جنگ را کرد. فرماندهان حزب‌الله با وجود مخالفت اولیه‌شان به دلیل اصرار شهید ابوزینب با تفاضای او موافقت کردند و این شهید مدتی را به‌عنوان مدافع حرم حضرت زینب سلام الله علیها خدمت کرد.

شهادت به دست تروریست‌های تکفیری

گروه‌های تکفیری پس از چندی با حمله به شهر القصیر و روستاهای اطراف این شهر که در نزدیکی مرز سوریه با لبنان قرار دارد، این مناطق را تصرف کردند. این گروه‌ها پس از تثبیت موقعیت خود در شهر القصیر حملات خود را به روستاهای مرزی شیعه نشینی که شهروندان لبنانی در آن سکونت می‌کردند، را آغاز کردند. پس از شروع حملات گروه‌های تکفیری، حزب‌الله برای دفاع از ساکنان این روستاها وارد عمل شد و نیروهایی از حزب‌الله در روستاهای مرزی شیعه نشین مستقر شدند.

پس از آنکه گروه‌های تکفیری دست از حمله به روستاهای شیعه نشین برنداشتند، حزب‌الله تصمیم به پاکسازی شهر القصیر از گروه‌های تکفیری گرفت و شهید فادی جزار به عنوان یکی از فرماندهان حمله به این شهر انتخاب شد. شهید ابوزینب در روز ۱۹ می سال ۲۰۱۳ و در اولین روز عملیات آزادسازی شهر القصیر پس‌از اینکه توانست به همراه نیروهای تحت فرمانش بخش زیادی از این شهر را از لوث تکفیری‌ها پاکسازی کند، به ضرب گلوله آنها به شهادت رسید.

پیکر شهید فادی الجزار ملقب به ابوزینب در روز ۲۰ می سال ۲۰۱۳ با حضور نمایندگان مجلس لبنان، مقامات ارشد حزب‌الله و اقشار مختلف مردم در منطقه ضاحیه بیروت تشییع شد و سپس در گلزار شهدای حزب‌الله در جنوب بیروت به خاک سپرده شد.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه