ما و شعار جاودانه امام حسین علیه‌السلام

“به قلم احمد شرفخانی مورخ 94/7/30 “

حماسه‌ جاوید عاشورا از مهم‌ترین وقایع در تاریخ بشریت است. گستره حادثه خونبار کربلا به‌قدری عمیق و عظیم است که ذهن پرسشگر و نگاه هر کاوشگر را به سوی خود جلب می‌کند و هر چه زمان می‌گذرد، چهره‌ آن فروزان‌ و تابنده‌تر می‌شود. این نهضت یک رویکرد احساسی ندارد؛ بلکه یک قیام الهی ـ انسانی است که بررسی و شناخت حقایق آن برای پیشرفت و تکامل بشر در هر مکان و زمان ضرورت دارد.

 

آنچه بیشتر از همه قیام حسینی را پرفروغ و سازنده جلوه می دهد، توجه به آموزه های عزت آفرین آن است، که در خمیر انسان ها تاثیر شگفت انگیزی داشته است و بسیاری از آنان را متحول و انقلابی ساخته و جلوی خودکامگی های زمامداران و حاکمان فاسد را گرفته است.

قیام امام حسین علیه السلام با محوریت شعار جاودانه «هیهات منّا الذّله» ثابت کرد قدرت عزت انسان به قدری است که تعداد اندکی مسلمان واقعی با پیروی از ولات و امامت، قیامی را پایه ریزی می کنند که بساط ظالمین و مستکبرین را برمی چیند و پایه و اساس بسیاری از نهضت های بعدی می شود. اگر در نهضت عاشورا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شعار «هیهات منّا الذّله» را سر داد، مگر مقصودش این نبود که من نمی خواهم ذلیل بشوم، من نمی خواهم تسلیم مستکبران و ظالمان بشوم؟!

اگر هدف این بود، پس چرا امام سجادعلیه السلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام اسیر شدند؟ مگر اسارت، ذلت به این مفهوم نیست؟ این گونه بیان نشان از درک شعار «هیهات منّا الذّله» نبود و نیست.خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام هدفشان این بود که نمی خواستند دین و احکام الهی به ذلت کشیده شود. اگر بنا بود خودشان به اسارت بیفتند و به زنجیر کشیده شوند، ولی نتیجه آن به احیای دین و احکام الهی منجر شود، حاضر بودند هر مصیبتی را متحمل شوند.

همچنان که امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش متحمل مصیبت های ناگواری شدند و امام سجاد علیه السلام حاضر شد دست و پای مبارکش به غل و زنجیر کشیده شود؛ اما با شجاعت، عزت و استقامت تلاش کند تا احیای دین الهی و قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ماندگار شود. عاشورا نه فقط یک صبح تا عصر، بلکه به درازای تاریخ انسانیت است. در هر جا تقابل حق و باطل، عدل و ظلم، ولایت الله و ولایت طاغوت باشد آنجا کربلا و آن روز عاشوراست.

در این برهه از زمان که طاغوتیان تمام همت خویش را برای خاموش کردن نور حقیقت به کار می برند و هر آنچه را در توان دارند به استخدام درآورده اند تا ندای اسلام ناب را خاموش کنند؛ امروز نیز کربلایی دیگر است.

بر ماست که صدای «هل من ناصر ینصرنی» ولی زمان را به گوش جان بشنویم و ارشادات و رهنمودهای ایشان را جامه عمل بپوشانیم و شعار «هیهات منّا الذّله» را سرلوحه زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی خودمان قرار دهیم. محرم فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر با سبک زندگی حسینی علیه السلام است. سبک زندگی حسینی مبتنی بر عزت و شرافت اسلامی و دوری از هر پلیدی، خفت و ذلت است. سبک زندگی حسینی، زندگی در سایه ولایتمداری و بصیرت مداری است. شناخت فرصت ها برای کمک به ولی امر و امام زمان. در این ایام مناسب است با الهام گیری از حرکت حضرت اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش در نصرت دین، به نصرت و یاری دین خدا بشتابیم؛ یعنی اندیشه و رفتارمان برگرفته از مبانی دین و سبک زندگی حسینی که همان سبک زندگی اسلامی است، باشد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی – معاون سازمان اوقاف و امور خیریه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه