رشد ۸ برابری در سی‌و‌چهارمين مسابقات قرآن

گروه فعاليت‌های قرآنی: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه ضمن اعلام رشد هشت برابری شركت‌كنندگان در سی و چهارمين دوره مسابقات قرآن نسبت به سال گذشته، از برگزاری اين رقابت‌ها در مرحله كشوری طی 25 تا 30 بهمن‌ماه با حضور 370 نفر خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه امروز، 19 بهمن‌ماه، در نشست خبری تشريح برنامه‌های سی و چهارمين دوره مسابقات سراسری قرآن كريم از برپايی اين رقابت‌ها، همزمان با ميلاد پيامبر اكرم(ص) طی روزهای 25 تا 30 بهمن‌ماه به ميزبانی استان هرمزگان خبر داد و افزود: 370 نفر، شامل 200 نفر از آقايان و 170 نفر از بانوان بزرگسال (بالای 16 سال) در رشته‌های قرائت، حفظ، ترتيل‌خوانی و مفاهيم قرآن به رقابت خواهند پرداخت.

 

وی بيان كرد: يكی از سياست‌های سازمان اوقاف در سال 90 با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری از جامعه قرآنی و به تدبير سرپرست اين سازمان، ارتقای كمی و كيفی سطح مسابقات قرآن در نظر گرفته شد كه پس از برنامه‌ريزی‌های متعدد، اين ارتقاء حاصل شد و شاهد رشد هشت برابری تعداد شركت‌كنندگان بوديم. سال 89، 52 هزار نفر در مراحل مختلف اين رقابت‌ها اقدام به ثبت نام كردند كه اين رقم در سال جاری به بيش از 450 هزار نفر افزايش يافت.

 

شرفخانی هدف‌گذاری برای مسابقات سال آتی را رسيدن به رقم يك ميليون شركت‌كننده برشمرد و افزود: يكی از اهداف برگزاری اين مسابقات اين است كه در يك رقابت صحيح و دقيق، نخبه‌های قرآنی شناسايی شوند تا در ادامه در عرصه‌های بين‌المللی حضور يابند.

 

شرکت بیش از 450 هزار نفر در مسابقات سراسری قرآن اوقاف

 

وی افزود: سی و چهارمين دوره مسابقات قرآن دو مرحله شهرستانی و استانی را پشت سر گذاشته است و در مجموع برای شناسايی راه‌يافتگان به مرحله كشوری، هزار و 625 مسابقه در سراسر كشور طی نيمه دوم سال جاری برپا شد. از 450 هزار نفری كه در مرحله شهرستانی حضور داشتند، شش هزار نفر به مسابقات استانی راه يافتند و پس از برگزاری اين مرحله در سراسر كشور، 370 نفر در بندرعباس گردهم جمع‌شده و رقابت‌ قرآنی خواهند داشت.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه عنوان كرد: نفرات برتر در رشته‌های حفظ و قرائت علاوه بر دريافت جوايز، برای اعزام به مسابقات بين‌المللی قرآن در كشورمان و ديگر كشورها معرفی خواهند شد. بانوان نيز به مسابقات بين‌المللی كه در ديگر كشورها برگزار می‌شوند اعزام می‌شوند.

 

وی در ادامه از همكاری ادارات اوقاف و امور خيريه در برگزاری مراحل شهرستانی و استانی اين رقابت‌ها قدردانی كرد و افزود: در مرحله شهرستانی سه هزار نفر به عنوان داور، رقابت‌ها را قضاوت كردند و 300 داور نيز كه نيمی از آن‌ها از بومی‌های هر استان بودند و نيمی ديگر از مركز به استان‌ها اعزام شدند، مسابقات استانی را داوری كردند.

 

حضور محمود شحات انور در ایران

 

شرفخانی به ايجاد موج قرآنی در كشور به ويژه در استان هرمزگان، همزمان با برپايی مسابقات كشوری تأكيد كرد و افزود: فضای قرآنی با برنامه‌های جانبی مثل برگزاری 100 محفل قرآنی در سطح استان ايجاد خواهد شد. محمود شحات انور، قاری مصری و قاريان بين‌المللی كشورمان در اين محافل تلاوت خواهند داشت و به دليل همزمانی با هفته وحدت و ساكن بودن اهل تسنن و تشيع در اين استان، محافل در تمامی شهرستان‌های اين استان به تعداد زياد برپا می‌شود.

 

وی از برپايی 25 محفل قرآنی ويژه بانوان با حضور قراء و حفاظ ممتاز از ميان بانوان خبر داد و تصريح كرد: 25 محفل قرآنی نيز در سطح مدارس ويژه دانش‌آموزان به اجرا گذاشته می‌شود. همچنين با حضور متسابقان و جمعی از جامعه قرآنی، سوار بر ناو جماران از تنگه هرمز عبور خواهيم كرد كه اين حركتی همسو با بيداری اسلامی و نشان‌دهنده وحدت است.

 

شرفخانی عنوان كرد: ويژه متسابقان نيز كارگاه‌های آموزشی و تخصصی برپا می‌شود و تعداد 200 جلسه آموزشی با حضور استادان بين‌المللی به صورت جداگانه برای حفاظ و قراء برگزار خواهد شد كه در تعدادی از اين نشست‌ها محمود شحات انور نيز حضور خواهد داشت و نكاتی را بيان می‌كند.

 

وی افزود: برگزاری نمايشگاه قرآنی در كنار سالن مسابقات در بندرعباس و عرضه محصولات قرآنی برای عموم مردم، برگزاری مراسم تجليل از پيش‌كسوتان و فعالان قرآنی استان هرمزگان و رونمايی از يكی از مصحف‌های مركز طبع و نشر قرآن كريم جمهوری اسلامی ايران همزمان با برگزاری سی و چهارمين دوره مسابقات سراسری قرآن صورت می‌گيرد.

 

رفع مشکل همزمانی آزمون کارشناسی‌ارشد و مسابقات قرآن

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه اعلام كرد: مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف هرساله همزمان با ميلاد حضرت رسول اكرم (ص) برگزار می‌شود و امسال نيز تأكيد داشتيم در همين زمان برپا شود اما اطلاع يافتيم كه همزمانی برگزاری اين مسابقات با برپايی آزمون كارشناسی ارشد مانع حضور تعدادی از حفاظ در محل برگزاری مسابقات خواهد شد، در گفت‌وگويی با مسئولان سازمان سنجش آموزش كشور مقرر شد تا تمامی اين افراد در هر شهری كه محل برگزاری آزمون كارشناسی‌ارشد آن‌ها تعيين شده است، همگی در بندرعباس آزمون دهند.

 

وی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به دهه فجر و گراميداشت سی و سومين سال پيروزی انقلاب اسلامی تصريح كرد: بيداری اسلامی در كشورمان از سال 42 آغاز شد و در سال 57 به ثمر رسيد كه مبنای اين انقلاب برگرفته از مفاهيم آيات قرآن كريم بود. هم‌اكنون در جهان شاهد بيداری اسلامی هستيم كه اين بيداری نيز نشأت گرفته از قرآن است و ‌هم‌ا‌كنون الگوبرداری از انقلاب سال 57 كشورمان در سراسر جهان صورت می‌گيرد.

 

شرفخانی با بيان اينكه سخن از اين است كه هم‌اكنون قرآن كريم پرفروش‌ترين كتاب در جهان است، گفت: نظام جمهوری اسلامی خود را به عنوان الگوی اسلامی در عرصه بين‌الملل معرفی كرد و خود نيز مبنای كارش را قرآن كريم قرار داد. هم‌اكنون وظيفه ما به عنوان نهاد‌های قرآنی بسيار سنگين شده است و بايد فعاليت بيشتری در راه آموزش و تبليغ و ترويج قرآن كريم انجام دهيم.

گزارش تصويری را اينجا ببينيد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه