حاكميت قرآن در مديريت شهری نبايد صرفاً تبليغات شهری را شامل شود

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه، با تاكيد بر اين كه مديريت قرآنی شهری نيازمند استفاده از مفاهيم قرآن در همه ابعاد برنامه‌ريزی‌ست، تاكيد كرد: حاكميت قرآن در مديريت شهری نبايد منحصر به تبليغات محيطی شود، بلكه بايد از قرآن كريم در همه سياستگذاری‌ها و برنامه‌های سازمانی، نهادی و حتی فردی استفاده كنيم.

حجت الاسلام والمسلمين احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، درباره خصوصياتی كه شهر، سازمان و مجموعه قرآنی بايد دارا باشد، اظهار كرد: يكی از اصول اوليه برای اين كار، اين است كه بايد قرآن را به عنوان حاكم در برنامه‌ريزی شهری و سازمانی در نظر بگيريم.

وی با بيان اين مطلب افزود: مشكل اين جا است كه از قرآن به عنوان كتاب آسمانی استفاده نمی‌كنيم و تنها از آن به عنوان كتاب مقدسی كه می‌توان از آن بهره معنوی گرفت، بهره می‌گيريم در حالی كه قرآن كتاب سعادت زندگی بشريت است.

شرفخانی ادامه داد: همه ابعاد زندگی بشری و راهنمايی‌های لازم در اين راستا، برای انسان از سوی خداوند متعال در قرآن كريم ارائه شده است كه اگر بر اساس آن عمل كنيم، می‌توانيم از قرآن به نحوی كه بايد بهره بگيريم كه متاسفانه اين بهره‌گيری هم‌اكنون انجام نمی‌شود.

وی در ادامه اين مطلب اظهار كرد: اگر نگاهمان را به قرآن كه كتاب الهی است تغيير دهيم و باور كنيم كه می‌توان از آن در زندگی فردی و اجتماعی استفاده كرد، می‌توانيم به بهره‌گيری از قرآن كريم در مديريت شهری بپردازيم.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف در ادامه سخنانش تاكيد كرد: با تغيير اين رويكرد، يقيناً قرآن را در كنار موضوعات ديگر قرار نمی‌دهيم و آن را سرلوحه تمام فعاليت‌ها قرار خواهيم داد.

وی با تاكيد بر اين كه باور ما نسبت به قرآن كريم اگر در راستای اين موضوع باشد كه اين كتاب سعادت بشر را به همراه می‌آورد، اين است كه در حاكميت دينی و همه برنامه‌ريزی‌هايی كه در اين راستا انجام می‌دهيم، قرآن كريم را لحاظ كنيم.

حجت‌الاسلام شرفخانی در ادامه سخنانش با بيان اين‌كه برخورداری از شهر قرآنی نيازمند اين است كه در همه ابعاد زندگی بشر، قرآن را حاكم كنيم و به برخی بخش‌ها آن را محدود نكنيم، گفت: اين موضوع نبايد فقط به تبليغات محيطی و استفاده از آيات قرآن به عنوان نمادهای قرآنی در سطح شهر محدود شود.

وی سخن از ظاهر قرآنی را به ميان آورد و ادامه داد: نبايد تنها ظاهرمان را بر اساس آنچه قرآن كريم بيان كرده است بيارائيم، بلكه در برنامه‌ريزی‌های اصلی نيز علاوه بر ساختار شهرسازی، تبليغات، زيباسازی شهری اين موضوع را مورد نظر قرار دهيم.

حجت‌الاسلام شرفخانی همچنين اظهار كرد: بايد قرآن كريم را در همه مجموعه‌های شهری و همه ابعادی كه نياز است، همچنين در سياستگذاری‌ها و به ويژه ‌برنامه‌ريزی‌ها وارد كنيم و از دستورات قرآن كريم در اين راستا استفاده كنيم.

وی تصريح كرد: اگر چنين موضوعی مورد توجه قرار نگيرد، حتی اگر فضای شهرمان از نظر تبليغات محيطی مورد توجه قرار گيرد و جلسات و محافل‌مان هر روز فزونی پيدا كند، باز هم به آنچه كه مطلوب ما است و ايجاد شهری قرآنی است نمی‌رسيم.

حجت‌الاسلام شرفخانی گفت: همه ابعاد قرآن به عنوان يك حاكميت كه راهنما است و انسان را به سعادت می‌رساند بايد مورد توجه قرار گيرد و اين اتفاق نمی‌افتد مگر اين كه از مفاهيم قرآنی در اين راستا استفاده كنيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه