بصیرت عاشورایی در دو هزار امامزاده

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی اوقاف در نشست خبری تشريح برنامه‌های سازمان اوقاف در ايام محرم گفت: بصيرت عاشورايی در دو هزار مكان متبركه و امامزاده برگزار می‌شود، همچنين حدود چهار هزار نفر برای تبيين مناسب برنامه‌های محرم به نقاط مختلف كشور اعزام می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امورخيريه در نشست خبری امروز، 7 آذرماه، برنامه‌های اوقاف برای ايام سوگواری عبدالله الحسين(ع) را تشريح كرد.

حجت‌الاسلام شرفخانی با بيان اينكه اوقاف برنامه‌ای با عنوان «بصريت عاشوارايی» را برای اولين‌بار اجرا می‌كند، گفت: سازمان اوقاف متولی دو امر مهم اداره‌كرد امامزادگان و بقاع متبركه و اداره‌كرد موقوفات است.

وی افزود: بخش عمده و قابل توجه‌ای از موقوفات در ارتباط با ترويج فرهنگ اهل بيت و تعزيه‌داری و عزاداری اهل‌بيت عصمت و طهارت است و بخش عمده‌ای از اين نيت‌های واقفان خيرانديش در خصوص عزاداری ايام محرم است.

معاون فرهنگی اوقاف اظهار كرد: برخی از واقفان وقف خود را برای عزاداری و اطعام برای عزاداران و حتی سياه‌پوش كردن اماكن متبركه و قرائت قرآن وقف كرده‌اند.

شرفخانی تصريح كرد: گروهی از واقفان برخی از موقوفات خود را زمانی وقف كردند كه نگاه آن زمان سياسی بود، زيرا در زمان رضاخان اقدامات بسياری در مقابل اسلام انجام می‌گرفته و عزاداری امام حسين(ع) ممنوع بوده است و اين افراد اموال خود را برای ترويج فرهنگ عاشورايی وقف كرده‌اند.

وی با اشاره به سخنان امام خمينی(ره) در خصوص ماه محرم كه فرموده‌اند «محرم است كه اسلام را زنده نگاه داشته است»، گفت: پايه نظام جمهوری اسلامی در مجالس حضرت اباعبدالله شكل گرفته و بخش عمده‌ای از اين جلسات مديون اين اوقاف است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف در ادامه افزود: پس از انقلاب مهم‌ترين فرهنگی كه شكل گرفته است فرهنگ عاشورايی بوده و بسياری از برنامه‌های دشمنان به علت همزمانی با اين ايام شكست خورده است.

مهمترين كار سازمان اوقاف اجرای صحيح نيات صاحبان موقوفات است

شرفخانی بيان كرد: سازمان اوقاف به عنوان متولی شرعی علاوه بر حفظ اين اموال موظف است نيت واقفان آن را نيز به صورت كامل انجام دهد و مهمترين كار سازمان اوقاف نيز اجرای صحيح نيات صاحبان موقوفات است.

وی در ادامه سخنان خود تأكيد كرد: با همين نگاه، از سال گذشته برنامه‌ای به همين منظور طراحی شده است، برخی از اين برنامه‌ها شامل «آرامش بهاری در نوروز»، «ياس نبوی» برای ايام شهادت حضرت زهرا(س)، طرح «نشاط تابستانی نشاط معنوی» برای ايام تابستان دانش‌آموزان و طرح «بصيرت عاشورايی» برای ايام شهات امام حسين(ع) است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف گفت: طرح بصيرت عاشورايی برای دهه اول و ده روز آخر محرم برنامه‌ريزی شده و هدف اين طرح اجرای صحيح نيات واقفان و استفاده از آثار و بركات اين وقوف است.

حجت‌الاسلام شرفخانی اظهار كرد: يكی از دلايل واقعه عاشورا تبيين جايگاه امامت و ترويج دين اسلام بوده است كه بايد از طريق اين وقف‌ها اين جايگاه را در جامعه معرفی كنيم.

وی بيان كرد: يكی از برنامه‌هايی كه امسال لحاظ شده است افزايش ظرفيت موقوفات برای اماكن و بقاع متبركه و امامزادگان بوده است و بصيرت عاشورايی در دو هزار مكان متبركه و امامزاده برگزار می‌شود.

ابلاغ دستورالعملی برای مراسم عزاداری به منظور هدفمندی وقف‌ها

معاون فرهنگی سازمان اوقاف گفت: همچنين اين سازمان دستورالعملی برای مراسم عزاداری داشته تا از اين طريق بتوان وقوف خيرين را با هدف‌مندی بهتری انجام داد.

شرفخانی افزود: از ديگر برنامه‌های طراحی شده اعزام مبلغان به نقاط مختلف كشور است، و حدود چهار هزار نفر برای اين امر اعزام شده‌اند تا در نقاط مختلف كشور تبيين مناسب برنامه عاشورا را داشته باشند.

وی اظهار كرد: همچنين به اين مبلغان توشه‌های شميم محرم و كتاب نيز تحويل شده و برای افزايش ارتباط بيشتر و بهتر با جوانان نيز بسته‌های فرهنگی به اين مبلغان برای جوانان ارائه شده است.

تلاش برای ارتباط فعال‌تر روحانيون در مراسم‌ عزاداری

معاون فرهنگی سازمان اوقاف گفت: امسال سعی شده است روحانيون ارتباط فعال‌تری در اين مراسم‌ها داشته و در كنار سخنرانی گفتمان، پرسش و پاسخ به شبهات و نيز مشاوره برای كودكان، نوجوانان و خانواده‌ها و پاسخ‌های شرعی نيز انجام گيرد.

اين مقام مسئول تصريح كرد: در خصوص بصيرت عاشورايی در دو هزار امامزاده نمايشگاه ستارگان بصيرت طراحی شده است كه در رابطه با شخصيت و جايگاه اصحاب اباعبدالله الحسين(ع) به ويژه خانواده بنی‌هاشم بوده كه به صورت 30 اثر گرافيكی و در دو هزار عدد انتشار يافته و به اين مكان‌ها ارسال شده است.

وی بيان كرد: در برخی امامزادگان نيز دستگاه بلوتوث نصب شده است كه افراد با حضور در امامزاده‌ها می‌توانند از نرم‌افزار طراحی شده كه شامل آثار و بركات و آسيب‌ عزاداری، شخصيت امام حسين(ع)، جايگاه ولايت و فرهنگ عاشورايی و جامعه‌شناسی عاشورا است، استفاده كنند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف تصريح كرد: برای امسال شاخص‌های عزاداری برنامه‌ريزی و سعی شده است تا از ترويج برخی خرفات و سخنان نامناسب و از نصب شمايل و تماثيل جلوگيری شود كه البته اين كار نيازمند فرهنگ‌سازی در ابتدا است.

وی در پايان خاطرنشان كرد: برای روز عاشورا و تاسوعا برنامه نماز جماعت و برای روز سوم شهادت امام حسين(ع) كه با شهادت امام سجاد(ع) مصادف است نيز برنامه‌ريزی‌های در تمام امامزادگان برای محافل انس با قرآن و ختم قرآن در سراسر كشور شده است

 

گزارش تصویری کنفرانس خبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه