برپايی سالانه ۱۶۲۴ مسابقه از مرحله شهرستانی تا كشوری از سوی اوقاف

گروه فعاليت‌های قرآنی: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه تعداد مسابقات حفظ، قرائت و مفاهيم قرآن، همچنين مسابقات اذان، ابتهال، مديحه‌سرايی و هم‌خوانی قرآن از مرحله شهرستانی تا كشوری را كه هر ساله از سوی اين سازمان برگزار می‌شود، هزار و 624 مسابقه اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد شرف‌خانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه، با ارائه گزارشی از روند برگزاری مسابقات حفظ، قرائت و مفاهيم قرآن، همچنين مسابقات اذان، ابتهال، مديحه‌سرايی و هم‌خوانی قرآن گفت: با وجود اين‌كه تعداد مسابقات قرآن در سطح كشور كه توسط سازمان‌ها و مراكز مختلف برپا می‌شود، رو به ازدياد است، اما از نظر اعتبار قانونی، بالاترين اعتبار متعلق به مسابقاتی است كه از سوی اين سازمان برگزار می‌شود.

وی از اينكه در جامعه چنين مطرح می‌شود كه سازمان اوقاف و امور خيريه فقط در طول سال يك مسابقه قرآن را برپا می‌كند، گلايه‌مند شد و افزود: دليل اين تصور به دليل اطلاع‌رسانی ضعيفی‌ است كه انجام می‌شود؛ در حالی‌ كه عموم از شروع مرحله شهرستانی تا كشوری آن بی‌اطلاع هستند و نهاد‌ها و سازمان‌ها نيز به آن دقت نظر ندارند.

شرف‌خانی با اشاره به اين‌كه هرساله از سوی اين سازمان در كل كشور، هزار و 624 مسابقه قرآن برگزار می‌شود، تصريح كرد: هريك از اين مسابقات، كاملاً مستقل و استاندارد برپا و هر ساله در 280 شهرستان از سوی اين سازمان، پنج مسابقه برگزار می‌شود كه می‌توان به مسابقات حفظ، قرائت، ترتيل و مفاهيم قرآن ويژه آقايان مقطع بزرگسال، همين مسابقات به صورت كاملاً جداگانه با هيئت داوران مجزا در مقطع شكوفه‌ها و مسابقات حفظ، قرائت، ترتيل و مفاهيم قرآن در دو بخش جداگانه برای بانوان بزرگسال و مقطع شكوفه نام برد كه بايد مرحله شهرستانی مسابقه اذان ويژه آقايان را نيز به آن افزود و در مجموع هر ساله در 280 شهرستان، هزار و 400 مسابقه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مرحله استانی با همان تفكيك در مراكز استان‌ها برپا می‌شود و بايد در مرحله استانی مسابقات اذان، ابتهال، مديحه‌سرای و همخوانی قرآن را نيز افزود كه در 31 استان در دو بخش جداگانه بانوان و آقايان برگزار و مسابقات مفاهيم قرآن نيز به صورت مستقل از ديگر رقابت‌ها در تمامی مراكز استان‌ها برپا می‌شود و اين‌گونه در مركز هر استان، سالانه هفت مسابقه كه در مجموع 217 تا خواهد شد به اجرا گذاشته می‌شود.

شرف‌خانی بيان كرد: هفت مسابقه قرآن نيز به صورت كشوری برپا می‌شود و به غير از مسابقات بين‌المللی قرآن كريم در مجموع هزار و 624 مسابقه از سوی اوقاف برپا می‌شود.

شرف‌خانی تأكيد كرد: هر مسابقه‌ای در هر يك از مقاطع و رشته‌ها به طور متوسط، پنج اعضاء هيئت داوران دارد كه در مجموع هشت هزار و 120 داوری انجام می‌شود، البته اين بدان معنا نيست كه تعداد داوران به اين حد است، بلكه برخی از داوران به سه تا چهار استان مجاور اعزام می‌شوند.

وی در پايان زمان برپايی مراحل مختلف مسابقات سازمان اوقاف و امور خيريه را در رشته‌های مختلف قرآنی بدين شرح اعلام كرد: ثبت نام مرحله شهرستانی مسابقات حفظ، قرائت، ترتيل و مفاهيم قرآن بخش بانوان و آقايان در دو مقطع شكوفه‌ها و بزرگسالان آغاز شده و تا 10 شهريورماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: رقابت‌های مرحله شهرستانی دهه كرامت (هفتم تا 17 مهرماه) و مرحله استانی نيز دهه ولايت (10 آبان‌‌ تا 5 آذرماه) و مرحله كشوری، نيمه بهمن‌ماه در ايام ولادت پيامبر اكرم (ص) برگزار می‌شود.

وی تصريح كرد: ثبت نام مسابقات اذان، ابتهال، مديحه‌سرايی و هم‌خوانی قرآن شروع شده و تا اول تيرماه سال جاری ادامه دارد و چون اين رقابت‌ها مرحله شهرستانی ندارد، مرحله استانی آن 16 تا 30 تيرماه برپا می‌شود و مسابقات اذان دارای مرحله شهرستانی است و فقط ويژه آقايان برگزار می‌شود.

يادآور می‌‌شود، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه، امروز، 22 خردادماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به تشريح برنامه‌ فرهنگی سازمان اوقاف در فصل تابستان با عنوان طرح «نشاط معنوی» پرداخت و در پايان ضمن رونمايی از پوستر بيست و هشتمين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن، گزارشی از روند برپايی مسابقات قرآن كه توسط اين سازمان برگزار می‌شود، ارائه داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه