یادداشت شخصی- نفوذ بر دلها

نفوذ بر دل¬ها

– «تشنمه، دلم یه لیوان آب خُنک می¬خواد!»
– «گرسنمه، توی بدنم هیچ انرژی¬ای باقی نمونده؛ حتماً باید غذا بخورم تا بتونم بقیه¬ی کارها رو انجام بدم.»

این¬ گفت¬وگوی دو نفر است که چندساعت مشغول کار و فعالیت¬اند. احساس گرسنگی و تشنگی، نیاز به آب و غذا از غرایض انسان و هر موجود زنده¬ی دیگر است.
تا به حال چقدر به غرایز انسانی فکر کرده¬اید؟
انسان¬ها دونوع غریزه دارند؛ غرایزی که به جسم¬شان وابسته است، مثل: گرسنگی و تشنگی و غرایزی که به جسم¬شان وابسته نیست؛ مثل: برتری¬طلبی، قدرت¬جویی، حقیقت¬جویی و محبت¬طلبی.
حس محبت¬طلبی و محبت کردن، یکی از مهم¬ترین غرایز به شمار می¬آید. غریزه¬ای که می¬توان گفت یکی از احتیاجات حیاتی است. براساس این استعداد فطری، انسان قادر است یک گرایش درونی و مهر و محبت به هم-نوع خود بیابد و از این راه به ایجاد انس و الفت با او بپردازد. محبت به¬عنوان یک نیاز اصلی در زندگی انسان و تأمین سلامت روحی و روانی نقش بسزایی دارد. کسانی که از محبت به دیگران محروم¬ند و از ارزش¬های آن بی-خبر، از لذّت عاطفی در زندگی¬شان بی¬نصیب می¬مانند.
شاید زیاد برای¬تان اتفاق افتاده باشد که از روی غریزه¬ از محور «خود» خارج و به طرف دیگری کشیده شده باشید. این همان چیزی است که به محبت تعبیر می¬شود و از همین¬جاست که مهرورزی در شما شکل می¬گیرد. محبت کردن دقیقاً زمانی اتفاق می¬افتد که خودخواهی درون¬تان را تضعیف کرده باشید؛ اما آگاه باشید! همیشه این محبت صحیح و با حقیقت شکل نمی¬گیرد؛ گاه ممکن است براساس احساسات وجودتان را پُر کند که دیگر این مهرورزی براساس حقیقت نیست؛ بلکه گذرا و ازبین¬رفتنی می¬شود.
پس چطور می¬شود به دیگران محبت کرد و در دل¬های¬شان نفوذ داشت، طوری که گذرا و از روی احساسات نباشد؟ پیامبر مهربان¬مان سال¬ها پیش راه نفوذ بردل¬ها و چگونگی محبت کردن را به ما آموخته است:
پیشی گرفتن در سلام کردن، دیدار دوستان، روانداشتن آنچه بر خود نمی¬پسندی بر دیگران هم، سبقت در نیکی، خدمت به دیگران، نیکی در برابر بدی، عفو و گذشت، صله¬ی رحم، صدقه دادن، وقف برای دیگران، خوش¬رفتاری با والدین و صدها مورد دیگر که ما را به سعادت و رشد فضائل می¬کشانند.
محبت کردن به دیگران نه¬تنها آن¬ها را خرسند بلکه وجود شما را بیش¬تر از آنان لبریز از لذت می¬کند. اگر مهربانی و محبت به شکل یک صورت مجسم می¬شد، آن¬چنان زیبا بود که خداوند مخلوقی زیباتر از آن نداشت.1
بیایید با محبت کردن به دیگران، دنیا را به تسخیر خودمان درآوریم.

1. اصول کافی، کلینی، ج 2، ص120.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه