چهارمین همایش ملی خیر ماندگار برگزار می‌شود

 نشست خبری چهارمین همایش ملی خیر ماندگار با موضوع «ظرفیت ها و کارکردهای نیکوکاری و وقف در پیشرفت ایران» صبح امروز( 15 آذر ماه) در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. 

در این نشست خبری، حجت الاسلام «احمد شرفخانی»، با اشاره به اینکه یکی از سرفصل های سازمان اوقاف و امور خیریه موضوع کارهای خیر است، گفت: نمی توان امور خیریه را ذکر کرد و از وقف نام نبرد چرا که یکی از وظایف سازمان ترویج و فرهنگ سازی موضوع وقف و تسهیل گری برای تشکل های اجتماعی و خیریه در این زمینه است.

رییس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: امر پژوهش، تحقیق و توسعه خیر یکی از مبانی است که اوقاف تلاش می‌کند به آن  بپردازد، تا یک راهبری درست را در سازمان داشته باشد، به همین جهت با کمک پژوهشکده آلاء همایش‌های پژوهشی شکل گرفته و تلاش ما در این سال‌ها در این راستا بوده است که امر پژوهش را از پیشینه گذشته تا آینده بررسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در کشورمان کتابخانه ها، دانشگاه ها و حوزه های علمیه موقوفه هستند و می بینیم که اولین بار وقف در کنار مساجد شکل گرفت و سپس در ترویج موضوعات علمی با تجهیز کتابخانه‌ها و امر آموزش وقف شکل گرفت و بعد از آن امور خیر به موضوعات اقتصادی و اجتماعی ورود یافت.

۱۱۲۷ بیمارستان و مراکز درمانی در کشور موقوفه هستند

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به پیشینه امر خیر در کشور گفت: امر انفاق، احسان و باقیات و صالحات و مهم ترین آن وقف با  پیشینیه امر خیر هستند و پیشرفت کشور ما بخشی از آن مدیون وقف است. ۱۱۲۷بیمارستان و مراکز درمانی در کل کشور موقوفه هستند در واقع بخشی از امر سلامت برعهده امور خیریه است. ضمن اینکه 58 دارالایتام در کشور داریم و چهار هزار موقوفه برای پشتیبانی از ایتام در کشور فعالیت می کنند. 

رییس مرکز خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه پیشرفت و توسعه کشور در روستاها و شهرها و همچنین شهرسازی بر مبنای موقوفات شکل گرفته است، بیان کرد: موقوفات، مساجد و امامزاده ها بر اساس ساختار شهری شهرستان های شهرها و بر مبنای معماری ایرانی و اسلامی و بر مبنای وقف شکل گرفته است. 

اختصاص موقوفات برای تحکیم بنیان خانواده و ازدواج

وی خاطرنشان کرد: حتی برای امر خانواده و تحکیم بنیان خانواده و حل اختلافات خانواده ها، امر ازدواج و تسهیل آن موقوفات قابل توجه ای در کشور داریم زیرا که موقوفات بر اساس ساختار تشکلی و مردمی است.

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، «محمد صالح طیب نیا»، با اشاره به اینکه قریب 100 پژوهش در اولین همایش خیرماندگار تولید شده است، گفت: همایش خیر ماندگار با هدف تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش و نوآوری و تولید علم نافع در حوزه امر خیر، ایجاد فرصت گردهمایی و گفت و گوی عالمان و پژوهشگران در حوزه امر خیر زمینه سازی برای نزدیک تر شدن بازیگران عرصه  پیشرفت در بخش های دولتی، خصوصی و غیر دولتی، هدایت فعالیت های خیریه به دانش بنیان شدن، تلاش برای ایجاد ساختارهای رسمی در راهبری امر خیر در ایران، جلب توجه سیاستگزاران حوزه عمومی و امر خیر و نقش آن در حیات اجتماعی  برگزار می شود. 

رئیس چهارمین همایش خیر ماندگار خاطرنشان کرد: ما با برگزاری همایش خیر ماندگار در گام دوم انقلاب تلاش داریم که رویکردهایمان را بر اساس گام دوم انقلاب که مورد تاکید رهبری بوده است، تطبیق دهیم زیرا تمدن اسلامی مدیون وقف و نیکوکاری است و تولید علم در مدارس علمیه انجام می شده است و بسیاری از دانشگاه های ایران و دیگر بلاد موقوفه بوده اند. 

وی ابراز کرد: ما می توانیم دستاوردهای کشورهای دیگر در امر خیر را بررسی و الگو برداری و خودمان نیز یک‌ طرح بومی‌ را باتوجه به پیشینه خوب خودمان ترسیم نماییم.

مهلت ارسال اثر ۱۴ دی

وی مهلت ارسال اثر به چهارمین همایش خیر ماندگار را 14 دی 1401 ذکر کرد و گفت: زمان برگزاری همایش دهه دوم اسفند ماه است که با حضور مسئولان بلند پایه کشور برگزار می شود و در کنار این همایش نمایشگاه دستاوردهای خیریه و پیشرفت های علمی نیز به نمایش گذاشته می شود، ضمن اینکه کارگاه های آموزشی نیز برای فعالان عرصه خیر برگزار می شود. 

 طیب نیا گفت: علاقمندان برای اطلاعات بیشتر از چهارمین همایش خیر ماندگار می‌توانند به آدرس conf.ala.org.ir مراجعه کنند.

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست خبری، حجت الاسلام «علی دریانی»با اشاره به اینکه در عرصه های مختلف فعالیت های خیرخواهانه صورت می گیرد، گفت: تولید ثروت، عزت آور، اشتغال آور و خدمت به کشور و ملت است و جامعه ای پویا و ارزشمند و نزدیک به مدینه فاضله است که مردم در میدان باشند و تلاش ما در خیریه  راهبر آلا کمک به خیرین است.

رئیس بنیاد خیریه راهبر آلاء گفت:  با کمک دانشگاه اصفهان پژوهشکده آلاء تاسیس شده که در امر دانش بنیان به ما کمک‌ کرده است، البته با کمک این دانشگاه و سازمان‌اوقاف ما شاهد برپایی همایش‌های سالیانه در حوزه امور خیر هستیم، امید است،در این همایش‌ها زمینه‌ای فراهم شود تا بین حاکمیت، دولت و مراکز خصوصی ارتباطی شکل بگیرد تا چالش‌های امر خیر را پیدا و راه‌حل‌های آن ‌را مشخص و خیریه‌ها را ترغیب و تشویق کنیم تا براساس موضوعات دانش بنیان فعالیت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه