وقف به معنی تحویل اموال به سازمان اوقاف نیست

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: کارهای خیر دو گونه است؛ یکی خیر جاری که برای رفع نیاز موردی نیازمندان به‌ صورت اضطراری انجام می‌شود، مانند درمان یا تأمین جهیزیه و دیگری خیر ماندگار که تداوم دارد.

وی ادامه داد: خیر ماندگار جریانی است که تداوم می‌یابد و به‌ مرور زمان از بین نمی‌رود، بلکه دائمی است؛ وقف عینی‌ترین مصداق خیر یا احسان ماندگار است، به طوری که حتی پس از مرگ واقف، همچنان پرونده باز است و ثواب برای او نوشته می‌شود.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف بیان کرد: اگر بخواهیم هم خود و هم اموالمان ماندگار شود، بهترین راه وقف است. تنها روشی که انسان می‌تواند تا روز قیامت از مال خود بهره ببرد، این است که آن را وقف کند.

وی افزود: خیر ماندگار مخصوص ثروتمندان نیست، بلکه می‌تواند هر مالی باشد؛ مثلاً یک خبرنگار می‌تواند یک ستون از روزنامه یا یک صفحه از پایگاه اینترنتی خود را به وقف اختصاص دهد؛ همچنین به‌ صورت جمعی و گروهی هم می‌توان وقف ایجاد کرد که از آن به‌ عنوان «وقف مشارکتی» نام می‌برند و می‌تواند منشأ خیر بسیار در جامعه باشد.

شرفخانی ابراز کرد: وقف به این معنی نیست که اموال خود را تحویل سازمان اوقاف بدهیم؛ هدف ما این است که اموال موقوفه در سازمان اوقاف ثبت شود تا در آینده گم نشود، وگرنه فرد می‌تواند خودش تولیت آن را عهده‌دار شود.

وی گفت: وقف‌ها را باید به سمت نیازهای روز جامعه سوق دهیم. رفع نیازها و کاهش آسیب‌های اجتماعی باید مدّ نظر ما قرار گیرد. جامعه امروز نیازمند وقف‌هایی با نیات جدید است، زیرا در این‌ صورت فقر و فاصله طبقاتی کاهش می‌یابد. ما از واقفان تقاضا داریم که قبل از وقف به بخش تخصصی آن مراجعه کنند و از مشاوران وقف کمک بگیرند، زیرا در هر استان و شهرستان نیازها متفاوت است.

شرفخانی افزود: نوشتن وقف‌نامه نیز یک کار تخصصی است و باید همراه با مشاوره صورت گیرد؛ برای مثال به جای اینکه نیت وقف «تأمین جهیزیه» ذکر شود، می‌توان از عبارت «کمک به امر ازدواج» استفاده کرد، چون ممکن است مثلاً گاهی خرید خانه برای یک زوج جوان لازم باشد.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی، بحث زندانیان جرایم غیرعمد است که با جدیت پیگیری می‌کنیم. به طوری که از ابتدای امسال تاکنون ۶۲۰ زندانی جرایم غیرعمد از سوی سازمان اوقاف آزاده شده و به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه