واکنش یکی از طلاب حوزه علمیه در رابطه با اظهارات یکی از مراجع مبنی بر تعطیلی روز شهادت امام موسی بن جعفر (ع)

در ایام سالروز شهادت امام موسی بن جعفر(ع)
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله وحید خراسانی مطلبی را بیان کرده اند که واقعا جای تامل دارد و باعث نگرانی مردم متدین علی الخصوص جوانان نسبت به این اظهار نظر و نحوه استدلال یک مرجع در حوزه علمیه شده اند؛ ایشان در درس خارج فقه خود گفته اند:《این مملکت باید در عزای حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام یک پارچه سیاه پوش بشود اگر زمامداران مملکت غیرت دینی داشته باشند باید این ایام تعطیل رسمی بشود این عمل است که باید انجام بشود اگر زعمای مملکت انجام دادند و الا ما به حول و قوه ی خدا این مطلب را عملی می کنیم تا نتیجه ی مطلب ظاهر بشود هفت سال در ظلم مطامیر آن هم مملکتی که یک طرف پسر او و یک طرف دختر او ، روز شهادت او مردم مشغول به کسب و کار باشند ؟! ای غیرتمندان شیعه فردا همت کنید بازارها را ببندید به این حکومت اعلام کنید که اگرشهادت این امام تعطیل رسمی نشود ما مالیات به این حکومت گمراه نمی پردازیم》.

در این رابطه حقیر به عنوان یک طلبه کوچک در مقابل عظمت جایگاه علم وفقاهت این مرجع تقلید مطلبی عرض نمیکنم اما چند نکته را برای بعضی از حوزویان عزیز عرض میکنم که بلافاصله بعد از نقل صحبتهای آیت الله وحید خراسانی شروع به نشر و تحلیل و تایید نمودند و محتوا و تیرهایی برای دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی آماده کردند.

نکته اول:
زود فراموش نکنیم که قبل از این حکومت، حکومت دست نشاند ه ای در راس امور این مملکت بود و از آنجایی که می دید مسائل دینی و شعائر اسلامی مانع سلطه‌گری و استبداد است به سمت رواج فرهنگ ابتذال و بی قید و لائیسیته کردن ایران گام برمی‌داشت. رضاخان ملعون مرجعیت و روحانیت را منزوی نمود و شروع به مقابله با احکام الهی نمودو تا جایی رساند که روضه خوانی و تعزیه داری اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) را ممنوع کرد و بعد از آن هم در دوره پسر ملعونش همین روند با ساختار و اشکال مختلفی ادامه پیدا کرد و درصدد از بین بردن اعتقادات مردم بودند و حوزه و روحانیت ، احکام الهی و شعائر دینی در آن حکومت مفهومی نداشت.
مخالفت ها و اعتراضات روحانیت باغیرت و بصیر و همراهی مردم متدین به رهبری مرجع عالیقدر شجاع و بصیر عصر؛ حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) در مقابل حرکت و مبارزه با دین و دینمداری و اعمال ظالمانه حکومت پهلوی ،منجر به شروع نهضت انقلاب اسلامی ایران شد و هدف اصلی نهضت، اجرا و تحقق احکام الهی و تعظیم شعائر اسلامی بود هر چند برای تشکیل این نهال پاک حکومت اسلامی با مجاهدت و از جان گذشتگی انسان های والا مقام و از خون هزاران شهید و صدها هزار جانباز به ثمر نشست اما متاسفانه در شروع همین نهضت بعضی از روحانیون و بزرگان دین بی بصیری هم بودند که مقابل حضرت امام ایستادند و یا همراهی نکردند و در گوشه‌ای مشغول تحقیق و تدریس و نوشتن رساله شدند و فقط شناخت آنها از اتفاقات جهانی محدود بود
اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زمامداری حکومت به دست روحانیت و نیروهای غیرتمند دینی و انقلابی افتاد و عالمانه،مخلصانه وشجاعانه مدیریت جامعه اسلامی را عهده دار شدند و با تلاش وجهاد عظیم، عرصه راجهت توسعه حوزه‌های علمیه و جایگاه مرجعیت و ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) واجرای احکام الهی بازنمودند و امروز بهترین الگوی حکومت شیعی در جهان در این حکومت اسلامی تجلی پیدا کرده و مهمتر از آن در کشورمان نیز شاهد شکوفایی خانواده ها، جوانان و نوجوانان در عرصه های دینی با حضور میلیونی مردم در نمازهای جمعه ،جماعات، شبهای قدر، اعتکاف، ایام محرم و صفر ،ایام فاطمیه، سالروز موالید و شهادت ائمه اطهار و اعیاد اسلامی هستیم.
امروزواقعا بر هیچ فرد آزاده ای پوشیده نیست که دینداری و دین مداری مردم وجایگاه مرجعیت و روحانیت در ایران اسلامی و درجهان مدیون شهدا وایثارگران و زمامداران با غیرت و انقلابی حکومت اسلامی ایران به رهبری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله ) است.
اما جای بسی تاسف ، بعضی از حوزویان اصول و احکام الهی و دین و تشیع را در برنامه های سطحی و ظواهر می بینند و برای تعطیلی یک روز به مناسبتی از حکومت تقدیر وتشکر می کنند و برای عدم تعطیلی روز شهادت حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام حکومت اسلامی را گمراه خطاب می کنند و مردم را تحریک به عدم پرداخت مالیات می کنند.
چه زود بعضیها گسترش بی سابقه در تاریخ تشیع در مباحث دینی وهم چنین خدمات دینی انقلاب اسلامی را فراموش می کنند و به صورت سطحی بزرگترین دغدغه خود را فقط تعطیلی در روز شهادت اعلام می کنند و اینگونه سطحی استدلال بر بی غیرتی زمامداران و حکومت گمراه می کنند!!!
واقعا به این جوانان عزیز که در این دو روز سوال میکنند که استدلال حوزه ها اینگونهسطحی شده است را چگونه باید پاسخ داد؟؟!!

نکته دوم:
هدف از تعطیلی سالروز شهادت ائمه برای چیست آیا تبلیغ ولایتمداری با تعطیلات اتفاق میفتد غافل از اینکه تعطیلی روز شهادت ائمه اطهار برای طلاب حوزه های علمیه که سالهاست تعطیل هست چقدر موثر بوده که برای عموم هم تسری پیدا کند ؟
بزرگان دین در حوزه‌های علمیه برای روزهای تعطیل چه برنامه ای طراحی کرده اند؟آیا به غیر از مراسم در بیوت مراجع آن هم با سبک خاصی، برنامه ی تبلیغی پژوهشی موثری داشته اند حتی برای خانواده ها و فرزندان خودشان؟
بزرگان بجای تفکر تعطیلی تفکر نحوه مدیریت جهانی و مدیریت جذب و گزینش و تامین نیاز جامعه در عرصه تبلیغ باشند نه فقط مطالبه گری از نظام مقدس جمهوری اسلامی!!!!
نکته سوم:
جوانان امروز میپرسند آیا اصول دینی ما فقط در عزاداری ائمه اطهار و مراسمات شکل میگیرد و اجرای احکام الهی و تفکر و اندیشه ی دینی در کجای دغدغه های بزرگان دین حوزه قرار گرفته است؟؟
چرا در مقابل کشتار های شیعیان و مقابله با داعش و استکبار جهانی این دغدغه های دینی بروز و ظهورندارد؟
چرا در مقابله با دشمنان اهلبیت که در صدد تخریب قبور ائمه اطهار را داشتند غیرت دینیشان به جوش نیامد و در تشییع جنازه شهدای مدافع حرم خبری از آنها نیست؟
مگر اینها جان خود را در دفاع از حریم حرم امامان و اهل بیت ندادند؟؟

چرا هیچ موقع نسبت به نیازهای جامعه و نیازهای اجتماعی شیعیان مثل خود اهل بیت عصمت و طهارت دغدغه ای ندارند؟
ای کاش به اندازه تعطیلی روز شهادت امام کاظم دغدغه های دیگر ابواب اجتماعی و اصول اصلی دین را هم داشتند!!
نکته چهارم:
اگه منظور از حکومت گمراه حضور بعضی از مسولین بی دغدغه در بعضی از پست ها و جایگاه ها هست و دغدغه مندان انقلاب هم نقدهای جدی دارند باز هم انتظار از بزرگان دین اینگونه هست که امربه معروف ونهی از منکر و بیان مطالبشان بر اساس آموزه های قرآنی و فصاحت وبلاغت تدریس شده در حوزه ها باشد تا دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی و دشمنان حوزه و مرجعیت از این بیانات سوء استفاده نکنند و باعث اختلاف در بین متدینین وعاشقان اهل بیت درجوامع اسلامی نگردد.
نکته پنجم:
با توجه به اینکه حضرت آیت الله وحید خراسانی قبلا در اظهار نظرات مختلف تضعیف نظام را حرام شرعی اعلام کرده اند قطعا مطلب نقل شده در درس خارج فقه ایشان در ۲۲ فرودین ۹۷ نیاز به تبیین دارد و قطعا نظر ایشان اصل نظام نبوده و نیست لذا ضرورت دارد دفتر ایشان نسبت به تبیین این مطلب با سوال از این بزرگوار و مرجع عالیقدر اقدام خواهند کرد.
نکته ششم:
اما دوستان و بزرگواران حوزوی!!!
ای کاش هر روز به این نعمت انقلاب و نظام شاکر باشیم و زود فراموش نکنیم که اگر این حکومت به رهبری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(حفظه الله)نبود به والله امروز از ما طلاب و روحانیت خبری نبود و جایگاهی برای تحصیل ، تحقیق،تبلیغ ،دینداری و بروز ولایتمداری و جایگاهی برا مرجعیت نبود.
“شاگرد کمترین مکتب امام صادق علیه‌السلام”

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه