موقوفات حوزه‌های علمیه کمتر از دو درصد است/ برخی از مدیران از وقف اطلاع و آگاهی ندارند!

به گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه  از شهرستان ساری، حجت‌الاسلام والمسلمین  احمد شرفخانی  در همایش تخصصی وقف و حوزه های علمیه در مجتمع اهل بیت ساری، اظهار کرد: تعداد موقوفات حوزه‌های علمیه کشور کمتر از دو درصد است.
وی بیان کرد: 2 هزار و 700 موقوفه کشور برای حوزه‌های علمیه است که 2 هزار مورد آن در اختیار سازمان اوقاف و بقیه آن دارای متولی است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه تعداد موقوفات حوزه‌های علمیه کشور دارای 113 هزار رقبه است، اضافه کرد: بسیاری از رقبات مسکونی موقوفات حوزه‌های علمیه کشور هیچ منفعتی ندارد و بخش زیادی از آن در روستاها قرار دارند.
این مسؤول ادامه داد: نیم درصد موقوفات حوزه‌های علمیه کشور دارای درآمد هستند.
شرفخانی با بیان اینکه وقف باید منفعتی باشد  تا نیت واقف زنده و عمل به آن شود، تصریح کرد: نگاهی که تا به امروز به وقف بوده نگاه خیریه بوده است.
وی با تأکید بر اینکه باید نگاه ما به وقف تجاری باشد تا عواید آن به درستی دریافت شود و اجرای نیت صورت گیرد، خاطرنشان کرد: برخی از مدیران میانی کشور از وقف اطلاع و آگاهی ندارند و اگر آگاهی هم داشته باشند به وقف توجه نمی‌کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: توجه نکردن به موقوفات و پرداخت نکردن حق و حقوق موقوفات طبق مسائل شرعی خیانت به واقف و موقوفه است.
این مسؤول با اعلام اینکه میدان ساعت شهرستان ساری موقوفه است، افزود: زمین آن در گذشته موقوفه بوده و در آن میدان ساعت احداث شده است.
شرفخانی با اعلام اینکه اصلاحات اراضی بسیاری از موقوفات کشور را از بین برده است، اظهار کرد: امام خمینی(ره) 72 روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستور دادند موقوفات باید به اصل وقفیت برگردد.
وی بیان کرد: بخش عمده‌ای از مدارس کشور موقوفه است و بسیاری از آنها برای مدرسه نیست بلکه برای عزاداری و امور دیگر است که وزارت آموزش و پرورش حق موقوفه را پرداخت نمی‌کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بسیاری از مردم و مدیران کشور از مسائل شرعی وقف آگاهی ندارند، گفت: باید از خود بپرسیم در جمهوری اسلامی برای موقوفات چه کاری انجام دادیم.
این مسؤول تصریح کرد: اوقاف و حوزه‌های علمیه از  یکدیگر جدا نیستند و مدیران اوقاف در  حوزه‌های علمیه تربیت شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه