دوره های تخصصی تربیت مربی مشاوره اسلامی برگزار می‌شود

نخستین دوره آموزش تربیت مربی سبک زندگی اسلامی با عنوان «زندگی به رنگ خدا» ویژه طلاب خواهر برگزیده سراسر کشور صبح امروز در سالن همایش های آستان امام زاده سید علی(ع) قم آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در این همایش با اشاره به این که سازمان اوقاف یکی از وظایف اصلی خود را توجه به امام زادگان و بقاع متبرکه می داند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب سالیان پیش این مسأله را مطرح کردند که «امام زادگان باید به قطب فرهنگی کشور تبدیل بشود»، بنابراین مجموعه سازمان در کنار مدیریت موقوفات برنامه های خاصی را برای امام زادگان ترتیب داده است.

وی افزود: اصل حضور خود امام زادگان در کشور ما نیز برای ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بوده و بیشتر آنها به دعوت مردم در ایران حضور پیدا می کردند و این گونه نیست که برخی بگویند آنها برای فرار از ظلم بنی العباس به ایران پناه می آوردند، بنابراین این مراکز دینی حتی گاهی بالاتر از مساجد می توانند در ترویج فرهنگ اصیل اسلامی نقش پررنگی ایفا کنند.

تنظیم سند چشم انداز بقاع متبرکه

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان این که قطب فرهنگی شدن امام زادگان تنها با کارهای زودگذر و کوتاه مدت صورت نمی گیرد، خاطرنشان کرد: ما در معاونت فرهنگی سازمان اوقاف چند سال پیش سد قطب فرهنگی شدن امام زادگان و بقاع متبرکه را بر اساس سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی نوشتیم و بر این عقیده ایم در سال 1404 این مراکز دینی باید به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز تصمیم ساز در موضوع فرهنگ مطرح شود.

وی با اشاره به کارهای میدانی صورت گرفته در مورد آسیب های اجتماعی از سوی معاونت فرهنگی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در این مورد سخنان زیادی مطرح کردند و متأسفانه نباید به اینجا می رسیدیم که در برخی استان ها و شهرستان ها از سه ازدواج یک مورد به طلاق برسد هرچند در بیشتر مناطق دین و ایمان و ساختار خانواده ها هنوز مستحکم است ولی به هرحال امروز قبح این مسأله ریخته و عادی شده است.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: امروز 12 میلیون نفر از خانواده های ایرانی درگیر با اعتیاد هستند، چراکه طبق آمار رسمی اعلام شده حدود چهار میلیون معتاد در کشور داریم که اگر در کنار هر فردی دو سه نفر حساب کنیم به این آمار خواهیم رسید که باید برای این مسأله فکری شود.

آسیب های اجتماعی با شعار حل نمی شود

وی با بیان اینکه هنوز نتوانستیم ابعاد مختلف علمی تربیت فرزندان، حل مشکلات حاشیه نشینی، قتل و خودکشی را برای مردم تبیین کنیم، اضافه کرد: ما در مجموعه سازمان آسیب های اجتماعی را تحقیق کردیم و فهمیدیم با شعار و گفت‌وگو یک نهضت جدی شکل نخواهد گرفت، بنابراین برای رفع آسیب ها هیچ راهکاری به جز آموزش مهارت ها نداریم، آموزش هم به این نیست که روایتی را بخوانیم و طبق فهم خودمان به مردم توصیه کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف تأکید کرد: رسیدن به سبک زندگی اسلامی به شعار دادن نیست بلکه باید آموزش بدهیم، یعنی چه کنیم که تجمل گرایی اتفاق نیافتد؟ چه کنیم که فرزندمان پرخشاگر نشود؟ برای حل مشکل طلاق چه راهکار عملی وجود دارد؟ و چرا بیشترین طلاق ها در پنج سال ابتدایی است؛ ما در دوره های قبلی وزارت بهداشت توصیه کردیم که آموزش های اجباری با رویکرد دینی گذاشته شود ولی اهمیتی داده نشد.

وی با تصریح بر اینکه خواهرانی که در این دوره نیز حضور پیدا کردند باید دغدغه جامعه، فرزندان، فامیل و نظام حاکمیتی و خون شهدا را دارد داشته باشند، خاطرنشان کرد: افرادی که خودشان گرفتار هستند و دغدغه مند نیستند امروز در این جمع حضور ندارند و شما همان آتش به اختیاری هستید که رهبر معظم انقلاب فرمودند و این را هم بدانید بعد از دوره به راحتی نمی توانید برای هرکس نسخه بدهید بلکه شما باید کتاب های مختلف را مطالعه کرده و روز به روز معلومات خود را بالا ببرید.

حل معضلات مردم نیاز به همت مضاعف دارد

حجت الاسلام شرفخانی خاطرنشان کرد: این طور نیست که کلاس ها آماده باشد و مردم هم منتظر صحبت های شما باشند بلکه باید مثل روش نهضت سواد آموزی، مربی خودش دنبال افراد نیازمند به این مسائل باشد، بنابراین با همت خودتان و همکاری ادارات اوقاف شهرهای خود کار را آغاز کنید.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه دوره های تکمیلی و تخصصی نیز در آینده نزدیک برگزار می شود، یادآور شد: ما در این دوره علاوه بر ارائه مدرک دنبال این هستیم که آموزش های غیر حضوری را نیز شروع کنیم که همزمان با تدریس که شما در بقاع متبرکه دارید، دوره های تخصصی و تکمیلی را به صورت غیر حضوری پشت سر بگذارید.

photo_2017-08-26_02-11-25
photo_2017-08-26_02-11-23

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه