بیش از ۶۰۰ رساله در موضوع وقف توسط علما نوشته شد/ نقش بارز روحانیون در ترویج فرهنگ وقف

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی در همایش عالم واقف (حاج میرزا عبدالرسول) که در مجتمع اهل بیت(ع) ساری برگزار شد، اظهار کرد: قشر روحانیت مظلوم‌ترین قشر در جامعه هستند و در عرصه روحانیت در تاریخ اسلام شهیدان بسیاری داریم.

وی تصریح کرد: در مواقع آسیب و حوادث یا همین زلزله کرمانشاه تعداد بسیاری از طلبه مشغول کمک‌رسانی هستند ولی در عوض برخی‌ها در رسانه‌ها علیه روحانیت تبلیغات منفی می‌کنند و سؤال اینجاست که چرا باید در حق روحانیت تا این حد کم لطفی شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: علما نقش موثری در ترویج فرهنگ وقف داشتند، بیش از 600 رساله در موضوع وقف توسط علما نوشته شده و بیش از 4 هزار کتاب تالیفی مربوط به وقف داریم و این در حالی است که موضوع وقف همیشه بیشترین سؤالات را به خود اختصاص داده است و این کتاب‌ها پاسخگوی آنها هستند.

این مسؤول ادامه داد: 200 یا 300 هزار موقوفه در سطح کشور داریم که مردم در آن مستاجر هستند و اگر هر ملک توسط چهار نفر استفاده شود حدود 5 میلیون به صورت مستقیم با وقف در ارتباط هستند ولی برخی از همین افراد حق واقف را پرداخت نمی‌کنند.

شرفخانی با طرح این سؤال به صحبت‌های خود ادامه داد و گفت: آیا در این صورت کسب و کار و نماز و عبادات آنها صحیح است؟ دلیل وجود بسیاری از آسیب‌های جامعه همین است و خیلی‌ها حق و حقوق موقوفه را پرداخت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کار علما ترویج فرهنگ وقف است، بیان کرد: در وقف‌نامه‌های که توسط علما نوشته شد، می‌توان تمدن کشور اسلامی را از درون آن استخراج کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: علما خودشان هم وقف‌های بسیاری در عرصه دینی و فرهنگی واجتماعی انجام دادند .
شرفخانی در پایان گفت: همه مکان‌های وقفی باید در اختیار اوقاف قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه