سخنراني های آیت الله سيبويه

 

* قلب، بيش از عملِ بدون خضوع، انسان را به خدا نزديک مي کند خوشا به حال کسي که به خدا نزديک باشد؛ نزديک يعني اينکه او بدن، حرف، دل و عمل صالحش به خدا نزديک است. امام جواد(عليه السلام) در اين باره مي فرمايد: «القصد الي الله تعالي بالقلوب أبلغ من إتعاب الجوارح بالأعمال؛ با دل ها به سوي خداوند متعال آهنگ نمودن، رساتر از به زحمت انداختن اعضا با اعمال است؛ يعني انسان با دلش به خدا توجه کند. اين انسان وقتي که در رختخواب خوابيده دلش پيش خداست. اين حالت، انسان را بيشتر به خدا مي رساند نسبت به کسي که اعضا و جوارحش و خودش را خسته کند، مرتب نماز بخواند و رکوع و سجود انجام دهد، در حالي که دلش جاي ديگري باشد.

قرآن در ابتداي سوره مؤمنون مي فرمايد: «بسم الله الرحمن الرحيم* قد افلح المؤمنون* الذين هم فى صلاتهم خاشعون»؛ يعني خشوع در پيشگاه حضرت احديت. شيخ عبدالکريم يزدي حائري، آن قدر متواضع بود که آن مرجعيت و زعامت، او را عوض نکرده بود. مولا بايد اين جور باشد امام(ره) فرمود: «به من خدمتگزار بگوييد، بهتراز اين است که رهبر بگوييد».

* آسايش را در آخرت جست وجو کنيد دنيا جاي راحتي نيست. راحتي در دنياي بعدي است. خطاب شد «يا موسي! أني وضعت الراحة في الجنة والناس يطلبونها في الدنيا فلن يجدوهاقط؛ اي موسي! مردم در دنيا به دنبال راحتي و آسايش مي گردند، من آسايش را در بهشت قرار دادم نه در دنيا». حال، سختي هاي دنيا را چگونه بايد تحمل کرد؟ اين بسته به ايمان شخص دارد. لذا حضرت مي فرمايد «مرارة الدنيا حلاوة الاخر؛ تلخي در دنيا، شيريني در آخرت است». اينکه برخي مي گويند دنيا نقد است و بايد آن را چسبيد، اشتباه مي کنند.

خداوند متعال بندگانش را دوست دارد. اگر برخي بندگانش گرفتار مي شوند مثلاً مريض مي شوند؛ اينها هم لطف از طرف حق است؛ چون دوستش دارد. شخصي عرض کرد:« يا رسول الله ذهب مالي و سقم جسمي»؛ يعني مالم از دستم رفته و بدنم مريض شده است. حضرت در جواب فرمود: «لا خير في رجل لايذهب ماله ولا يسقم جسمه؛ خير نيست در کسي که هيچ وقت ضرر مالي به او نرسد و هيچ گاه بدنش مريض نشود». پيغمبر(صلي الله و عليه و آله) را به همراه برخي اصحاب به يک مهماني دعوت کردند. در حياطي که يک درخت داشت نشستند. مرغي روي آن درخت آشيانه کرده بود و تخم گذاشته بود. تخم از بالا به زمين افتاد اما نشکست. صاحب منزل عرض کرد: يا رسول الله، در تمام عمرم به من ضرر وارد نشده است، مانند الآن که تخم افتاد اما نشکست. حضرت بلند شد و به بيرون رفت و فرمود: «در طعام تو خيري نيست».

* يک شب بيماري مؤمن، کفاره يک سال گناه اوست روايت از معصوم(عليه السلام) است که مي فرمايد: «مؤمن که يک شب را تب مي کند، کفاره يک سال گناهش است.» مؤمن در اين حالت تزکيه مي شود. دو نوع تزکيه داريم؛ يکي روزه است که در آن روزه دار مزکّي است و از رذائل و مرض هاي روح تزکيه مي شود و ديگري هم اينکه بدن از مرض تزکيه مي شود. روزي در کربلا مريض شده بودم، خدا شفا داد. آمدم بيرون که به حرم مشرف شوم. در بازار دوستي به نام حاج حسن عطار را ديدم، سلام داد. صدايش هنوز در گوشم است که گفت: «آميرزا احمد، تو ديگر از گناه پاک شدي، حال مواظب باش ديگر گناه نکني».

* راه هاي نزديک شدن خدا کليد نزديک شدن به خدا تقواست؛ پرهيز از گناه است؛ حتي نيت گناه هم اثر مي کند؛ اما چه چيزي باعث دوري از خدا مي شود؟ غفلت و غضب از ذکر خدا، ما را از خدا دور مي کند. کسي که از ياد خدا اعراض کند، دنيايش تلخ است. قرآن در اين باره مي فرمايد: «کسي که عمل صالح بجا بياورد، مرد يا زن، ما به او حيات خوش، حيات طيبه و زندگاني شيرين اعطا مي کنيم».

* خـــدا ردّ پا دارد! ردِّ پاي خــــدا، مخلوقات، موجودات، سماوات، زمين ها، کوه، دريا، صحرا و دشت است. اينها همه ردِّ خدا هستند. حضرت حق خطاب مي کند به حضرت رسول: «اگر از بت پرستان بپرسيد که چه کسي اين زمين و آسمان ها را آفريده است؟ مي گويند خدا، بگو پس چرا ايمان نمي آوريد؟». در زندگي آدم ها هم ردّي از خدا وجود دارد. پس چرا گاهي فراموش مي کنيم که خدا وجود دارد؟ اسلام به ذات خود ندارد عيبي / هر عيب که هست در مسلماني ماست خدا رحمت کند مرحوم شوشتري را شعري در همين خصوص مي خواند؛

نه هر کس شد مسلمان مي توان گفتش که سلمان شد                 

  کـــز اول بايدش سلــمان شد و آنگه مسلمان شد

مقام سلمان به جايي مي رسد که حضرت رسول درباره مقامش مي فرمايد: «به درستي که اشتياق به رتبه سلمان در بهشت بيشتر است تا سلمان به بهشت». حاج ميرزا حسين نوري يک کتاب نوشته به نام نفس الرحمان في فوائد سلمان که کتاب خيلي قشنگي است. بنده عرض مي کنم تمام فوائد و رتبه سلمان يک طرف و اين فضيلت يک طرف؛ در مدائن، هنگام رحلت سلمان از او پرسيدند؛ چه کسي شما را غسل مي دهد؟ در جواب فرمود، «الذي غسل رسول الله؛ آن آقايي که پيامبر را غسل داد»؛ يعني اميرالمؤمنين. مردم گفتند؛ «علي و مدائن؟». حضرت سلمان فرمود: «آقا مي آيد». از اين عبارت استفاده مي کنم که حضرت سلمان تالي تلو عصمت بود، معصوم نبوده اما تالي تلو عصمت بود.

* حق پدر و مادر را نمي توان ادا کرد مي خواهم روايتي نقل کنم که براي همه به خصوص جوانان و نونهالان مفيد است. شخصي عرض کرد يا رسول الله، مادري دارم که او را نوزده بار به حج برده ام. طوافش داده، خدمتش را کرده ام. مي خواهم بدانم آيا حق مادرم را ادا کرده ام يا نه؟ حضرت فرمود: «اگر مادرت را يک بار ديگر هم به مکه ببري تا بيست بار بشود، تازه حق يک ردعه را ادا کرده اي». يعني اگر کسي بيست بار مادرش را به مکه ببرد، حق يک بار شير دادن را ادا کرده است. چه کسي مي تواند حق مادر و حق پدر را ادا کند؟ «وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً»؛ ما از ادا کردن حق پدر و مادرمان عاجزيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه