تلاش براي سير معنوي و تکامل ديگران

 

حضرت آيت الله حاج شيخ جواد کربلايي نقل مي کردند: « سالها قبل از حضرت آيت الله العظمي حاج ابوالقاسم خوئي(ره)، و نيز پيش از ايشان از آيت الله العظمي بهجت مدّظله شنيده بودم. که آقاي خوئي در مبحث استعمال لفظ در بيش از يک معني فرموده بودند که اين گونه استعمال لفظ مستلزم دو لحاظ آلي و استقلالي در يک استعمال است، و لذا محال مي باشد. »

ولي آيت الله بهجت در همان سنين جواني به آيت الله خوئي عرض کرده بودند: ممکن است نفس انسان به مرتبه اي از قوه برسد که بتواند بين اين دو لحاظ جمع کند. در واقع ايشان اين مطلب را بهانه کرده بودند براي انتباه آيت الله خوئي به لزوم تحصيل معارف الهيه و اتّصاف به صفات اولياء الله. آيت الله خوئي نيز علت عنوان اين مطلب را از ايشان جويا شده بودند. بعد از توضيح آيت الله بهجت، ايشان پرسيده بودند به کي و کجا مراجعه کنم؟ و آيت الله بهجت، حضرت آيه الحقّ آقاي سيد علي قاضي (ره) را معرفي کرده بودند. سپس با وساطت آيت الله بهجت، جلسه ملاقاتي بين آيت الله قاضي و خوئي در صحن حضرت ابوالفضل عليه السلام ترتيب مي يابد و يک ساعت و نيم به طول مي انجامد.

آيت الله خوئي بعدها به بنده (کربلايي) فرمودند: ما تسليم شديم و تحت تأثير قرار گرفتيم و سخنان ايشان را پذيرفتم. ايشان برنامه و شرائط ويژه اي ارائه فرمودند؛ که مي بايست با لباس مخصوص، ذکر مخصوص و به تعداد مشخص تکرار انجام شود، همه شرائط را آماده نمودم و تصميم گرفتم که ساعت دو بعد از ظهر در جاي مناسب و خلوتي در حرم حضرت علي عليه السلام شروع کنم، ولي متأسفانه هنگامي که تمام شرايط را فراهم کردم و خواستم ذکر را بگويم هر چه فکر کردم آن ذکر به يادم نيامد، مأيوس شدم و به خود گفتم: ابوالقاسم! تو را براي اين کار نخواسته اند . آن ذکر اين بود:« لا إله إلا هو، و علي الله فليتوکّل المؤمنون: معبودي جز او (خدا) نيست، پس مؤمنان تنها بايد بر خدا توکل کنند. سوره تغابن/13 »

آقاي مسعودي نيز در اين باره مي گويد: « در هر صورت، ايشان براي عده اي امور تربيتي را اجرا مي کردند گاهي به شخصي پيغام مي دادند که: اين کار را بکن، يا فلان کار را نکن. يا اين مسأله خوب است که اين طور باشد. يک روز به خدمت ايشان رسيدم و عرض کردم: آقا وضع زندگي ما خيلي سخت شده است، پول نداريم چه کار کنيم؟ ايشان يک ذکري به من گفتند که من آن ذکر را ادامه دادم، و از آن روز تا به حال هنوز بي پول نشده ايم. ايشان فرمودند: پيش خودت باشد. و من هر روز انجام مي دهم. »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه