۱۸۴ هزار نفر در طرح تربیت حافظان

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه، از تدوین طرح جامع تربیت حافظان در این سازمان خبر داد و گفت: ۱۸۴ هزار نفر در سامانه این طرح ثبت نام کرده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه، حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در جمع خبرنگاران از تدوین طرح جامعی برای حفظ قرآن در این سازمان خبر داد و گفت: طرح جامع حفظ قرآن کریم با مقطع بندی در سه رده سنی و تعیین حفظ 3 جزء از قرآن کریم و یک جزء برای سنین پایین تدوین شده است.

وی با اشاره به تهیه درسنامه این طرح و ابلاغ آن به سراسر کشور با لحاظ سهمیه بندی در طول 4 سال، اعلام کرد: در حال حاضر 184 هزار نفر در سامانه این طرح ثبت نام کرده اند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف، با اشاره به صحت و دقت موجود در آمار اعلامی و حساسیت این معاونت در حقیقی بودن این آمار، بیان کرد: در این خصوص نظارت دقیقی بر شرکت ثبت نام کنندگان در کلاس های آموزشی و برگزاری منظم کلاس ها در سراسر کشور صورت می گیرد که تا کنون بیش از هفت هزار تماس تلفنی با مخاطبان طرح صورت گرفه است.

وی در ادامه کمبود مربی حفظ قرآن کریم در کشور را از مشکلات موجود در اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: سازمان اوقاف با راه اندازی مرکز تربیت مربی حفظ قرآن کریم در راستای رفع این نقص پرداخت.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: یکی از تدابیر ارزشمند مقام معظم رهبری که نگاهی ژرف و عمیق به مقوله بقاع متبرکه و امامزادگان دارند، تبدیل این امکان به قطب های فرهنگی است.

وی از تشکیل اتاق فکری متشکل از اساتید و صاحبنظران مسائل فرهنگی جهت تدوین چشم انداز بقاع متبرکه براساس سند چشم انداز 1404 خبر داد و گفت: سیاست ها و راهبردهای این سند نوشته شده و به دنبال تدوین راهکارها هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، با بیان اینکه مدیر باید براساس فکرو اندیشه و با نگاه چشم اندازی حرکت کند، گفت: مدیریت بقاع متبرکه و امامزادگان باید بر پایه علم، فکر، اندیشه و اسناد بالادستی کشور باشد که این مهم در حال رخ دادن است.

وی خاطرنشان کرد: راه اندازی مراکز فرهنگی قرآنی در امامزادگان نیز در راستای رفع نقیصه عدم وجود نیروی انسانی متخصص فرهنگی در امامزادگان سیاست گذاری و اجرا شده است.

حجت الاسلام شرفخانی، افزود: برای نهادینه سازی مسائل فرهنگی و اجتماعی باید نهادسازی مردمی اتفاق بیافتد که در همین راستا راه اندازی 2 هزار و 400 مرکز قرآنی در امامزادگان در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: تا کنون یک هزار و 800 مرکز فرهنگی قرآنی در امامزادگان راه اندازی شده است که تا پایان سال به عدد تعیین شده خواهیم رسید.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف، گفت: تنها مسابقاتی که در کشور ما جایگاه حقوقی داشته و از جهت ارتقاء سطح علمی، کیفی و کمی و همچنین امتیازاتی که برای برگزیدگان در نظر گرفته شده و براساس مصوبات دولت تعیین کننده است، مسابقات قرآن اوقاف است.

وی با بیان اینکه راهیابی نمایندگان کشورمان به مسابقات بین المللی قرآن کریم از طریق ساختار مسابقات قرآنی این سازمان صورت می گیرد، افزود: اعزام به مسابقات خارج از کشور و حضور در مسابقات بین المللی که در 16 کشور برگزار می شود، نیز در قالب همین ساختار انجام می شود.

حجت الاسلام شرفخانی، تصریح کرد: مسابقات شناتخته شده به عنوان رکن و اصل مسابقات قرآنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مسابقات سازمان اوقاف است که کنکور اصلی قرآن در کشور به شمار می رود.

وی مسابقات سایر ارگان های و نهادها را درون سازمانی خواند و گفت: فعالان قرآنی برای قرار گرفتن در ردیف نخبگان کشوری و بهره گیری از تسهیلات کشوری حتماً باید در ساختار مسابقات قرآنی سازمان اوقاف قرار بگیرند.

این مقام مسئول با اشاره به تغییر در ساختار معاونت فرهنگی این سازمان و تبدیل آن به معاونت فرهنگی و اجتماعی، عنوان کرد: وظایف جدیدی مانند اجرای نیات واقفین اعم از درمان، ایتام، مساعدت ها و کمک های مردمی، بحث های فرهنگی و پژوهشی و … به این معاونت محول شده است که پیش از آن برعهده بخش امور اوقافی سازمان بود.

وی افزود: طراحی مهندسی نیات واقفین در معاونت فرهنگی اجتماعی در حال آماده سازی است که براساس این مهندسی ساختار جدیدی برای اجرای نیت واقف به عنوانی که هم مردم آثار و برکات اجرای نیت واقف را لمس کرده و هم با امانت داری و به نحو احسنت نیات واقف را انجام دهیم.

حجت الاسلام شرفخانی، یادآور شد: 700 نیت واقف در کشور وجود دارد که تعریف فقهی و علمی آن انجام می شود و براساس راهکارهای اجرایی، سیاست مصرف و سیاست هزینه در حال آماده سازی است که در این معاونت شکل گرفته است.

وی موسسات خیریه را بخش دیگری از وظایف این معاونت عنوان کرد و گفت: مشارکت های مردمی، مجموعه نرم افزاری و مدیرت بقاع متبرکه و امامزادگان نیز که پیش از این برعهده معاونت بقاع متبرکه بود به غیر از بخش ساخت و ساز به معاونت فرهنگی و اجتماعی واگذار شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، از طرح ریزی سیاست های جدید براساس ساختار جدید معاونت فرهنگی و اجتماعی خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر این معاونت از تمامی معاونت های سازمان اوقاف گسترده تر شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای نیات واقف در امر اجتماعی نیز با محوریت سیاست مصرف و سیاست هزینه و براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، کار علمی انجام می شود.

حجت الاسلام شرفخانی، گفت: استادان مطرح کشور همچون پرهیزگار، شهیدی، علم الهدی و سایر اساتید توانمند کشور در این مراکز آموزش تربیت مربی حفظ قرآن کریم را در طی یک هفته به صورت شبانه روزی به مربیان اعزامی از استان ها رائه می دهند.

وی یادآور شد: باتوجه به ظرفیت های موجود در استان کرمانشاه درصورت درخواست مسئولان این استان، میزبانی مسابقات سراسری در سال های آینده به کرمانشاه واگذار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه