وقف شهدای مدافع حرم جدیدترین وقف سال ۹۶

حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در مورد وقف های مرتبط با  حوزه‌های علمیه، گفت: در این رابطه ما یک کارگروه مشترک بین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم و سازمان اوقاف و امور خیریه ایجاد کرده‌ایم، این کمیته مشترک موقوفاتی که مربوط به حوزه‌های علمیه باشد را پیگیری می‌کند.
وی ادامه داد: در این کمیته موضوعاتی چون احیای موقوفات حوزه‌های علمیه، اجرای امینانه نیات واقفان و تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف با رویکرد ایجاد موقوفات حوزه‌های علمیه را در دستور کار داریم، این کمیته مشترک در تمام استان‌ها حضور پیدا می‌کند و با مسؤولان اوقاف و حوزه‌های علمیه در استان نشست و همایش‌های مختلفی را برپا می‌دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: در حال حاضر درصدد ایجاد انجمن یاوران وقف حوزه‌های علمیه در تمام شهرستان‌ها هستیم، این کار با هدف ایجاد وقف جدید برای حوزه‌های علمیه شکل گرفته است.

حجت الاسلام شرفخانی یادآور شد: به لطف خدا در طی سال‌های گذشته موقوفات خوبی برای حوزه‌های علمیه شکل گرفته است که تعداد آن در حدود 2700 موقوفه برای حوزه‌های علمیه سراسر کشور بوده است.

وی افزود: وقف برای حوزه‌های علمیه به دو بخش تقسیم می‌شود، ابتدا موقوفات انتفاعی است به این معنا که وقف درآمدی ندارد و صرفا مکانی برای استفاده می‌باشد، بخش دیگر موقوفات منفعتی است که درآمد آن برای استفاده مدارس حوزه‌های علمیه به کار گرفته می‌شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه رویکرد ما این است که بتوانیم با ظرفیت خود روحانیان و مبلغان همچنین خیران وقف‌هایی را به عنوان وقف منفعتی برای حوزه‌های علمیه ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: در طی چند سال اخیر وقف‌هایی در این زمینه اتفاق افتاده است که رقم آن در حدود 200 وقف می‌باشد، اما قطعا با ظرفیت کشور ما وقف در این زمینه کم است.
حجت الاسلام شرفخانی ابراز داشت: در مرکز مدیریت حوزه علمیه یک مرکزی به نام موقوفات و منابع پایدار راه اندازی شده است که ساختار و کارشناس دارد، با ایجاد این مرکز و راه اندازی این کمیته مشترک به همراه راه اندازی انجمن یاوران وقف حوزه‌های علمیه در تمامی شهرستان‌ها امید است شاهد وقف‌های خوبی برای حوزه‌های علمیه باشیم.

وی در پایان در مورد وقف با موضوع جدید در سال 96 گفت: وقف برای خانواده‌های شهدای مدافع حرم جدیدترین وقف در سال جدید بوده است، این وقف در مشهد از سوی شخصی ایجاد شده است که از منبع درآمد آن وقف به خانواده‌های شهدای مدافع حرم درآمدی پرداخت می‌شود، این وقف هم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و هم حمایت از خانواده های شهدا را به همراه داشته است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه