نظارت بر حفظ قرآن ۱۲۳ هزار نفر توسط سامانه آنلاين سازمان اوقاف

گروه فعاليت‌های قرآنی: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه از حضور 123 هزار نفر در اولين دوره اجرای طرح تربيت حفاظ در كشور خبر داد و گفت: به صورت آنلاين بر برپايی كلاس‌های حفظ قرآن در هر يك از بقاع متبركه‌ای كه در اين طرح شركت داده شده است، نظارت می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه، از تشكيل ستادی در تهران برای نظارت بر اجرای تربيت يك ميليون حافظ قرآن توسط اين سازمان خبر داد و گفت: به صورت آنلاين بر برگزاری كلاس‌های حفظ قرآن هر يك از بقاع متبركه‌ای كه در اين طرح شركت داده شده است، نظارت می‌شود.

 

وی از حضور 123 هزار نفر در اولين دوره اجرای اين طرح در سراسر كشور خبر داد و افزود: ثبت نام همچنان ادامه دارد و در سه مقطع سنی زير 12 سال، 12 تا 18 سال و 18 سال به بالا كلاس‌ها در محل بقاع شاخص تشكيل می‌شود. ثبت نام و ارائه اطلاعات بيشتر توسط ادارات اوقاف و امور خيريه سراسر كشور صورت می‌گيرد.

 

شرفخانی بيان كرد: اسامی و مشخصات تمامی افراد شركت‌كننده در طرح تربيت حافظ در سامانه‌ای به ثبت می‌رسد. ارزيابی‌های دقيقی نيز از ميزان پيشرفت هر فرد انجام می‌شود كه اين سامانه اين امكان را برای ما در تهران و حتی مراكز استان‌ها ايجاد می‌كند تا نظارت‌ها صورت گيرد. شماره تماس قرآن‌آموزان در اختيار ما قرار دارد و برای نظارت بيشتر بر حسن اجرای جلسات با آن‌ها تماس گرفته می‌شود.

 

وی افزود: از حافظان دارای رتبه‌های برتر در مسابقات كشوری سازمان اوقاف و امور خيريه به عنوان مربی اين كلاس‌ها دعوت خواهد شد. مؤسسه جامعة القرآن الكريم و چند مؤسسه قرآنی مطرح كشور در اجرای اين طرح با سازمان همكاری دارند. به زودی شرايط ثبت نام در دوره غيرحضوری حفظ قرآن نيز اعلام می‌شود.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: در مسير تحقق مطالبه مقام معظم رهبری يعنی تربيت 10 ميليون حافظ قرآن، دستگاه‌های ديگری در كشور پيشتاز بودند اما اين سرپرست سازمان اوقاف بود كه در جلسه عمومی و در حضور رهبر معظم انقلاب، تربيت يك ميليون حافظ طی چهار سال را اعلام و برای سازمان تعهد ايجاد كرد و پيش از اين اعلام، تمامی جوانب كار بررسی شده بود.

 

شرفخانی در ادامه به ارائه گزارشی از اجرای طرح ضيافت الهی در ماه مبارك رمضان پرداخت و تصريح كرد: مدت سه سال است كه در جهت تبديل بقاع متبركه به قطب‌های فرهنگی كشور به مناسبت‌های مختلف در طول سال ويژه برنامه‌هايی را در بقاع به اجرا می‌گذاريم كه طی تابستان امسال دو طرح «ضيافت الهی» و طرح «نشاط معنوی» به طور همزمان به اجرا گذاشته شد.

 

وی افزود: امسال مراسم ترتيل‌خوانی در هزار و 302 بقعه صورت گرفت كه در مقايسه با سه سال قبل كه كمتر از 300 بقعه بود، پيشرفت بسيار خوبی است. شاخص آن در آران و بيدگل و در حرم حضرت هلال بن علی(ع) برپا شد كه رسانه ملی نيز اقدام به پخش اين مراسم كرد. همچنين شبكه دو سيما نيز با همكاری سازمان اوقاف در محل امامزاده پنج تن (ع) لويزان تهران ويژه نوجوانان مراسم ترتيل‌خوانی داشت كه نوجوانان قاری اين مراسم از برترين‌های مسابقات قرآن كشوری در بخش شكوفه‌ها بودند.

 

شرفخانی ادامه داد: 17 قاری مصری در طول ماه رمضان به دعوت سازمان اوقاف در 480 محفل انس با قرآن كه در بقاع متبركه برگزار شد، تلاوت قرآن داشتند. همچنين 251 قاری برتر كشوری نيز در 866 محفل قرآنی به تلاوت قرآن پرداختند. 211 مورد بازرسی نيز از مجموع برگزاری طرح ضيافت الهی صورت گرفت كه منجر به شناخت نقاط ضعف اين برنامه گرديد تا در سال های آتی در جهت رفع آن بكوشيم.

 

وی اظهار كرد: 829 جلسه تفسير در بقاع متبركه سراسر كشور برگزار شد كه در 196 مورد آن از اساتيد برتر حوزه بهره‌مند شديم. هزار و 550 مبلغ نيز از حوزه علميه قم و هزار و 288 مبلغ از حوزه‌های ديگر استان‌ها به سراسر كشور اعزام شدند. حضور اين افراد باعث شد تا نمايشگاه‌هايی با عنوان خيمه‌های معرفت برپا شود و محلی برای پاسخ به پرسش‌های دينی شكل گيرد. مردم از اين بخش بسيار استقبال كردند و درصدديم تا اين خيمه‌ها در طول سال برپا باشد.

 

شرفخانی در ادامه بيان كرد: 200 هزار جلد كتاب مفاهيم قرآن كه دربردارنده 40 نكته آموزنده و كاربردی از قرآن كريم است به چاپ رسيد كه در اختيار مبلغان و حتی جمعی از حاضران در طرح ضيافت الهی قرار گرفت. در پايان اين كتاب 40 پرسش مطرح شده است كه با پاسخگويی به اين پرسش‌ها افراد می‌توانند در قرعه‌كشی شركت كنند و جوايزی چون 14 كمك هزينه سفر به حج عمره، 114 كمك هزينه سفر به عتبات عاليات و 114 كمك هزينه سفر به مشهد مقدس و ديگر جوايز را دريافت كنند. دانلود كتاب و پرسش‌ها بر روی سايت‌های www.awgaf.ir و www.mfso.ir امكان‌پذير شده است و فرصت شركت در اين مسابقه تا پايان شهريورماه است.

 

گفتنی است، ، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه امروز، سوم شهريورماه با حضور در استوديوی پخش زنده اخبار قرآنی گزارشی از اجرای طرح ضيافت الهی ويژه ماه رمضان در بقاع متبركه و نيز اجرای طرح تربيت حفاظ ارائه كرد.

 

يادآور می‌شود، اخبار قرآنی هر روز ساعت 10 صبح از آنتن شبكه قرآن و معارف سيما پخش می‌شود و جمعه‌ها در قالب يك بخش گفت‌وگو محور با دعوت از مسئولان و صاحب‌نظران رويدادهای قرآنی و دينی كشور را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه