مهدویت درحوزه وقف مهجور است/وقف؛بهترین هدیه مالی به امام مهدی(عج)

 به گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفت وگویی  ضمن تشریح ضرورت ترویج وقف های مهدوی تصریح کرد: وقف یکی از سنت های حسنه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و جزء سیره جاری رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار علیه السلام بوده است. یکی از موضوعات مهم هویت مومنین و همچنین هویت انسانی که خداوند متعال در قرآن با بیاناتی مانند صدقات، احسان، برّ، باقیات الصالحات و واژگانی از این دست از آن سخن گفته و نسبت به آن توصیه کرده، وقف است.

وی افزود: سفارش و توصیه نسبت به وقف با این هدف انجام می شود که مردم از طریق این حکم الهی و ساختاری که با نگاه نوع دوستی و انسان دوستی تعبیه شده است به رفع نیازهای جامعه کمک کنند. با توجه به ساختار وقف درمی‌یابیم که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نیز هم خود واقف بوده اند و هم توصیه به وقف داشته اند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف تصریح کرد: امروز یکی از موضوعات مغفول در کشور ما وقف برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و ترویج معارف مهدوی است. ما در کشور موقوفات فراوانی داریم و افراد زیادی برای نشان دادن و اظهار محبت و مودت خود نسبت به اهل بیت(ع) و همچنین برای ترویج اهداف حرکت ائمه اطهار علیهم السلام  اموال خود را وقف کرده اند، اما بیشترین وقف برای عزاداری ابا عبدالله علیه السلام و روضه خوانی و تعزیه خوانی ایشان است که در هر دوره گروهی از افراد جامعه و مومنین اموال خود را برای این موضوع وقف کرده اند.

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: به صورت معمول وقف با این نگاه انجام می شود که فرد واقف می خواهد محبت و مودت خود را نسبت به حضرت ابا عبدالله علیه السلام  و یارانشان ابراز کند و دوم اینکه بتواند از این طریق به ترویج فرهنگ عاشورایی و ماندگاری قیام عاشورا و بقای تعزیه و جلسات عزاداری برای امام حسین علیه السلام کمک کند.

محبت به امام عصر(عج) را در عمل کمتر نشان می دهیم

وی تاکید کرد: این پدیده در سال های متمادی میان مردم ترویج و به امری ماندگار تبدیل شده است. متاسفانه، امروز یکی از موضوعاتی که کمتر به آن توجه می شود این است که ما یک امام حاضر و به تعبیر دیگر «امام غایب در میان مردم» داریم که نسبت به اعمال ما ناظر است. یعنی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) که همه ما در عقیده و اعتقاد نسبت به حضرتشان(عج) ارادت داریم اما گاه این محبت و مودت خود را کمتر در عمل نشان می دهیم.

وی در همین رابطه تاکید کرد: مودت و محبت نسبت به امام(عج) می تواند در قالب ساختارهای مختلفی بروز داشته باشد که روش های معنوی و ارتباطات روحی، نزدیکی به سیره ائمه(ع) و اطاعت پذیری از جمله این قالب ها است. اما در کنار آن، نشان دادن محبت از طریق موضوعات و مباحث مالی نیز می تواند مدنظر باشد. همچنان که در روایات داریم که اگر می خواهید محبت خود را به کسی نشان دهید برای او هدیه بگیرید یا برای او احسان کنید.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت وقف هایی که مورد نیاز امروز جامعه باشد، گفت: چه اشکالی دارد که طبق احادیث و روایات موجود برای اثبات محبت و مودت خودمان نسبت به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) صدقه بدهیم و امروز بهترین صدقات، صدقه جاریه است. وقتی انسان در میان محبوب های مختلف دنیا یکی را به عنوان والاترین و جامع ترین محبوب برمی گزیند، باید جامع ترین و بهترین هدیه ها را نیز به او بدهد.

وقف؛ بهترین هدیه مالی به امام مهدی(عج)

وی افزود: در رابطه با امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) نیز باید تلاش کنیم جامع ترین، کامل ترین و بهترین هدیه ها را به ایشان تقدیم کنیم؛ و بهترین هدیه نسبت به آن حضرت(عج) اهدای جامع ترین صدقات و کامل ترین انفاق ها و احسان ها است و آن چیزی نیست جز وقف. اگر بخواهیم در مسیر مهدویت و در مسیر عشق به حضرت ولی عصر علیه السلام اقدامی داشته باشیم و گامی برداریم بهترین کار وقف است که نشان از محبت ما دارد. اگر امروز وقف می کنیم یعنی احساس مسئولیت خود را در برابر حضرت موعود  نشان می دهیم.

این مسئول  سازمان اوقاف  کشور در ادامه خاطرنشان کرد: اگر وقفی در عرصه مهدویت انجام می شود به این معنا است که فرد واقف می خواهد به اهداف حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) عینیت ببخشد. آرمان مهدویت -که هویت شیعه است- یعنی منتهی شدن سیر حرکتی ائمه(ع) و جوامع انسانی به سوی یک جامعه واحد و سعادت بخش که در آن همبستگی همگانی وجود دارد و وقف مهدوی نیز به این سو حرکت می کند تا بتواند این اهداف را عینیت ببخشد.

حجت الاسلام شرفخانی در همین رابطه تاکید کرد: از جهت پیروی از ائمه علیهم السلام نیز ما با این کار خود را به ائمه(ع) نزدیک می کنیم. چرا که وقف یکی از سنت ها و سیره اهل بیت(ع) بوده و امروز نیز در سیره امام عصر علیه السلام تجلی دارد. بنابراین، اگر بخواهیم محبت خود را به آن حضرت(عج) نشان دهیم می بایست به این روایت پایبند باشیم که «دلیل الحب ایثار المحبوب علی ما سواه» یعنی انسان بتواند در میان محبوب ها یکی که بالاترین است و بیشترین ارزش را دارد، انتخاب کرده و سایر محبوب ها را کنار بگذارد.

وی افزود: امروز هویت ما و هویت شیعه در وجود حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه جلوه گر است و می بایست در این عرصه ورود جدی داشت. بهترین ساختار نیز وقف است که بتوانیم برای ترویج فرهنگ مهدویت وقف کنیم از جمله وقف برای نیمه شعبان، وقف برای نهم ربیع یا وقف کردن برای اماکنی که تجلی گاه معارف مهدوی است مانند مسجد مقدس جمکران. امروز وقف های ما در جامعه باید مروج فرهنگ صحیح مهدویت باشد؛ یعنی سمت و سوی وقف ها به گونه ای باشد که بتوانیم زمینه ساز ظهور باشیم و در راستای ترویج فرهنگ غنی مهدویت در جامعه گام برداریم.

بنابر گفته حجت الاسلام شرفخانی ما امروز در رابطه با برگزاری مراسم نیمه شعبان یا برای چاپ و نشر مباحث مهدوی وقف هایی در کشور داریم. همچنین موقوفاتی برای مسجد مقدس جمکران علیه السلام  وجود دارد. اما در مقایسه با موقوفات کل کشور، وقف های مهدوی کمترین وقف ها هستند. در حالی که امروز بهترین نوع ابراز محبت به ائمه علیهم السلام در حضرت ولی عصر (عج) تجلی پیدا می کند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به گشایش حساب 313 مسجد جمکران برای وقف و نذرهای مهدوی، خاطرنشان کرد: کار دوستان ما در مسجد جمکران بسیار ارزشمند است و ما نیز در سازمان اوقاف این آمادگی را داریم که هم در عرصه معرفی ساختار وقف مهدوی و هم در رابطه با مجمع مهدویت همکاری داشته باشیم که این همکاری می تواند در بحث فرهنگسازی نیز دنبال شود تا بتوان وقف های مردمی و جمعی را نیز برای مباحث مهدوی طراحی کرد که از جمله این فعالیت ها می توان به راه اندازی انجمن هایی در استان ها و شهرستان ها در همین رابطه اشاره کرد.(شبستان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه