وقف اموال را ماندگار می‌کند

 
به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی  در محفل بین‌المللی انس با قرآن کریم در اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره اظهار کرد: خوشبختانه استقبال مردم این جشنواره خوب و قابل قبول است.
 
وی ادامه داد: اگر تاریخ را بررسی کنیم مشاهده می‌کنیم بسیاری از ارزش‌های جمعی و سنت‌ها در گذشته وجود داشته که هم‌اکنون در حال فراموشی هستند. یکی از مولفه‌های اجلاس میراث فرهنگی ناملموس احیای همین سنت‌ها و ارزش‌های قدیمی است.
 
شرف‌خانی اضافه کرد: وقف یک امر پسندیده و هدیه الهی است، اگر انسان بخشی از اموال خود را وقف کند هم خود و هم اموال خود را ماندگار می‌کند. در حال حاضر حدود 800 نیت در زمینه وقف وجود دارد. 127 هزار موقوفه در سراسر کشور داریم که هر موقوفه می‌تواند جزء میراث فرهنگی ناملموس باشد.
 
معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یادآور شد: در زمان رضاشاه اقامه عزا برای امام حسین (ع) با مشکل روبه‌رو بود و مردم اموال خود را برای حفظ ارزش‌ها وقف عزای امام حسین (ع) می‌کردند. هر پرچمی عزای امام حسین می‌تواند یک میراث معنوی و فرهنگی ناملموس باشد. باید توجه داشت وقف تنها به اسلام محدود نیست و در ادیان مختلف به صورت‌های متفاوت وجود دارد. وقف پویاترین میراث معنوی جهان است.
 
وی تصریح کرد: باید تفکر قرآنی را به دنیا معرفی کنیم، در قرآن 5 موضوع برای انس با قرآن معرفی شده است. قرائت، تلاوت، ترتیل، استماع و سکوت در هنگام خوانده شدن قرآن و تدبر در قرآن از مواردی هستند که برای انس با قرآن معرفی شدند. باید حق تلاوت را ادا کرد. در مفاهیم قرآن تدبر نمود و به احکام آن عمل کرد. باید به وعده‌های الهی امید داشت و از عذاب الهی ترسید. قصه‌های قرآنی منابع خوبی برای پندآموزی و عبرت هستند.
 

شرفخانی ادامه داد: ‌قرآن کتاب زندگی است، قرآن تنها برای خواندن و کسب ثواب نیست. می‌توان از قرآن در مشکلات مختلف زندگی کمک گرفت. آنچه ما را به حقایق نورانی می‌رساند تدبر در قرآن است. حفظ قرآن مقدمه خوبی برای تدبر در قرآن است. طرح ملی حفظ قرآن که در اوقاف طراحی شده در حال انجام است و حدود 750 هزار نفر در این طرح شرکت دارند که امیدواریم این مهم به تدبر در قرآن کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه