فلسفه عاشورا با شناخت حق و باطل درك مي‌شود

حجت‌الاسلام احمد شرفخاني، كارشناس مذهبي و معاون امور فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به اين‌كه درس‌هاي عاشورا در سير تاريخي براي مردم تبيين شده است، گفت: بايد تلاش كنيم با يك نگاه عقلاني از اين ماجرا عبرت بگيريم و اين عبرت‌گيري امكان پذير نمي‌شود، مگراين‌كه به شناختي از جبهه حق و باطل دست يابيم. تاريخ عاشورا درس غيرت، اخلاق، آزادگي و وفاداري ديني است. امروز نيز در عاشورا علاوه بر بحث‌هاي احساسي بايد به مصاديق و مباحث توجه كنيم.

حجت‌الاسلام احمد شرفخاني در گفت‌و‌گو با خبرنگارایران عنوان كرد: اين امر درست است كه خداوند حافظ دين است اما در دوران قيام امام حسين(ع) منافقان و دشمنان بسيار تلاش كردند تا اسباب از بين بردن دين اسلام را فراهم كنند، بنابر اين است كه عده‌اي جان را براي دين و شريعت پيامبر اسلام(ع) فدا كردند، شناخت اين دو جبهه مي‌تواند درس‌هاي خوبي براي عموم بويژه جوانان باشد.

وي با اشاره به اين‌كه درصورتي كه بخواهيم جبهه حق و اباعبدالله(ع) را بشناسيم ناگزير هستيم در واقعه كربلا جبهه يزيد را نيز بشناسيم، افزود: سپاه حسيني عصاره تمام فضايل انساني است چرا كه روح الهي در طبيعت اباعبدالله(ع) دميده شده و خون پاك او خدايي است. در مقابل سپاه ابن سعد، شامل گروهي سنگدل و دور از خدا، به دنبال جاه‌طلبي و مقام بودند، در حالي كه به ظاهر نام اسلام داشتند اما بي‌خردانه دشمنان خداوند را همراهي مي‌كردند. براساس اين شناخت مي‌توانيم درس‌هاي عاشورا را با زبان روز در اختيار مردم قرار دهيم.

شرفخاني يكي از تحريف‌هاي مدرن عاشورا را نحوه عزاداري و پرداختن صرف به جنبه‌هاي احساسي قيام عاشورا به شمار آورد و گفت: متأسفانه گاهي مشاهده مي‌شود كه مداحي‌ها و عزاداري‌ها در ايام محرم صرفاً به جنبه احساسي حادثه عاشورا توجه مي‌كنند، در حالي كه بايد از بخش عقلاني قيام عاشورا كه شامل درس عبادت، بندگي و دنياگريزي امام حسين(ع) و ياران‌شان است، عبرت بگيريم. قيام عاشورا درس زندگي همراه با عزت است كه مي‌تواند به جهانيان بگويد در برابر استكبار و صهيونيست ايستادگي و استقامت كنند. سپاه اباعبدالله(ع) اگرچه 72 نفر بود اما در برابر سپاه چند صدهزار نفره ابن سعد تا آخرين لحظه اميد خود از دست نداد و اين اميد عمل به تكليف، درس صبر و استقامت است. در تاريخ حادثه عاشورا، درس دوستي نهفته است و امام حسين(ع) اگرچه در برابر دشمنان خود ايستادگي كرد اما تا آخرين لحظه به هدايت سپاهيان دشمن نيز اميدوار بود. نمونه اين امر در هدايت افرادي چون حر مشاهده مي‌شود.

وي درباره نقش زنان در قيام عاشورا و اهميت عبرت آموزي زنان و دختران مسلمان از اين حماسه تاريخ‌ساز گفت: خوشبختانه يكي از عبرت‌هاي عاشورا اهميت نقش زنان در اين قيام است، درس‌هايي كه زنان و دختران مسلمان امروزي مي‌توانند از اين حماسه بگيرند، اين است كه علاوه بر محبت قلبي به اباعبدالله(ع)، برپايي جلسات و سفره‌هاي ائمه اطهار(ع)، به فلسفه عاشورا و ويژگي‌هاي زنان كربلايي چون وفاداري، رعايت حجاب، عفاف و… توجه كنند. زنان بايد بتوانند الگوي خود را حضرت زهرا(س)، حضرت زينب(س) و ساير زنان عفيفه تاريخ و نقش‌آفرين در قيام عاشورا قرار دهند.

معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه يكي ديگر از درس‌هاي حماسه كربلا را توجه به بيداري اسلامي و تبلور آن در انقلاب اسلامي ايران دانست و گفت: اگر تبلور بيداري اسلامي را در تاريخ جهان مشاهده كنيم مهمترين آن انقلاب اسلامي ايران برگرفته از حادثه عاشورا است و اين انقلاب مديون اباعبدالله(ع) و يارانشان است. ما در ايام محرم مي‌توانيم با برپايي هيأت‌هاي مذهبي و عزاداري به فلسفه اصلي قيام عاشورا پرداخته و اذهان را با واقعيت اين قيام آشنا كنيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه