علم و دانش کشور مدیون وقف است/ ثبت ۲۸۰۰ وقف جدید در سال گذشته

حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در پنجاه و ششمین همایش اهدای جایزه بنیاد فرهنگی البرز در استان گلستان با اشاره به اینکه وقف تنها برای نیازمندان نیست، اظهار کرد: مرحوم البرز با وقف خود زمینه‌ای را فراهم کرد تا از هر دانش‌آموز، پژوهشگر و دانشجویی که در عرصه علمی سر آمد است، تجلیل شود.

وی با اشاره به اینکه همه ما از وقف بهره بردیم، تصریح کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از حوزه‌های علمیه ما با وقف اداره می‌شود. دانشمندان و اهل علم کشور میدون وقف هستند.

شرفخانی با بیان اینکه ساختار کتابخانه‌های عمده کشور ما وقفی است، گفت: پیش از انقلاب ۵۷۰ کتابخانه در کشور داشتیم که ۷۰ درصد آن موقوفه است. امروز ۱۷ هزار و ۳۱۰ کتابخانه در کشور وجود دارد. بخش عمده‌ای از کتاب‌های منبع ما کتاب‌های وقفی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: علاوه بر حوزه‌های علمیه، بیش از ۵۰۰ مجموعه علمی وآموزش عالی موقوفه داریم. بیش از ۱۳۰۰ مجموعه وقفی در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد.

وی با اشاره به وقف در حوزه درمانی، گفت: در استانی مانند قم ۹۸ درصد مجموعه‌های درمانی موقوفه است.

شرفخانی با تاکید بر اینکه وقف یک اکسیر ماندگار است، گفت: فرق وقف با انفاق‌های دیگر این است که بقیه انفاق‌ها و صدقات ماندگار نیستند ولی وقف ماندگار است.

وی تصریح کرد: وقف تنها برای پولدارها و سرمایه‌گذاران نیست، بلکه وقف برای تمام بشریت است. حتی با اهدا یک یا چند کتاب نیز می‌توان وقف انجام داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به به اینکه قبل پیروزی انقلاب تا سال ۱۳۸۸ متوسط وقف جدید در سال ۲۰۰ وقف بود، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۸۰۰ وقف جدید در کشور اتفاق افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه