عدم استراتژی و مدیریت واحد در مساجد/ مساجد به نیاز روحی جوانان توجه کنند

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به لزوم بررسی چرایی عدم تداوم حضور جوانان در مساجد در همه روزهای سال، بر فراهم شدن زمینه رشد جوانان در مساجد تأکید کرد و گفت: مساجد باید نیازهای روحی جوانان را پاسخ داده و عرصه رشد آنان را در زمینه های مختلف فراهم کنند.

حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار مهر، میزان حضور جوانان در مساجد را نسبت به جمعیت مردم ایران قابل توجه ندانست و تأکید کرد: باید مجموعه مسئولان فرهنگی نظام به ویژه متولیان مساجد یک آسیب شناسی را در این زمینه داشته باشند هرچند که حضور جوانان نسبت به قبل از انقلاب قابل قبول است و در مناسبتهای ویژه این حضور پررنگ تر است اما اینکه چرا این حضور مداوم نیست؟ نیاز به کار پژوهشی و یک بازنگری جدی دارد .

وی افزود: برای حضور جوانان در مساجد فقط بحث فضای فیزیکی و معنوی مطرح نیست بلکه باید مؤلفه های مختلف را در این زمینه در نظر گرفت. جوان و نوجوان ما از نظر حسی و روحی یکسری مشخصاتی دارند که باید به فراخور مخاطب جوان و نوجوان نسبت به آبادی مساجد اقدام کنیم و در راستای ایجاد فضای فیزیکی و سخت افزاری و اجرای برنامه های نرم افزاری و مهمتر از آن در بخش مدیریتی که در مساجد حاکم است، گام برداریم .

مساجد باید پاسخگوی نیازهای روحی جوانان باشند

معاون فرهنگی سازمان اوقاف تأکید کرد: صرف توجه به فضای فیزیکی جواب نمی دهد الان مساجدی داریم که فضای فیزیکی و محیطی که در مساجد آماده شده از هرجهت نسبت به فراخور جوانان مناسب است اما با توجه به وجود آسیبهای مدیریتی در مساجد، جوانان این مجموعه را ترک می کنند و شاید به مسجدی در اطراف خود که پاسخگوی نیازهای روحی شان باشد مراجعه کنند.

وی به برخی مؤلفه های تأثیرگذار در جذب جوانان به مساجد اشاره کرد و افزود: مهمترین مسئله حوزه ساختار مدیریتی حاکم در مساجد است که شامل امام جماعت، هیئت امنا، خدام، کانونهای فرهنگی یا پایگاههای بسیج و… است که این ساختار مدیریت باید به روز و با بهره وری بالا باشد و بتواند نیازهای روحی جوانان را درک کنند و نسبت به آن برنامه ریزی داشته باشند.

برخی مسائلی که عامل دوری جوانان از مسجد است

حجت الاسلام شرفخانی یادآور شد: گاهی برخورد نامناسب یک خادم موجب طرد جوانی از مسجد می شود در حالیکه ممکن است تمام مؤلفه ها رعایت شده باشد اما همین یک مؤلفه در بخش مدیریت مسجد تعیین کننده است. یا امام جماعتی نتواند نیاز فکری و معرفتی و سؤالات جوان را پاسخگو باشد و یا با گشاده رویی با جوان برخورد نکند آنگاه ما با جواب منفی در این عرصه روبرو می شویم و بعضا همین آسیبهاست که جوانان را از مساجد طرد کرده است.

وی افزود: در کنار رعایت مؤلفه های مدیریتی اگر نتوانیم نیاز علمی، ورزشی و حتی نیاز دوست یابی جوان را پاسخ دهیم یقینا آسیب می بیند و یا اگر جوانی احساس کند زمینه رشد و تعالی در مسجد برای او مهیا نیست قطعا جوان نمی تواند به صورت متداوم در مسجد حضور پیدا کند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف تأکید کرد: ما باید در بخش نرم افزاری، سخت افزاری و مدیریتی نسبت به نیاز و رشد جوان برنامه ریزی دقیق داشته باشیم و از ابزارهای جذاب و نوین و فراخور جوان در مساجد استفاده کنیم تا جوانان احساس کنند با حضور در مساجد به رشد و تعالی در عرصه های مختلف می رسد و در کنار رشد معنوی احساس کند مشکلاتش در مسجد حل می شود و در عرصه اجتماعی، شخصیتی، سیاسی و مدیریتی ، علمی و… رشد پیدا می کند یقینا با زمینه سازی مدیریتی حضور جوانان در مساجد پررنگ تر خواهد شد.

عدم استراتژی و مدیریت واحد در مساجد موجب خنثی شدن برنامه های مناسب می شود

وی عدم مدیریت واحد مساجد را از جدی ترین آسیبها برشمرد و گفت: هنوز مشخص نیست که مدیریت مساجد به عهده کدام نهاد، سازمان است و آیا مردمی است یا حاکمیتی؟ مثلا مسجدی را می بینیم که کانون فرهنگی آن برنامه های فراخور جوان را طراحی کرده اما اگر امام جماعت نتواند ارتباط صمیمی با جوان ایجاد کند یقینا هدف گذاری این مجموعه ابتر می ماند.

حجت الاسلام شرفخانی در پایان با بیان اینکه باید متولیان امور مسجد یک استراتژی و مدیریت واحد را اساس نیاز جوان امروز برنامه ریزی کنند افزود: منظور از مدیریت واحد حذف نهادهای مختلف نیست بلکه این نهادها در کنار هم با استراتژی و مدیریت واحد می توانند گامهای بلندی در جذب جوانان و رونق بخشی مساجد بردارند در غیر اینصورت اقدامات ناهماهنگ منجر به خنثی شدن برنامه های یکدیگر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه