طرح جامع تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در حدود دو هزار امامزاده و بقعه متبرکه کشور اجرا می شود.

طرح تبديل بقاع متبركه به قطب فرهنگي در دو هزار امامزاده اجرا مي شودبه گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین’احمد شرفخانی’ شامگاه سه شنبه در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران در همدان افزود: این طرح جامع در راستای عملی شدن منویات مقام معظم رهبری و در قالب برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت تهیه شده و برنامه مصوب فیزیکی و سخت افزاری آن برای هر امامزاده و بقعه متبرکه ، بر اساس موقعیت جغرافیایی ، ابلاغ شده است.

وی تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی را مهمترین وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه در عرصه فرهنگی دانست و ادامه داد: راه اندازی کتابخانه های فیزیکی و دیجیتال ازدیگر برنامه های معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی از ارسال ۱۶۵ هزار جلد کتاب طی شش ماهه نخست امسال به استان ها خبر داد و گفت: ارسال این تعداد کتاب به منظور راه اندازی ۴۸۰ کتابخانه در جوار امامزاده ها و بقاع متبرکه سراسر کشور بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی تصریح کرد: تاکنون در بیش از ۱۱۰ امامزاده و بقعه متبرکه کتابخانه دیجیتالی فعال شده است و در استان همدان نیز تا یک ماه آینده ۱۱ کتابخانه دیجیتالی در جوار امامزادگان این استان راه اندازی می شود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ، تاسیس مرکز پاسخگویی به مسایل شرعی در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه را از دیگر رویکردهای این معاونت برشمرد و اظهار داشت: این مرکز در بیش از ۷۰۰ امامزاده در تمامی سال فعال است و در بیش از یک هزار امامزاده نیز تنها در بخشی از ایام سال فعالیت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی استفاده از فناوری های نوین و رسانه های دیجیتالی در امامزادگان و بقاع متبرکه را از دیگر اقدامات این معاونت در راستای ایجاد ارتباط نزدیک میان جوانان و امامزادگان دانست و افزود: در ۱۱ امامزاده و بقعه متبرکه استان همدان خانه های دیجیتال فرهنگی راه اندازی شده و راه اندازی بخش بلوتوث و پیامک فرهنگی در بقاع متبرکه نیز در حال بررسی است.

وی از راه اندازی مراکز فرهنگی قرآنی در دو هزار امامزاده و بقعه متبرکه تا پایان سالجاری خبر داد و گفت: تا کنون حدود ۵۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه از وجود این مراکز بهره مند شده اند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین برگزاری مراسم ترتیل و جز خوانی قرآن کریم در یک هزارو ۵۹ امامزاده و بقعه متبرکه، برگزاری ۹۷ جلسه تفسیر ویژه با حضور اساتید مدرسه عالی تفسیر، اعزام دو هزارو ۶۹۷ مبلغ دینی و برگزاری ۲۳۳ محفل قرآنی با حضور قاریان مصری را از دیگر اقدامات این معاونت در ایام ماه مبارک رمضان امسال عنوان کرد.

وی همچنین به اهمیت مقوله وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: در سال های پس از انقلاب به طور متوسط سالانه ۱۹۸ وقف جدید در کشور حاصل می شد که این رقم در سال گذشته با رشد چشمگیری به یک هزارو ۴۹ وقف جدید رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه